Пилотите от F1 искат запазване на по-високата температура на одеялата за гумите. Според двукратният световен шампион Макс Верстапен, по-ниската температура в смесите на Пирели е предпоставка за повече катастрофи по време на стартовете.
Миналата година F1 наложи пълна забрана за използване на одеялата за гуми, която влиза в сила през 2024-та. Тогава от Пирели ще създадат различен тип смеси, които да отговарят на новите изисквания.
Тази година F1 въведе нова норма, която кара отборите да намалят температурите на одеялата за подгряване на гумите до 100 градуса за предните и 80 градуса за задните. Следващата година ще има още едно понижение в стойностите. Тогава температурата на одеялата ще бъде максимум 50 градуса. Тази промяна беше изпробвана по време на втората тренировка за Гран при на САЩ, където екипите тестваха смесите за сезон 2023. Това ще се случи и в FP2 в Мексико.
Според информация на The Race, F1 се е отказала от идеята одеялата да бъдат нагрети до 50 градуса. Очаква се те отново да има стандартната температура от 70 градуса.
Макс Верстапен е бил категорично против намаляване на температурата на покривалата за гуми. Пилотът на Ред Бул заяви, че в Тексас е използвал само най-твърдата смес по време на FP2 и едва не се е завъртял в бокса. Според него, пълната забрана за одеялата през 2024 г. ще увеличи броя на катастрофите.
„Мисля, че тогава ще има повече катастрофи заради по-трудното загряване на гумите“, каза Верстапен.
„Деградацията на гумите ще бъде напълно различна, защото те ще са много по-студени. Очаквам в първите няколко обиколки да се плъзгаме много повече. Освен това налягането ще скочи до небето, което ще доведе до бързо влошаване на смесите.“
„В момента това не ми харесва. Много пилоти казват същото нещо. Затова смятам, че трябва да намерим решение на този проблем“, добави пилотът на Ред Бул.
„Остин все още е писта, на която лесно можеш да накараш гумите да работят заради високоскоростните завои. Но ако отидете на писта като улично трасе, като Монако, можете ли да си представите какви ще са условията. Мисля, че ще трябва да изминем половината състезателна дистанция, преди да имаме оптимална температура в гумите.“
Ландо Норис смята, че разположението на пистата в Остин и времето са създали възможно най-добрите условия за тестовете на новите гуми и използването на покривала с по-ниска температура. Подобно на Верстапен, пилотът на Макларън също смята, че катастрофите ще се увеличат.
„Да, би било така. Това бяха най-добрите възможни условия за тези гуми. Времето бе доста топло, докато трасето беше горещо. Не трябва да забравяме и високоскоростния първи сектор, който подпомага тяхното загряване. Въпреки това смесите за следващата година не бяха толкова приятни. Блокирането им е толкова лесно както отпред, така и отзад. Освен това са и по-непредсказуеми в сравнение с тази година. Представете си какво ще стане ако отивате на много по-студена писта, която е влажна или има по-ниско сцепление.“
„В даден момент автомобилите ни могат да станат неуправляеми. Честно казано не вярвам, че някой пилот иска да използва тези гуми.“
Според Норис, пилотите вече водят разговори с Пирели и ръководството на спорта. Пилотът на Макларън добави, че най-голямото искане за промяна е на състезателите, които са имали повече опит с по-леки болиди и по-добри гуми от предишни епохи. Британецът признава желанието за постепенно премахване на одеялата, а не за внезапна промяна.
„Да караш автомобил от сегашната епоха на F1 не е толкова лесно, колкото изглежда. Той е проектиран специално с всички аеродинамични системи и други неща и не е създаден за директно излизане със студени гуми.. Също така не прилича на автомобил от Формула 2 или Формула 3, където можеш просто да излезе на пистата и да правиш каквото си искаш“, каза Норис.
„Всъщност новите болиди не работят по този начин. Затова ще проведем дискусии по този въпрос между всички пилоти и GPDA.’
Кевин Магнусен се съгласи с казаното от Норис. Пилотът на Хаас смята, че правилото просто не е съвместимо с тази ера на ниски, твърди автомобили от F1, които са с граунд ефект.
„Наистина не бих искал да споря. Честно казано не мисля, че от Пирели, ФИА и F1 разбират колко трудно е да се вкара топлина в тези гуми, дори когато те са с температура 70 градуса по Целзий“, каза Магнусен.
„Опитахме да използваме одеяла с 50 градуса. Тогава загряването им вече е много по-трудно. Според мен е така, защото те правят всичко на хартия и не са карали тези автомобил. Смятам, че има сериозен проблем с безопасността.“
„Натоварването на тези автомобили е много голямо заради притискащата сила, така че гумата трябва да е доста твърда. В такъв случай по-ниската температура ни кара да се чувстваме все едно караме върху лед“, продължи пилотът на Хаас.
„Нека да сравним това със спортните автомобили. Там гумата е с по-нисък работен диапазон и е по-мека. Поради това е много по-лесно да се загрее, когато е изстинала. Тук нещата са доста различни. Когато нямаме подгряващи одеялата има голям риск да изтървем автомобила и да катастрофираме“, допълни Кевин Магнусен.
Валтери Ботас частично подкрепи премахването за подгряващите одеяла. Според пилота на Алфа Ромео, това може да се случи, ако се направят някои подобрения, които да улеснят загряването на смесите. Финландецът също вярва, че сегашните версии на гумите на Пирели за 2023 г. не са подходящи.
„Ако в днешно време правите питстоп с твърди гуми без одеяла на писта като тази [Аутодромо Ерманос Родригес], това определено би било много рисковано и може да създаде грижи за безопасността“, каза Ботас.
„Нека да видим какво ще се случи и когато излезем на улична писта с напълно студен комплект гуми, тъй като при тази температура гумата е по-скоро пластмасова. Но ако тя е променена така, че да работи в много по-нисък диапазон, тогава защо не.“
„В момента гумите, които изпробвахме в Остин, не можеше да се справи с одеялото от 50 градуса. Те бяха беше наистина, наистина, наистина хлъзгава в началото. Не трябва да забравяме, че това беше Остин, където времето е топло. Вярвам, че на по-студени трасета това ще е сериозен проблем“, добави Ботас.