Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Пирели: Лас Вегас ще бъде огромно техническо предизвикателство както за отборите, така...

Пирели: Лас Вегас ще бъде огромно техническо предизвикателство както за отборите, така и за нас

1331
0
Гран при на Лас Вегас 2023
снимка, Пирели

Гран при на Лас Вегас е предпоследен 21-ви кръг за сезон 2023 в F1. Състезанието ще се проведе на улична писта с дължина 6.2 км и минаваща по булеварда „Лас Вегас Стрип“. Американският град ще приеме общо третия си старт от F1 и първи на новото улично трасе.

F1 има предишна история в Лас Вегас. Световният шампион е провел общо два старта в „Града на греха“ в началото на 80-те години. Домакин на събитията е била временно изградена писта, разположена до емблематичния хотел Сизърс Палас. За съжаление, лошата настилка, в комбинация с жегата и слабата организация принуждават тогавашното ръководство на F1 да прекрати провеждането на надпреварата след сезон 1982 г. Двата старта във Вегас са спечелени съответно от Алън Джоунс (Уилямс) и Микеле Алборето (Тирел)

През годините F1 направи няколко неуспешни опита да се върне в Лас Вегас. В крайна сметка Либърти Медия успя да организира надпревара по улиците на пустинния град. За разлика от 80-те години на миналия век, този път събитието ще се проведе на изкуствено осветление и има големи шансове да остане в календара на F1 за по-дълъг период.

Новата улична писта в Лас Вегас се състои от 17 завоя, три прави и две DRS зони. Дължината на обиколката е 6.2 км, а максималната скорост се предполага да надхвърля 340 км/ч. Старт-финалната линия се намира близо до Хармън Авеню и Ковал Лейн. Самото трасе се простира от Лас Вегас Стрип до Сандс Авеню. Състезателната дистанция е 50 обиколки.

Съвсем очаквано има планирана специална церемония, с която да се отбележи завръщането на F1 в Лас Вегас, която ще започне в 19:30 ч. в сряда. Сред изпълнителите, които ще вземат участие, са Стив Аоки, групата 30 Seconds to Mars, will.i.am и трупата на Цирк дьо Солей.

От Либърти дълго време са обмисляли какво точно да бъде оформлението на трасето в Лас Вегас. Американската компания дори е проектирала повече от 30 различни варианта на пистата. Строежът на основната инфраструктура, включително сградата на питлейна във формата на логото на F1, както и самия бокс и падока, приключи за по-малко от една година.

Пирели ще предостави най-меките гуми от гамата си в Лас Вегас, а именно С3, С4 и С5. Комплектите отговарят съответно на хард, медиум и софт. Това е поредният случай от началото на кампания, в който се използват най-меките продукти на Пирели

За първи път в историята на F1 сесиите ще се застъпват за повече от един ден, тъй като графикът тук е доста нетрадиционен. Първата свободна тренировка ще се проведе в четвъртък от 20:30 ч. местно време, докато FP2 ще се проведе от 00:00 ч. до 01:00 ч. в петък. Третата тренировка е в петък от 20:30 ч., а квалификацията след това ще се проведе от полунощ до 01:00 ч. в събота. Състезанието започва в събота в 22:00 ч. местно време.

Уикендът във Вегас ще бъде голяма лотария както за пилоти, така и за отбори. Това е така заради лисата на каквато и да е информация на новата улична писта, както и специфичната настилка.

Времето през нощните часове също ще създаде сериозни проблеми на F1. Според прогнозите, температурите по време на сесиите ще бъдат под 10 градуса по Целзий. Тези неприятни условия могат да се отразят негативно на температурата на гумите, а оттам и на сцеплението.

характеристики на пистата в Лас Вегас
снимка, Пирели
налягане в гумите
снимка, Пирели

 

„F1 се завръща в Съединените щати за трети път тази година, след като преди това посети Маями и Остин. Това е една от най-очакваните Гран при за годината. Лас Вегас е град, където върхът на моторните спортове не е бил от 1982 г. насам. Това ще бъде невероятно състезание, тъй като във Вегас всеки ден е време за шоу. Всички ние, работещи във Формула 1, искаме да направим спектакъл, който да е достоен за този невероятен град“, сподели Марио Изола.

„Лас Вегас ще бъде огромно техническо предизвикателство както за отборите, така и за нас. На практика в състезание ще участваме без реални референции, освен симулациите. Никой досега не е карал на пистата в Невада, която е втора по обща дължина след Спа и се характеризира с три прави и 17 завоя“, продължи спортният директор на Пирели за F1. „Настилката ще бъде смесица от обичайния уличен асфалт, особено на самия булевард, както и от други части, които са напълно преасфалтирани. Това добавя още един неизвестен елемент. Няма да има поддържащи състезания, което не е добра новина. Пистата отново ще бъде отворена за нормален трафик за дълги части от деня. Това означава, че повърхността няма да гумирана както обикновено и да осигури подобрено сцепление.“

„Очакваме автомобилите да работят с доста ниски нива на притискане, подобно на Баку или Монца. Постигането на висока максимална скорост ще бъде от ключово значение за конкурентоспособността. Всички сесии ще се проведат през нощта, с необичайни за състезателен уикенд температури на околната среда и на пистата. Те са по-скоро подобни на тези, които се срещаха, когато в Европа се провеждаха предсезонните тестове. Тези дълги прави също така затрудняват загряването на гумите в квалификацията, както и поддържането им в правилния работен прозорец. Това е предизвикателство, което се наблюдаваше в Баку и което вероятно ще бъде по-силно изразено в Лас Вегас.“

„Имайки предвид всичко това, избрахме трите най-меки смеси за този уикенд- C3, C4 и C5, които трябва да гарантират добро сцепление. Минималното налягане на гумите трябва да бъде 27 psi отпред и 24,5 psi отзад, поради очакваните ниски температури, както и поради разположението на пистата. В студени условия разликата между налягането на студените гуми и нормалното работно налягане е значително намалена. Когато когато автомобилът се движи, налягането в гумите ще се увеличава много по-малко, отколкото на други писти, поради ниските температури на асфалта. В резултат на това смятаме, че работното налягане все пак ще бъде по-ниско, отколкото на други писти, които са трудни за гумите, като Баку например.“

„В крайна сметка всички елементи са налице за едно изключително състезание, изпълнено с изненади и непредсказуемост. Както се казва в заглавието на известния филм за състезания на Елвис Пресли: Вива Лас Вегас“, завърши Марио Изола.