Гран при на Испания е седми кръг от сезон 2023 в F1. Състезанието се провежда на пистата Каталуния. Трасето е с дължина 4.657 км и е разположено недалеч от град Барселона.
Каталуния е едно от по-класическите писти в календара на F1. Трасето край Барселона приема първия си старт от Формула 1 през 1991 г. Оттогава Каталуния е непрестанна част от календара на световния шампионат.
Пистата в Барселона е претърпявала няколко промени през годините. Сега пилотите от F1 отново ще използват по-старото оформление на трасето, което не включва бавния шикан, поставен през 2007 г. Разбира се, този път трасето е с променен десети завой. Очакванията са новата конфигурация на пистата да подобри времената с обиколка и да намали леко износването на гумите. Други промени по трасето в Барселона са по-широка асфалтова зона за сигурност, както и нови предпазни бариери.
Пирели предоставя най-твърдите си гуми за уикенда в Барселона, а именно С1, С2 и С3. Тези смеси са съответно хард, медиум и софт. Изборът на Пирели е съвсем логичен като се има предвид характеристиките на трасето и абразивността на асфалта. Това е втори уикенд от началото на сезона, в който Пирели предлага най-твърдите гуми от гамата си
Ключовата промяна ще направи финалния сектор в Барселона по-поточен и по-малко тежък за гумите по отношение на сцеплението. Левите завои се преодоляват предимно с ниска скорост, докато десните са по-скоро средноскоростни
„Пистата в Барселона е едно от най-популярните места за провеждане на тестове. Това важи както за автомобилите, така и за нашите гуми. Трасето е цялостно и има няколко различни вида скорости и завои. Освен това има и много дълга права. В резултат на това аеродинамичната ефективност е от ключово значение за конкурентоспособността. Финалният сектор е променен за тази година. Сега той се връща към първоначалното оформление без финален шикан. Това прави пистата много по-плавна и увеличава скоростта на влизане в главната права“, сподели Марио Изола.
„В Барселона има два завоя – завой №3 и завой №9, които са особено трудни от гледна точка на страничните сили, упражнявани върху гумите. Избрахме същите три типа гуми, както при откриването на сезона в Бахрейн. Важно е да се помни, че тазгодишната гума C1 е с изцяло нова смес. Тя е специално създадена, за да запълни празнината между най-твърдата гума в гамата (сега наречена C0) и C2. На теория това би трябвало да даде на отборите по-широк набор от стратегически решения. Нека да се има предвид, че най-твърдата налична смес миналата година изобщо не беше използвана в състезанието.“
„Друга новост е възможността пилотите да изпробват два допълнителни комплекта твърди гуми с новата конструкция, която ще се използва от Гран при на Великобритания нататък. С изключение на използването на някои нови материали, които вече са хомологирани след обширна програма за тестване, последната спецификация е идентична с предишната версия. Първоначално това беше планирано за 2024 г. Сега въвеждането беше ускорено, за да се направи конструкцията по-устойчива на умора. Причината за това е свързана с натоварванията, генерирани от настоящите автомобили. Те вече са достигнали целите, определени за края на сезона, само след няколко състезания. Тази нова конструкция обаче не оказва влияние върху техническите параметри или представянето на гумите.“
„След състезанието в Барселона продължаваме и кампанията си за тестове за 2024 г. Екипите на Мерцедес и Ферари ще работят в продължение на два дни, за да разработят смесите и конструкциите за следващата година“, завърши спортният директор на Пирели за F1.
The #F1 #SpanishGP 2023 Mobility Plan has been launched, a plan that implies the joint work by @transit, @mossos, @bomberscat and @emergenciescat.
See all details👇 pic.twitter.com/ELll02xbVQ
— Circuit de Barcelona-Catalunya (@Circuitcat_eng) May 29, 2023