Гран при на Монако е шести кръг от сезон 2023 в световния шампионат на Формула 1. Състезанието се провежда на тясната улична писта Монте Карло с дължина 3.337 км.
Гран при на Монако е едно от класическите състезания в календара на F1. Надпреварата на уличната писта е част от световния шампионат още от неговото създаване през 1950 г. Оттогава пистата в Монте Карло е приела 68 старта и е неизменна част от календара от 1955 г. до 2019 г. През 2020 състезанието не се провежда зарад пандемията от коронавирус. От 2021 г. събитието се връща в графика на F1 и ще остане част от него поне до края на сезон 2025
Пистата в Монако е с дължина 3.337 км, което я прави най-късата в световния шампионат. Освен това Монте Карло е и най-бавното трасе от F1. Средната скорост тук е около 150 км/ч.
Уличното трасе в Монте Карло е известно с това, че предлага много ниско сцепление и ограничено износване на гумите. Асфалтът тук е коренно различен спрямо този на останалите писти. Еволюцията на пистата е една от най-сериозните през цялата кампания, докато механичното сцепление е сериозно ограничено.
Пирели предоставя най-меките гуми от гамата си- С3, С4 и С5. Те са съответно хард, софт и медиум. Това е втори уикенд след Баку, в който Пирели залага на тези продукти
В Монако може да се използват и новите гуми на Пирели за мокър асфалт, които трябваше да дебютират на Имола. За съжаление събитието на италианското трасе бе отменено заради наводненията в региона Емилия Романя.
Миналата година пилотите от F1 използваха всички типове гуми на Пирели заради поройния дъжд, който се изля на трасето преди надпреварата. По принцип състезанието в Монако се затваря само с едно спиране в бокса с изключение на случаите когато вали.
Времето по време на уикенда в Монако се очаква бъде с частично облачност и температури на въздуха малко над 20 градуса. Най-високият риск от дъжд е в петък- 40 %. В събота и неделя вероятността за валежи е 20 % или по-малка.
„Отправяме се към Гран при на Монако, която е малко по-различна от това, което очаквахме. Това трябваше да бъде второто състезание от тройката европейски събития, но вместо това ще бъде първото поради отмяната на състезанието в Имола. Тези картини на опустошение все още са пресни в съзнанието ни. Искаме да изразим още веднъж солидарността си със семействата на жертвите, както и с всички, които са понесли такива огромни загуби“, сподели Марио Изола.
„Монако написа собствена глава в историята на F1. Характеристиките на тази уникална писта, която до голяма степен не е променяна повече от 60 години, я правят истински уникат, който често поднася изненади. Никоя друга писта не може да позволи на пилота да компенсира техническите недостатъци на своя автомобил по същия начин. Същевременно само един инцидент може да разклати нещата изцяло.“
„Трудността на изпреварванията понякога може да отнеме от зрелището на състезанието. Това прави съботната квалификация още по-вълнуваща, тъй като позицията на стартовата решетка е от особено значение за крайния резултат в неделя.“
„Както често се случва на уличните писти, ние предложихме най-меките гуми от нашата гама. Една от особеностите на Монако е фактът, че всяка вечер пистата е отворена за нормално движение. Това означава, че е много трудно да се натрупа гума върху състезателната линия, което прави повърхността още по-хлъзгава. Монако може бъде дебютния уикенд за новите гуми Cinturato Blue за мокра настилка, които са без подгряващи одеяла. Това ще се случи в зависимост от метеорологичните условия, които още един потенциален случаен фактор този уикенд“, добави спортният директор на Пирели за F1.
Memory lane in Monte Carlo 😍
First up, let’s go back to the 1950s #MonacoGP #F1 pic.twitter.com/QS4aef1PsR
— Formula 1 (@F1) May 22, 2023