Гран при на САЩ е 18-ти кръг за сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата „Съркюит ъф ди Америкас“ с дължина 5.513 км и разположена до град Остин.
Гран при на САЩ е едно от традиционните състезания в календара на F1. През годините събитието се е провеждало на няколко различни трасета, разположени в различни части на страната. От 2012 г. до момента надпреварата се провежда на пистата „Circuit of the Americas“. Трасето приема непрекъснато стартове през последните 11 години, с изключение на 2020 г. заради пандемията от COVID-19
В Остин Пирели предоставя средните по твърдост гуми от гамата си- С2, С3 и С4. Италианската компания направи същият избор и през миналата година.
Остин ще бъде домакин на спринтов уикенд за първи път в историята си. Това означава, че в петък ще има само една свободна тренировка, след което идва квалификацията. В събота се провежда самият спринт (предшестван от кратка квалификация за определяне на решетка). Както обикновено самата надпревара в Остин се провежда в неделя.
Този уикенд се отбеляза 75-ата надпревара, която ще се проведе на територията на САЩ. Общо 11 различни писти са били домакини на състезания от F1. Най-много стартове са проведени на Уоткинс Глен – общо 20, следван от Индианаполис с 19. Досега в Остин има 10 проведени състезания, като в неделя броят им ще бъде увеличен с още 1.
Някои завои на проектираната от Херман Тилке писта край Остин са вдъхновени от известни завои на други трасета. Секцията от завой 3 до завой 6 напомня на комплекса „Маготс-Бекетс“ на Силвърстоун, завои 12 до 15 са вдъхновени от участък на Хокенхаймринг. В същото време завоите 16, 17 и 18 са по подобие на прочутия завой №8 на Истанбул парк
Еволюцията на пистата в Остин е средна, докато абразивността- висока. Износването на гумите също е важен фактор, като се има предвид и очакваните високи температури. Тъй като бе преасфалтирана през миналата година, пистата няма толкова големи неравности.
„Остин поставя началото на серия от четири състезания – три от тях се провеждат последователно – на американския континент. Всичко започва с Гран при на Съединените щати. Това е страна, която е пропита с традиции в моторните спортове. Въпреки това F1 бе се усети истински едва през последните няколко години, благодарение на всички различни инициативи, реализирани от Либърти Медия“, сподели Марио Изола.
„Пистата „Circuit of the Americas“ е домакин на Гран при на САЩ от 2012 г. насам, с изключение на 2020 г., когато състезанието е отменено поради пандемията от COVID-19. Бих описал COTA като пълноценна писта, със средни до високи нива на притискаща сила. Завой 1 е особено характерен в края на 22-метрово изкачване, което се преодолява в рамките на едва 200 метра от трасето. Това прави старта особено интересен, тъй като пилотите се насочват в различни посоки, за да намерят най-добрата линия. т води до плавен първи сектор, характеризиращ се с поредица от средно бързи и бързи завои чак до фибата, която представлява завой 11. След това следва дълга права, водеща към финалната част на пистата, която за сметка на това се характеризира с поредица от по-бавни и 90-градусови завои.“
„Силите, които действат върху гумите, са предимно странични и са доста добре балансирани между предната и задната част на автомобила, без определен ъгъл да е подложен на особено натоварване. Важно е също така да имате добро сцепление в бавните завои.“
„Асфалтът в Остин все още е доста неравен, въпреки частичното възстановяване на настилката, което бе извършено миналата година. Това може да доведе до много леко плъзгане на гумите, което е потенциална причина за прегряване. Деградацията, която се наблюдава в Остин, е предимно термична, докато грейнингът е доста рядко явление, Състезанието винаги се е провеждало през есента. През този период времето може да бъде много променливо, дори в рамките на много кратък период от време. Не е необичайно да се редуват слънчеви и дъждовни дни, като температурите варират в широк диапазон.“
„Спринтовият формат идва в Остин за първи път тази година. Това е още една възможност за феновете, които стават все по-ентусиазирани по отношение на съвременната F1, да се потопят в зрелищно действие“, допълни спортният директор на Пирели за F1.
🎢 Elevation and undulation
🏆 One dominant driver
🏠 A long search for homeBrush up on five fast facts before the #F1 #USGP 👇 #Fit4F1
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) October 17, 2023