Начало Избрани Пирели разработва нови видове гуми за 2024 г.

Пирели разработва нови видове гуми за 2024 г.

600
0
гуми на Пирели за F1
снимка, Венелин Николов

Миналата година F1 наложи забрана за използване на  покривалата за гуми, която ще влезе  в сила от 2024 г. В Пирели вече се подготвят за промяната. Италианската компания ще разработи различен вид смеси, които да отговарят на новите правила на шампионата.

Световният шампионат стигна до заключението, че електрическите покривала за подгряване на гуми са инструмент, от който отборите трябва да се откажат в бъдеще.

F1 въведе нова норма, която задължава отборите да намалят температурата на покривалата до максимум 100 градуса по Целзий за предните и 80 градуса за задните гуми.

В началото на тази година стойностите бяха намалени на 70 градуса за всички гуми за сух асфалт. Също така броят на разрешените одеяла беше намален от 40 на 20.

Спортният директор на Пирели за F1 Марио Изола обясни защо е бил са избран поетапен подход, вместо веднага да се наложи пълна забрана.

„Ако искаш да се състезаваш без електрически покривала, трябва да разработиш напълно нови гуми“, сподели Изола.

„Не е достатъчно просто да се създадат нови съединения с по-голям работен диапазон. Автомобилите от F1 са толкова бързи и генерират толкова големи сили, че налягането в тях се увеличава с десет до дванадесет PSI по време на пилотиране.  Това променя целия профил и контактната площ на гумата.“

Покривалата за гуми от няколко години не се използват във Формула 2. Поради голямата разлика в работното налягане между F2 и F1, Пирели така и не успя да събере достатъчно информация за температурата в гумите.

„Налягането се увеличава два пъти повече, отколкото във Формула 2 Поради високите натоварвания във Формула 1 не можем да стартираме с 15 PSI.“

„Тогава пилотите ще трябва да не бързат в началото на стинта и да увеличават температурата на гумите бавно. Разбира се, това не работи в състезанията. Затова трябва да се започне с 20 или 21 PSI. След това налягането бързо се повишава до над 30 PSI.“

Пирели не срещна никакви проблеми при прилагането на по-ниски температури на загряване на гумите, монтирани тази година на новите 18-инчови джанти в F1. През следващия сезон температурите за загряване ще се понижат още повече.

„През следващата година температурата на електрическите одеяла ще продължи да се понижава. Тогава тя ще бъде само  50 градуса както на предните, така и на задните колела.“

„Това също така увеличава разликите в налягането в стинтовете. Умишлено правим по-малки стъпки, за да не объркаме нещо и да попречим на шоуто.“

„Тази година гумите работят много добре. Разбира се, това би трябвало да се запази, ако напълно премахнем покривалата.“

Част от по-големите отбори на стартовата решетка се обявиха против премахването на подгряващите одеяла. Въпреки всичко Пирели продължава работата си по новите смеси за 2024 г. Част от подготовката на единствения доставчик на гуми в F1 ще включва допълнителни дни за тестове след някое европейско състезание, както и удължени свободни тренировки в някои състезателни уикенди.

„Нуждаем се от автомобили от сегашното поколение. Трябва да отидем на различни писти, където гумите са подложени на различни натоварвания, както и да караме при различни условия“, продължи Изола.

„Идеята да използваме вторите свободни тренировки за тестове всъщност е много добра. Така на отборите не им се налага да пътуват до пистата или да остават по-дълго след състезателния уикенд.“.

„Но веднага щом имаме нова добра идея, екипите намират проблеми. Те се оплакват, че трябва да използват едни и същи автомобили и едни и същи двигатели до края на уикенда. Заради това пробегът бързо се превръща в проблем.“

Изола подчерта важността на участието на всички отбори в тестовете. Спортният директор на Пирели посочи, че не всички автомобили имат еднакви натоварвания на гумите.

„Бързите автомобили използват гумите по-силно. Трябва да сме сигурни, че процесът на загряване работи и при по-бавните автомобили, както и че гумите на бързите отбори не прегряват по-бързо.“

„Важно е да се намери добър компромис. В крайна сметка гумите трябва да работят еднакво за всичките десет автомобила и 20 пилота, както и на всички трасета. Честно казано, това няма да е никак лесна задача“, завърши Марио Изола.

Пирели обяви и какви гуми ще използва в предстоящите състезания в Сингапур и Япония.