Гран при на Италия е 14-ти кръг от сезон 2023 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на пистата „Монца“. Трасето е с дължина 5.793 км и се намира недалеч от Милано. Именно в Италия завършва европейската част за тази година.
Гран при на Италия е едно от състезанията, които са били част от всеки шампионат на пилотите от 1950 г. насам. Състезанието винаги се е провеждало в Монца. Разбира се има едно изключение – през 1980 г. Тогава състезанието се провежда в Имола. Монца е открита през 1922 г. и е една от най-старите писти в света, която все още се използва. Италианското трасе отстъпва само на Индианаполис
Разбира се, Ферари е най-успешният конструктор на Монца. Отборът от Маранело има общо 19 победи на Монца, като последната бе дело на Шарл Льоклер през 2019 г. Най-успешните състезатели на това трасе са Михаел Шумахер и Люис Хамилтън. Двамата има по шест победи.
Moнца е най-бързата писта в календара на F1. Трасето е известно със своите дълги прави, разделени от шикани. Тук се намират и двата завоя „Лесмо“. Еволюцията на трасето по време на уикенда не е голяма.
Пирели ще предостави най-меките гуми от гамата си в Монца- С3, С4 и С5. Това е една идея по-меки смеси в сравнение с тези, които се използваха миналата година.
Гран при на Италия е домакин на втората квалификация с алтернативно разпределение на гумите (ATA). Всеки пилот ще има на разположение само 11 комплекта гуми сликове за целия уикенд (три твърди, четири средни и четири меки). В квалификацията пилотите могат да използват само един тип смес на сесия, освен ако не е мокро. В Q1 се кара само с хард, в Q2- с медиум, в Q3- софт.
През последните пет години в Монца имаше петима различни победители. Люис Хамилтън спечели през 2018-та. След това победители бяха Шарл Льоклер, Пиер Гасли, Даниел Рикиардо и Макс Верстапен
Пирели ще остане в Монца и след Гран при на Италия с Алпин и Ред Бул. Двата отбора ще излязат на пистата на 5 и 6 септември), за да тестват прототипни гуми за следващата година.
„Както обикновено, европейският сезон на F1 завършва в Монца. Това е и домашното събитие на Пирели, тъй като централата ни се намира само на няколко километра от тази емблематична писта. Монца е синоним на скоростта, както добре показва прозвището й „Храмът на скоростта“. И до днес тук се провежда най-бързото състезание в историята на F1. През 2003 г. Михаел Шумахер постига печели с ненадмината средна скорост от 247,585 км/ч“, сподели Марио Изола.
„В резултат на това отборите използват възможно най-ниските нива на аеродинамично притискане, за да увеличат максималната скорост чрез намаляване на съпротивлението. Стабилността при спиране и сцеплението при излизане от двата шикана са двата ключови фактора, които поставят гумите пред най-голямо предизвикателство на тази писта. Тук се включват и както и страничните натоварвания в бързите завои като „Параболика“ (кръстен на Микеле Алборето) и „Курва Гранде“.
„След Унгария, в Монца за втори път ще се изпробва алтернативното разпределение на гумите (ATA). При него което се използват два комплекта гуми по-малко от стандартния формат. Това е от полза по отношение на спестените емисии както при производството, така и при транспортирането. Това също така дава на екипите и шофьорите по-широк спектър от стратегически възможности. Поради тази причина избрахме и тройката най-меки смеси за Монца – C3, C4 и C5 – която вече беше номинирана пет пъти този сезон“, добави спортният директор на Пирели за F1.
Introducing Ruth Beraha, the artist who has designed the trophies that will be raised on the podium of the #ItalianGP 👩🏻🎨 🏆
This is the first clue before revealing the artwork. What are you expecting? ✍️ #F1 #Pirelli #ItalianGP @f1 pic.twitter.com/keFr6kkcMM
— Pirelli Motorsport (@pirellisport) August 29, 2023