Пистата в Турция се сдоби с нов концесионер. Той има задачата да върне F1 в Истанбул парк през 2026 г. Освен Формула 1, трасето иска отново да бъде домакин на състезания и от други големи шампионати.
🚨 | Istanbul Park organisers are working to put the Turkish GP back on the calendar.
The target is a 2026 return. Details below:https://t.co/3evqX5Gvka
— formularacers (@formularacers_) April 3, 2024
Гран при на Турция приема състезания от F1 в периода 2005-2011 г. Събитията се провеждаха на Истанбул парк- писта с дължина от 5.538 км и разположена близо до турския мегаполис.
Турция беше извадена от календара на F1 след края на сезон 2011 заради финансови причини. Oрганизаторите на събитието направиха няколко неуспешни опита да върнат Истанбул парк в световния шампионат.
Гран при на Турция все пак се върна в календара на F1 през 2020 г. и 2021 г. Причината за завръщането на Истанбул парк беше свързана с големия брой надпревари, отменени заради пандемията от COVID-19. И двете издания на състезанието се проведоха при тежки метеорологични условия и мокро трасе. През 2020 г. Люис Хамилтън спечели седмата си световна титла именно на пистата в Турция. Следващата година Валтери Ботас грабна последната си победа във Формула 1 заедно с Мерцедес
Гран при на Турция опита да намери постоянно място в календара на F1. Надпреварата край Истанбул обаче не попадна в графика на световния шампионат през следващите три кампании.
Преди малко повече от месец се появи информация, че Турция иска отново да бъде домакин на състезания от Формула 1. После стана ясно, че пистата Истанбул парк ще има нови концесионери след отказа на Intercity да удължи своя договор. Задачата на новите концесионери и е да върне F1 за постоянно от 2026 г. нататък. Ако дадената компания не успее да изпълни това задължение, тя ще трябва да се откаже от концесията на пистата и да плати финансова санкция в размер на 25 % от стойността на договора. Новият концесионер на пистата също така ще бъде задължен също така да модернизира съоръжението, за да отговаря на най-високите стандарти на ФИА.
По-късно пък стана ясно, че държавният глава на Турция Реджеп Ердоган е провел среща с президента на ФИА Мохамед бин Сулайем. Двамата са обсъдили възможността F1 и WRC отново да имат кръг в страната на два континента.
По-рано тази седмица турски медии съобщиха, че дъщерното дружество на Can Holding Bilim Eğitim Kurumları A.Ş. е новият концесионер на пистата. Общата стойност на лизинга за новите собственици на пистата е $117.8 млн. за следващите 30 години. Един от собствениците на Can Holding е председателят на Пирели Турция Лале Чандер.
По-рано тази година турският министър на туризма Мехмет Нури Ерсой заяви, че търгът за управление на Истанбул парк ще бъде възложен само на участник, който може да осигури завръщането на F1 в Турция от сезон 2026.
„Пистата Истанбул парк ще бъде притегателен център. F1 е изключително престижна и това повишава престижа на страната“, заяви Чандер пред Habertunk.
„Ще има държави, които ще бъдат извадени от календара през 2026-та, така че състезанията могат да се провеждат отново в Турция. Освен Формула 1, планираме да доведем и други състезания в Истанбул парк. В продължение на години пистата беше затворена за национални състезатели, а сега те ще могат да я използват. Истанбул парк ще бъде много добър проект за Турция.“
Вижте тази публикация в Instagram.