Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Питстопът, който печели състезания II

Питстопът, който печели състезания II

53
0
Дженсън Бътън,Фелипе Маса,Фернандо Алонсо

16 души са хората, пряко участващи във всеки питстоп на пилотите на Ферари, но в бокса има още 8 в готовност за действие при влизането на колите. Един човек е на страничния крик (използва се ако е необходима смяна на носа), двама отговарят за промяна ъгъла на елементите на предното крило, един се включва за рестартиране на двигателя (ако блокира), а четирима са с допълнителен комплект гуми (в случай на едновременно спиране и на двамата състезатели). Екипът се избира измежду 30 механици, които работят във фабриката, ако не са на състезание.

А цялата операция (независимо колко е бърза) е изключително деликатна и изисква максимална прецизност. Особено внимание се отделя на криковете. В средата на сезона в Скудерията започнаха да работят с нов модел, позволяващ изтегляне на устройството встрани от болида – по такъв начин, че механикът с него да се измъкне от пътя на автомобила още преди колата да е стъпила на земята.

Важни са също така неща като гайките и дизайна им, за да се оптимизира максимално скоростта на работа по време на боксовете. По време на конструирането на самите болиди Иоверно и хората му работят съвместно с инженерите от дизайнерския департамент, за да прегледат детайлите, които биха позволили както улеснение на работата, така и по-добро представяне. Една от най-сериозните идеи, внедрени в дейностите на трасето през последните сезони, е системата, заместваща лолипопа. Тя много прилича на светофар, но дължащото се на нея предимство е в рамките на цели 0,3 сек!

И въпреки всичко най-важни (както и във всичко останало) са хората.

– Едно спиране в пита е като балет, изпълняван в съпровод на двигателя: група хора трябва да оперират в перфектна хармония с главния балетист, тоест пилота в кокпита. Успехът зависи много и от състезателя: важно е да спре на точното място, иначе се губят ценни десети от секундата. 20 сантиметра напред или назад спрямо предварително определената позиция означават, че целият екип трябва да се мести – казва още Иоверно.

Всяка роля в този своеобразен балет пък има собствените си физически и ментални характеристики, допълва той.

– Механиците на криковете например трябва да са достатъчно силни – обяснява той и продължава: – Пъргавина, спокойствие и бързи рефлекси са основните изисквания за тези на колелата, особено за опериращите с пистолетите за гайките, тъй като тяхната работа изисква умения, които далеч не са прости. В тренировките всъщност сме стигали до около 3 секунди, но в една надпревара това не е най-важното. А на Монца момчетата ясно осъзнаваха, че всичко може да зависи от тях. Свършиха си работата и след това по лицата им бе изписана гордостта и удовлетворението от нея, въпреки че до финала имаше още доста време. А когато Фернандо [Алонсо] пресече линията, вече можеха да изразят радостта си, както и всички останали в екипа.