Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Почина Кийт Дъкуърт

Почина Кийт Дъкуърт

65
0

in memoriam

На 18 декември 2005 г. на 72 годишна възраст почина Кийт Дъкуърт. Името му може и да не е от най-известните във Формула 1, но Косуърт е истинска легенда. А фамилията на англичанина всъщност е половината от наименованието на най-успешния двигател в Гран при. Влиянието на Дъкуърт в автомобилния спорт при това съвсем не се изчерпва само с участието му в създаването на прочутия мотор, а и с факта, че заедно със съдружника си Майк Костин на практика развиват тази индустрия във Великобритания, предоставяйки агрегати на добри цени за отбори от много различни серии.

Дъкуърт е роден на 10 август 1933 г. в Блекбърн, Ланкашир. Баща му Франк се занимава с производство и продажба на памук на борсата в Манчестър, но Кийт (което всъщност е второто му име – пълното е Дейвид Кийт), не е особено заинтересован. Момчето завършва училището Гигълсуик в Йоркшир. След това отбива военната си служба в Кралските военновъздушни сили, но новопоявилото се желание да стане пилот бързо е погасено заради “опасно и некомпетентно нощно летене”, както пише в доклада. Години по-късно Дъкуърт взима лиценз за пилот на хеликоптер и се отказва да лети чак през 1973 г., след като претърпява сърдечен удар.

След казармата Кийт отива в Империал Колидж в Лондон, за да учи инженерство. През 1957 г. постъпва в Лотус Карс като специалист по трансмисии. Година по-късно заедно с колегата си от знаменития тим на Колин Чапман Майк Костин основава Косуърт (името е събирателно от фамилиите им). Двамата започват да правят мотори, поръчани от Форд.

През есента на 1965 г. Форд Англия възлага на Дъкуърт и Костин конструирането на два състезателни двигателя: 1,6-литров за Формула 2 и 3-литров V8 за Формула 1. Кийт проектира агрегатите в течение на 1966 г., а резултатът са съответно Косуърт FVA и Косуърт DFV. Вторият се превръща в истинска легенда с течение на годините, като печели още дебютната си надпревара – Гран при на Холандия през юни 1967 г. Това е първата от общо 154 победи. До ден днешен този двигател е на върха в летописа на Формула 1 за постигнати триумфи в състезанията. През 70-те години на миналия век DFV е двигателят в колите на Лотус, Брабам, Макларън, Уилямс. С него те се състезават със “заводските” екипи на Ферари и Матра.

Моторът се състезава чак до 1982 г. Произлезлият от него DFX пък доминира в американски серии Индикар от края на 70-те до средата 80-те години и записва в историята – 81 последователни победи!

През 1980 г. Дъкуърт и Костин продават компанията си на Юнайтид Енджиниъринг Индъстрис. След това собствеността върху Косуърт поема Карлтън Къмнюникейшънс. Дейността е разделена на две. Свързаната със серийните автомобили е купена от Ауди. Форд взимат състезателния отдел Косурът Рейсинг до който имаха контрол до преди година, когато го продадоха на настоящите му собственици Кевин Калховен и Джералд Форсайт.

Самият Кийт Дъкуърт се оттегля от бизнеса като много богат човек през 1988 г. на 55-годишна възраст, но до смъртта си бе близо до пистите.