Polestar, шведският конкурент на Tesla под китайски контрол, планира за първи път производство в Европа. Компанията иска да спести разходи и да избегне наказателните мита. По този път обаче не липсват препятствия.
Досега Polestar произвеждаше своите автомобили в Китай и САЩ. Главният изпълнителен директор Михаел Лошелер обаче обяви, че предстоящият Polestar 7 – модел, планиран като SUV – ще се произвежда в Европа. Защо се прави това? Става дума за нещо повече от спестяване на разходи.
Наказателните мита и логистиката
Миналата година ЕС въведе нови мита за китайските електрически автомобили. Производството в Европа прави Polestar по-малко зависим от тези допълнителни разходи. Освен това доставката на автомобили от Азия е скъпа и отнема много време. Европа предлага възможност за по-бързи и по-евтини доставки.
„Производството в Европа значително намалява разходите и ни предпазва от митнически такси“, казва Лошелер. Все още обаче е открит въпросът къде и с кой партньор ще се произвежда Polestar 7. Засега не е известна и датата на пускане на пазара.
Предизвикателства пред растежа
Polestar има амбициозни цели: До 2027 г. продажбите трябва да се увеличават с 30–35% годишно. Въпреки 15-процентния спад през 2024 г. (44 851 автомобила) Лошелер е оптимист. През тази година Polestar трябва да излезе на печалба по отношение на EBITDA (резултат преди лихви, данъци, обезценяване и амортизация).
Пътят напред обаче не изглежда лесен. Наложиха се съкращения на работни места: около 600 служители – почти една четвърт от работната сила – трябваше да напуснат. Проблеми има и при продажбите в САЩ. От 2027 г. нататък нови ограничения ще възпрепятстват продажбата на свързани в мрежа автомобили от китайски производители. Въпреки че произвежда в американския щат Южна Каролина, Polestar може да бъде засегнат. По въпроса Лошелер остава спокоен: „Имаме време да намерим решения“.
Нови канали за продажба и CO₂ сертификати
В допълнение към производството Polestar преструктурира и организацията си за продажби. Вместо да се разчита единствено на онлайн поръчки, скоро около 300 дилъри по света ще предлагат моделите. Друг ускорител на бизнеса може да е продажбата на CO₂ сертификати. Очаква се през 2024 г. тя да е генерирала приходи в трицифрен милионен диапазон.
Какво могат да очакват клиентите?
Преминаването към производство в Европа може да означава по-ниски цени и по-кратки срокове за доставка за купувачите в ЕС. В същото време случаят с Polestar показва, че пазарът на електрически автомобили е разпънат между геополитическите предизвикателства и нарастващите очаквания.
На снимките показваме концептуалния автомобил Polestar 6.