През януари 2025 г. аукционната къща Mecum ще продаде на търг Porsche 910, управлявано някога от Ники Лауда. Това е първият екземпляр от успешния състезателен автомобил.
През 60-те години състезателният отдел на Porsche непрекъснато усъвършенства своите автомобили. Конструкторите са водени от амбицията на състезателния директор Фердинанд Пиех и са подкрепени с щедър бюджет от Volkswagen. Моделът 906 се счита за начало на нова ера: олекотената тръбна рама е скрита под тънка, аеродинамично оптимизирана пластмасова обшивка. Carrera 6 е висока само 98 сантиметра и тежи 650 килограма празна. В зависимост от главното предаване 210 к.с. от шестцилиндровия боксерен двигател са достатъчни за достигане на скорост до 280 км/ч.
Технологична смесица от Формула 1 и 911
Porsche 910 е по-нататъшно развитие на 906 Carrera 6. Тръбната рама е по-стабилна, теглото на целия автомобил е по-ниско, а двигателят тип 771 е малко по-мощен. Също както петстепенната механична скоростна кутия, той по принцип идва от Porsche 911, но развива 220 к.с. Това е с 90 к.с. повече, отколкото в серийния автомобил. Магнезиевите джанти с диаметър 13 цола и централно заключване идват от Формула 1.
Porsche произвежда 12 „късоопашати“ автомобила 910, с които заводският отбор участва в европейските планински състезания през 1966 г. През 1967 г. 910 печели Targa Floriо в Сицилия и заема първите три места в 1000-километровото състезание на Нюрбургринг.
Porsche 910-001
Първият произведен екземпляр, с номер на шасито 001, първоначално е автомобил за планински състезания. Получил е разрешение за движение по пътищата в Германия. Според аукционната къща Mecum той е един от шестте 910 с регистрационен номер. Автомобилът е представен в списанието за клиенти на Porsche „Christophorus“ през 1968 г. През 1966 г. Ханс Херман го пилотира до трето място в планинското състезание „Сиер Монтан“. През следващата година заводският пилот на Porsche Руди Линс купува автомобила и го регистрира в Австрия.
Линс участва с 910-001 в „12-те часа на Сибринг“ през 1968 г. и го кара заедно с Карл Фойтек. На „1000 км на Монца“ Линс и Герхард Кох заемат с този автомобил първо място в класа. В следващите състезания през сезон 1968 г. 910-001 стартира в Спа, Хокенхайм, Вунсторф, Целтвег и Асперн. Резултатите през 1969 г. са доста слаби за автомобила, но в едно състезание зад волана на 910-001 е Ники Лауда.
Оригинално състояние според Mecum
Mecum описва състоянието на 910-001 като автентично и оригинално. Двулитровият шестцилиндров двигател е оригинален – включително системата за впръскване на гориво и магнезиевият корпус. Оригиналната петстепенна механична скоростна кутия е с възстановени охлаждащи ребра. Състезателното Porsche ще попадне под чукчето на търга в Кисими, Флорида, на 18 януари 2025 г. От Mecum не са обявили приблизителна цена.