Mercedes и McLaren са произвели само 75 екземпляра от Stirling Moss, което го прави най-редкия SLR. Сега аукционната къща Bonhams възнамерява да продаде специален представител на малката серия на търг, от който се очакват милиони.
Връзката между Mercedes и сър Стърлинг Мос винаги е била специална. Британецът, който почина през април 2020 г. на 90-годишна възраст, дълго време беше заводски пилот на германската марка. По-късно той стана едно от представителните лица на автомобилния производител. Въпреки че така и не стана световен шампион във Формула 1, Мос беше високо ценен в Щутгарт. В негова чест бяха произведени две специални серии на бездруго ексклузивния суперспортен Mercedes SLR McLaren: SLR 722 и Stirling Moss. Последният е по-редкият от двата: докато от 722 са произведени общо 321 автомобила (по 150 купета и роудстъри и 21 състезателни GT машини, които не са предназначени за движение по пътищата), Mercedes-AMG и McLaren изработват само 75 екземпляра от Stirling Moss.
И двете специални серии SLR са посветени на един подвиг в моторните спортове. Стърлинг Мос го постига зад волана на Mercedes 300 SLR през 1955 г. Пилотът печели състезанието Mille Miglia с време 10:07,48 часа, постигайки средна скорост от 157,651 км/ч. Това е рекорд, който е валиден и до днес. Докато 722 е само леко модифициран SLR, със Stirling Moss корейският дизайнер Юн Ил Ун отива една крачка по-далеч. Радикалният роудстър няма покрив, предно или странични стъкла. По този начин той визуално се стреми към близост с първообраза – състезателния модел от 1955 г.
Техниката на SLR Stirling Moss
Така автомобилът предлага безкрайно усещане за откритост и въздух, а благодарение на адаптираната аеродинамична настройка – и доста добро сцепление. Заради широкото използване на въглеродни влакна Stirling Moss тежи с около 200 кг по-малко от стандартния SLR (почти 1,8 т). В същото време Mercedes и McLaren са затегнали окачването и са направили управлението по-прецизно. За източник на задвижваща сила служи популярният 5,4-литров компресорен V8 на AMG в най-мощното си изпълнение. Както и в SLR 722, двигателят генерира 650 к.с., които ускоряват Stirling Moss от нула до сто за 3,5 секунди и му позволяват да достигне максимална скорост от 354 км/ч.
Червеният екземпляр на търга на Bonhams
Като нов Stirling Moss струваше 892 500 евро. Сега аукционната къща Bonhams се надява да реализира около два пъти по-голяма сума за един много специален екземпляр. Яркочервеният Stirling Moss, който ще бъде продаден на търг на 6 октомври в рамките на „The Zoute Sale“ в Белгия, е последният произведен – номер 75 от общо 75. Той е завършен малко преди Коледа на 2009 г. и след това е доставен в Швейцария. Първият собственик се е погрижил не само за специалния цвят със заводски код 000U, но и за ексклузивни опции. Сред тях са спирачни апарати в златист цвят, червен кожен салон с жълти шевове и по-широки седалки.
Всъщност той не е карал истински своя Mercedes SLR McLaren Stirling Moss: броячът показва само 50 километра. Твърди се, че автомобилът е бил съхраняван в перфектни условия и наскоро е преминал през основно сервизно обслужване в британската специализирана фирма Stratton Motor Company. Придружаващите документи включват оригинален дубликат на анулираната швейцарска регистрация, копие на сертификата за съответствие (COC) на Mercedes-Benz и оригиналната кожена папка с ръководствата. Според Bonhams ориентировъчната цена на специалния SLR е между 1,5 и 2,5 милиона евро. Автомобилът ще бъде продаден на търг с наддаване без минимална сума.