Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Повръщане, припаднали, замъглено зрение при 300 км/ч: F1 пилотите искат въпросът с...

Повръщане, припаднали, замъглено зрение при 300 км/ч: F1 пилотите искат въпросът с условията в Катар да се обсъди

47427
0
Логан Сарджънт
Логан Сарджънт; снимка: Уилямс

Условията в Гран при на Катар преминаха границите на физическата подготовка дори на пилотите от Формула 1. Нямаше състезател, който да не е необичайно изтощен след надпреварата на пистата в Лосаил. След финала голяма част от тях споделиха какво са изживели и поискаха да се проведат дискусии относно ситуацията, която е твърде опасна.

Логан Сарджънт например не успя да завърши състезанието в тази жега и влажност. Американският пилот е бил с грипоподобни симптоми в седмицата преди Гран при на Катар. Обезводняването по време на състезанието го изтощи до крайност

Той опита да продължи, но получи разрешение лично от шефа на Уилямс Джеймс Ваулс да се прибере в бокса. При слизането му от кокпита се наложи механици да го придържат, за да не се свлече на пода в гаража. Подобни сцени не са виждани от десетилетия, а днешните пилоти са далеч по-добре тренирани от състезателите през 80-те и 90-те години на XX век.

Сарджънт и съотборникът му Алекс Албон бяха закарани до медицинския център на пистата. Там бях прегледани и освободени. Някои – като Естебан Окон например – отказаха да се приберат въпреки огромните трудности.

„Това са най-трудно извоюваните ми точки. Никога не съм се борил така да взема актив“, сподели Окон, който завърши седми.

„Чувствах се зле още… не знам, в 15-16-та обиколка и повръщах в каската в продължение на два тура. Опитах да се успокоя и да си припомня, че менталната част в този спорт е най-силната. Успях да се контролирам и завърших.“

„Но честно, не очаквах да е толкова тежко. Обикновено мога да изкарам две състезателни дистанции, дори в Сингапур. И винаги съм бил добре – и по отношение на мускулите, и на кардиото. В тази надпревара обаче в кокпита беше безумно, нещо като 80 градуса. Опитвах се да вкарам някак въздух в каската. Обаче колкото по-дълбоко вдишвах, толкова повече жега нахлуваше в шлема. Наистина беше ад“, каза още пилотът на Алпин.

Шарл Льоклер отбеляза, че „от един момент нататък вече няма значение и каква ти е физическата подготовка, просто си дехидратиран.“

„До такава степен, че зрението ти се влошава, пулсът ти скача и вече е ужасно трудно да контролираш каквото и да е. Това бе най-тежкото състезание на всички пилоти във Формула 1 през кариерите ни досега. Без изключения. Няма да повярвам на някой, който твърди, че не е.“

„Трудно е да се опише колко тежко беше. Може да пиеш каквото имаш в колата, но то вече е като чай, защото в кокпита е нещо от порядъка на над 60 градуса. „Ужасно трудно е да се хидратираш. Като се добавят и g-силите, положението става съвсем зле. На всичкото отгоре говорим за ограничения на пистата, а това е разлика от няколко сантиметра при скорост от 280 км/ч. Трудно е да ги спазваш в квалификацията, когато си свеж и добре, но в края на състезанието вече беше пълен кошмар“, добави пилотът на Ферари.

Джордж Ръсел бе категоричен, че Гран при на Катар бе брутално състезание и най-тежкото от физическа гледна точка, в което е карал

„Никога преди не съм усещал подобно нещо. Едва не припаднах по време на надпреварата. Помолих инженера си да ми говори, да ме окуражава, просто да ми отвлече съзнанието от тази ситуация. Тренирам много в сауна, но в един момент трябва да излезеш от там. Точно така се чувствах от 20-ата обиколка нататък. Визьорът ми бе открехнат през цялото състезание и влизаше горещ въздух, но пак беше по-добре, отколкото без въздуха. Просто беше брутално“, разказа Ръсел.

„Никой пилот не иска да припадне, докато върви с 320 км/ч на старт-финалната права. А аз точно така се чувствах на моменти. Само още малко по-горещо да беше станало, щях да се прибера, защото тялото ми щеше да се предаде. Това е далеч отвъд границата и изобщо не е приемливо“, добави състезателят на Мерцедес, който е един от директорите на асоциацията на пилотите (Grand Prix Drivers Association – GPDA).

Ланс Строл бе сред санкционираните за нарушаване ограниченията на трасето в Катар. Пилотът на Астън Мартин сподели, че всъщност от един момент нататък не ги е виждал

„Боядисали са бордюрите, а стесниха пистата и вече дори не ги виждахме. Опитваш се да видиш къде са, но не можеш, защото си на ръба да припаднеш. Аз завърших девети и след това получих две наказания за нарушаване ограниченията на пистата, докато всъщност едва не припаднах в кокпита. Буквално усещах как се отнасям около 20 обиколки преди финала“, обясни Строл.

„Крайно неприятно е докъде се стигна. Някои хора стигнаха до медицинския център. Имаше припаднали. Опасно е“, отбеляза Ландо Норис.

„И не е въпрос пилотите да тренират повече – ние сме в автомобил, в който става все по-горещо. Освен това е неприятно, защото по телевизията вероятно не изглежда твърде натоварващо. Когато обаче има отпаднали състезатели в такова лошо състояние, то нещата вече стават опасни.“

„Трябва да обсъдим много неща, които се случиха този уикенд и не бяха никак добри“, допълни съотборникът му в Макларън Оскар Пиастри

При Фернандо Алонсо имаше друг проблем и той бе помолил по радиото тима си Астън Мартин да плисне вода в кокпита му, когато спре за смяна на гуми. Отборите обаче нямат право да добавят течности, тъй като това би увеличило теглото на болидите. Правилото е въведено, за да се избегне една от възможностите за заобикаляне на изискването за минимално тегло на колите.

„Мисля, че и двамата с Ланс имахме проблем с температурата на седалката отдясно. Мен все едно нещо ме гореше по време на първите 15 обиколки. Затова помолих по радиото да плиснат вода в кокпита като спра, но това явно не е разрешено“, коментира Алонсо.

Алекс Брандъл отбеляза, че ситуация като тази в Катар, не е непозната и за други дисциплини.

„През първата ми година в WEC (World Endurance Championship) 10 пилоти си тръгнаха от COTA през септември в линейка. F1 е значително по-физическа дисциплина с двойни g-сили… Мога да потвърдя, че в чатовете на пилоти от други автомобилни дисциплини са пламнали с дискусии от типа на: „Слава Богу, че се случи в F1, за да обърнат хората най-после внимание““, написа той.