Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Предизвикателствата на нощната надпревара във Формула 1

Предизвикателствата на нощната надпревара във Формула 1

58
0
Гран при на Сингапур

Раждането на идеята за нощна надпревара във Формула 1 бе посрещната преди години с тревога и опасения за сигурността на отборите и пилотите, както и (очевидно) заради изкуственото осветление. Успешният дебют на Гран при на Сингапур през 2008 г. обаче доказа, че това е напълно възможно и дори е особено впечатляващо за зрителите.

Както и в Монако, пистата е изцяло по улиците на града, заради което бариерите са разположени безумно близо. Всъщност толкова близо, че на моменти пораждат клаустрофобия… През първия уикенд пък пилотите говореха не за осветлението, а за неравностите по асфалта.

Трасето е едно от общо пет в календара, на които се кара в посока обратна на часовниковата стрелка. Малко е странно, но стартовете на четири от тези писти са предстоящи. Немалка част от завоите се преминават на първа и втора предавка, като средната скорост е около 175 км/ч и се изисква максимално високо ниво на аеропритискане. Броят им пък е цели 23 и понастоящем някои си имат имена, въпреки че да се измислят за всички не е никак лесна задача. Пилотите така или иначе си знаят първи, втори и т.н. Например седми обаче е Мемориал – поради близостта си с паметника, издигнат, за да се почетат загиналите цивилни във Втората световна война. А може би най-интересното наименование получи 10-и: Сингапур Слинг – известен местен коктейл, в чийто състав влизат джин, черешово бренди, сок от ананас и лайм, коантро, бенедиктин и гренадин!

Основни факти

– Тазгодишният старт ще е едва третата Гран при на Сингапур – състезанието дебютира във Формула 1 на 28 септември 2008 г.

– В Сингапур са провеждани автомобилни надпревари и преди Формула 1 да стъпи там. През 1961 г. се състои Ориент Иър Гран при. След обявяване на независимост пък има и Гран при на Сингапур през 1965 г. Този старт продължава да се провежда до 1973 г.

– Стартът е единственото нощно състезание във Формула 1. Надпреварите в Мелбърн и Абу Даби приключват по здрач, но и двете стартират по светло.

В предходните надпревари

– Впечатляващият първи старт се помни с катастрофата на Нелсън Пикет младши. Неговият удар (след предварителна договорка) и излязлата заради това кола за сигурност промениха хода на надпреварата, спечелена от Фернандо Алонсо – тогава съотборник на Нелсиньо в Рено. Разразилият се впоследствие скандал (макар и година по-късно) доведе до изхвърляне на Флавио Бриаторе и Пат Саймъндс от спорта и куп други неприятности за всички замесени.

– На Кими Райконен принадлежи рекордът за най-бърза обиколка на пистата в Сингапур. Финландецът направи една обиколка за 1:45.599 мин през 2008 г. с Ферари.

Анализ

– Пистата в Сингапур изисква високо ниво на аеродинамично сцепление. Особено важно е изграждането на ритъм, тъй като има цели 23 завоя. Както и в Монако, състезателите трябва да минават възможно най-близо до бариерите, но без да ги докосват – и най-малката грешка или загуба на концентрация може да доведе до ужасни последствия.

– Трасето особено много натоварва спирачките, така че пилотите ги пазят сериозно към края на надпреварата. Двигателите не са толкова изтормозени: едва 48% от един тур се изминават на пълна газ. 6 от завоите се преминават със скорост под 100 км/ч, средната скорост също е ниска: около 175 км/ч.

– Износването на гумите и на средно ниво. Бриджстоун предоставят типовете медиум и суперсофт.

Какво се случи миналата година

Люис Хамилтън спечели втората си победа за сезон 2009 г., като води от старта до финала – точно както и в Унгария по-рано през годината. Единственото реално предизвикателство дойде от Себастиан Фетел с Ред Бул, който изглеждаше в позиция да гони Макларън-а, след като наследи второто място от Нико Розберг (получил наказание преминаване през питлейна за пресичане на бялата линия на изхода от боксовете при първото си спиране). Германецът се доближи до Хамилтън, но след това той пък бе санкциониран – за превишена в пита скорост. Това го прати четвърти. Втори стана Тимо Глок (Тойота), а трети – Фернандо Алонсо (Рено).