Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Предизвикателството на Сузука

Предизвикателството на Сузука

59
0
Гран при на Япония,Сузука

Попитайте който и да е пилот на грида във Формула 1 коя е любимата му писта и името Сузука често ще се оказва на върха при доста хора. Трасето е от старата школа и е истинско предизвикателство както за състезателите, така и за инженерите. А причината да е толкова обичано, вероятно се крие в това колко трудно се покорява конфигурацията, приличаща на осмица. Никоя друга писта (с изключение може би на Спа) няма такова впечатляващо разнообразие от завои и постигането на добро време за обиколка никъде другаде не е толкова сложно.

Прочутите S-завои (от трети до седми завои) са дълги 850 метра и като че ли са най-изискващата част от трасето.

– Пилотите трябва да работят наистина здраво в първия сектор, защото завоите буквално преливат един в друг – обяснява състезателният инженер на Роберт Кубица в Рено Симон Рени. – Затова автомобилът трябва да е стабилен и с предсказуемо поведение, да може да сменя добре посоката. Ако объркат линията в трети завой, това ще повлияе на преминаването на четвърти, пети, шести и седми. Тази поредица се изминава за около 14 секунди, но е лесно да загубиш половин секунда време точно там с една малка грешчица. Най-добрият подход е да се внимава с газта – да се държи на средно ниво, основно да се кара на пета предавка с минимално докосване на спирачките в четвърти и шести завой.

Точно първият сектор от пистата потвърждава твърдението, че познаването на конфигурацията е жизненоважно. Затова и на новаците почти винаги им е адски трудно да се справят от първия път.

– Наистина е може би по-трудна за учене писта от повечето други, защото е сравнително тясна и е лесно да се сбърка – потвърждава рейс инженерът на Виталий Петров Марк Слейд. – Постигането на оптимален баланс също е сериозно предизвикателство на Сузука. А ако там не намериш оптимални реглажи, наказанието е далеч по-сериозно, отколкото на други конфигурации.

И ако стартът на обиколката е завой до завой, то финалът е с напълно противоположни характеристики. Там се намира прочутият 130R, който обаче далеч не е в оригиналния си вид и не изправя пилотите на нокти като преди години.

– 130R ще бъде взиман на пълна газ и около 305 км/ч по време на цялата надпревара – убеден е Симон. – Дори движението зад друг болид не пречи на това, така че не би трябвало да има проблем и когато колите са с много гориво в началото на състезанието. Пилотите са на максимална газ на излизане от 14-и завой през цялото време до достигането на 16-и – това са 1,2 км, изминавани за 16 секунди.

И макар 130R да е сянка сам на себе си, все още е най-бързият завой на пистата, където пилотите изпитват около 3,5G странично ускорение в продължение на почти 2,5 секунди и пик от 4G. Точно този тип криви правят Сузука и толкова натоварваща гумите. Бриджстоун доставят хард и софт смеси за предстоящия уикенд.

– Сериозното странично натоварване на гумите увеличава степента на износване – обяснява Марк. – Спирането и ускорението също имат сериозен принос, тъй като в определени сектори се спира в права и пилотите реално разчитат на гумите. Последният фактор са характеристиките на асфалта, който е доста абразивен и също води до по-сериозно разпадане.