Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Разследвалата инцидента на Бианки комисия заключи, че пилотът не е намалил достатъчно

Разследвалата инцидента на Бианки комисия заключи, че пилотът не е намалил достатъчно

65
0

Разследвалата инцидента на Жул Бианки комисия заключи, че пилотът не е намалил достатъчно при инцидента си на пистата Сузука през сезон 2014 г.

ФИА публикува резюме от доклада и заключенията на комисията.

 

В 43-ата обиколка на Гран при на Япония Жул Бианки губи контрол над автомобила си Маруся в седми завой и се удря в мобилен кран, който извлича катастрофиралия в предходната обиколка Заубер на Адриан Сутил. Бианки претърпява живото застрашаващи травми на главата и е откаран в болница с линейка.

Метеорологичните условия в момента са дъжд и влошаващо се състояние на пистата. В секцията на пистата, където се случва инцидентът, са показани двойни жълти знамена заради катастрофата на Сутил.

Назначена от ФИА комисия от 10 души направи преглед на всички доказателства и информация за събитията, довели до инцидента на Бианки. Изготвен бе доклад от 396 страници със заключенията и препоръките за подобрения, който бе представен на Световния съвет.

Прегледът на събитията, водещи до инцидента на Бианки, показва редица ключови моменти, които могат да са допринесли за катастрофата, въпреки че нито един от тях не е довел самостоятелно до нея.

Заключения:

1. Полусухата траектория в седми завой внезапно е намалена изведнъж от водата върху пистата, вървяща надолу по трасето. И Сутил, и Бианки обиколка след него губят контрол в тази точка на седми завой.

2. Мобилният кран изтегля автомобила на Сутил, когато Бианки наближава секцията на 7-8 завой, в който се включва местоположението на извършваната операция. В тази секция са показани двойни жълти знамена.

3. Бианки не е намалил достатъчно, за да избегне загубата на контрол в същата част на пистата като Сутил.

4. Ако пилотите се придържат към изискванията на двойните жълти знамена, той нито състезателите, нито официалните лица биха попаднали под непосредствена опасност.

5. Взетите вследствие катастрофата на Сутил действия са спрямо правилата и интерпретацията им след 384 инцидента в предходните 8 години. Няма очевидна причина, поради която колата за сигурност да бъде пусната преди или след инцидента на Сутил.

6. Бианки се опитва да се справи с нестабилната задна част на колата си, което води до излитането му от пистата в по-предна точка от тази на Сутил. Насочва се към бариерата, където за съжаление се намира мобилният кран – той го удря с висока скорост и попада под задните колела.

7. През двете секунди на излитането от пистата и преминаването през зоната за сигурност Бианки натиска едновременно газта и спирачка, използвайки двата си крака. Алгоритъмът FailSafe е създаден, за да изключи двигателя, но е повлиян от Torque Coordinator, който контролира системата brake-by-wire. Маруся-та на Бианки има уникална конструкция на brake-by-wire, която се оказва несъвместима с FailSafe.

8. Горепосочените действия може да са повлияли на скоростта на удара. Това не можеше да бъде установено със сигурност. Възможно е обаче Бианки да се е разсеял от ставащото и блокиралите предни колела, така че да не е успял да насочи колата така, че да не се удари в крана.

9. Каската на Бианки удря скосената долна част на крана. Силата на удара и посоката му причиняват сериозните контузии.

10. Всички спасителни и медицински процедури са изпълнени и експедитивността на екипите допринася значително за спасяване живота на Бианки.

11. Не е възможно контузиите на Бианки да се намалят чрез затваряне на кокпита или монтиране на предпазни елементи на крана. И двата подхода са неподходящи заради огромните сили при инцидент на 700-килограмов автомобил, удрящ 6500-килограмов кран със скорост от 126 км/ч. Болид от F1 просто няма структура, която да абсорбира енергията на такъв сблъсък без строшаване на осигурителната клетка или генериране на отрицателно ускорение, което не би могло да се преживее. По принцип е смятано за неправилно да се правят опити удар между състезателен автомобил и тежко превозно средство да се обезопаси. Наложително е да се предотврати ударът на кола в кран и/или работещите наблизо маршали.

Препоръки:

Предложени са редица препоръки за подобрения, които имат отношение към автомобилния спорт като цяло. Те включват:

1. Ново правило за двойни жълти знамена, според което директорът на състезанието да налага ограничение на скоростта в която и да е секция на пистата, където се показват двойни жълти знамена.

2. Преглед на софтуера, свързан с безопасността.

3. Преглед на изискванията за дренаж на пистите, както и включването в тях на дренаж на страничните пътища за достъп.

4. Стартовият час на състезание да е не по-късно от 4 часа преди залез слънце или привечер в случай на нощни надпревари. Препоръчва се преглед на календара, за да се избегне където е възможно провеждането на състезания по време на местни дъждовни сезони.

5. Предлага се получаващите супер лиценз пилоти да преминават курс за запознаване с процедурите по безопасността в F1 стартовете. Предлага се и те да преминават тест за проверка на знанията и съответните правила.

6. Ще бъде обмислен преглед на риска в F1, за да се установи дали има значителни пропуски в мерките за безопасност като непредвидена комбинация от обстоятелства, която може да доведе до сериозен инцидент.

7. Част от предизвикателството да си автомобилен състезател е да управляваш автомобила си възможно най-бързо при съответните условия на писта в комбинация с характеристиките на гумите. Въпреки че характеристиките на гумите за мокро трасе на Пирели не са имали влияние върху инцидента на Бианки и неговият изход, се препоръчва доставчикът на гуми да развива и тества спецификациите си за мокър асфалт в паузата между отделните F1 сезони, за да са в крак с последните технологии още за първия старт.

 

Състав на комисията:

президент Питър Райт (президент на комисията по безопасност)

и членове:

Рос Браун (бивш шеф на Мерцедес F1, Браун Гран при и бивш технически директор на Ферари)

Стефано Доменикали (бивш шеф на Ферари)

Герд Енсер (представител на стюардите)

Емерсон Фитипалди (президент на комисията на пилотите към ФИА, F1 стюард)

Едуардо де Фрейтас (WEC рейс директор)

Роджър Пиърт (президент на комисията за писти, президент на канадската федерация, F1 стюард)

Антонио Ригоци (адвокат, съдия в международния апелативен съд на ФИА)

Жерар Сайан (президент на института на ФИА и президент на медицинската комисия)

Алекс Вурц (председател на асоциацията на Гран при пилотите, представител на състезателите)