Пилотите на Мерцедес Нико Розберг и Люис Хамилтън оглавиха класирането в първата свободна тренировка за Гран при на Япония. Немският състезател изпревари съотборника си с 0,151 сек.
Тренировката започна с обичайните загряващи обиколки на пилотите. Макс Верстапен стана най-младият състезател, взел участие в официална сесия във Формула 1, като още в първия си тур се обади по радиото, че няма трета предавка.
– Изумително е, когато получиш шанс. Не съм тук да подобрявам каквито и да са рекорди. Тук съм, за да карам, да трупам опит с колата, да получа първи впечатления от нея. Не мога да участвам в тренировка в Сочи, защото имам старт в F3, но ще съм налице за останалите три старта. Това е чудесна помощ в подготовката ми за догодина. Не ми се налага да доказвам нищо. Истинската работа стартира през 2015 г. – коментира по-рано Верстапен.
Роберто Мерхи бе в кокпита на Камуи Кобаяши. Очакваше се Уил Стивънс да кара за Маруся, но документите му не бяха оформени навреме. Засега той бе обявен като резервен пилот с допълнението, че ще кара в сесия до края на сезона. Кими Райконен пък съобщи, че Ферари-то му не е много стабилно.
Състезателите се прибраха в боксовете след първите обиколки, а междувременно се заговори, че Бърни Екълстоун няма желание да променя програмата на уикенда въпреки заплахата от тайфуна Фанфон. Метеоролозите следят развитието на бурята, тъй като съществува вариант тя да връхлети Сузука. Вчера се обсъждаха възможни сценарии на действие в такъв случай, като например по-ранен старт в неделя. Първата петъчна сесия премина при топло и слънчево време, като се очаква следобед температурата на въздуха да достигне 27-28 градуса. Тази на трасето бе 36 градуса.
Двадесетина минути след началото на тренировката започна и същинската работа на отборите – с гуми хард, най-твърди в гамата на Пирели. Половин час след светването на зеления семафор начело бе Нико Розберг с 1:36.244 мин, следван от Хамилтън (1:36.550), Валтери Ботас (1:37.029), Фернандо Алонсо (1:37.070), Данил Квят (37.873) и т.н. Бътън съобщи по радиото, че има чувството, че седалката му мърда, когато спира. Съекипникът му Кевин Магнусен и Макс Чилтън бяха единствените пилоти до този момент без времена.
Работата отново се пренесе в питовете за следващия четвърт час. Уилямс са отбора с може би най-много технически новости за Сузука. Валтери Ботас се надяваше те да помогнат за подобряване аеропритискането на FW36. В Ред Бул също изпитваха различни неща (вкл. предно крило) – RB10 на Себастиан Фетел бе с аеробоя отпред вдясно, включително върху гумата. Даниел Рикиардо излезе от пистата, стъпвайки върху изкуствената трева, както и още няколко пилоти по-рано, включително Хамилтън, но сериозни инциденти нямаше. Розберг подобри времето си до 1:35.461 мин, австралийският пилот на Ред Бул поиска смяна на настройки, а Верстапен излезе 11-ти. Шефът на Торо Росо Франц Тост обясни, че тренировката е с цел единствено Макс да трупа опит. Алонсо междувременно даде трето време, след като по-рано привлече внимание, раздавайки грозде из гаража на Ферари, а програмата на Мерцедес се прехвърли към по-дълги серии от обиколки. И Бътън, и Магнусен бяха с нестабилна предна част във високоскоростните завои. Фелипе Маса имаше подобен проблем, като той съобщи на Уилямс, че изобщо няма никакъв баланс. Серхио Перес пък попита по радиото къде би могъл да подобри времето си и от питуола му напомниха, че вече не могат да му дават подобна информация, докато е на пистата.
7 минути преди края на сесията Макс Верстапен спря встрани от трасето с проблем в задвижващата система на колата. Баща му Йос проследи сесията от бокса и призна, че се е чувствал нервен, но само в първата обиколка. Представянето на 17-годишния холандец предизвика одобрение като цяло – той направи 22 обиколки без да допуска сериозни грешки и бе с по-малко от половин секунда по-бавен от Квят с другото Торо Росо.
В самия край на сесията Фетел и Магнусен се оплакаха от липса на сцепление. Розберг остана пръв пред Хамилтън, Алонсо, Ботас, Райконен, Магнусен, Рикиардо, Бътън, Фетел, Квят и т.н.