Начало Рали Рали Дакар: Правилата накратко

Рали Дакар: Правилата накратко

268
0
Дакар,рали Дакар

Рали Дакар е единствено по рода си. Дори регламента на надпреварата през Аржентина, Чили и Перу е различно от другите маратонски бягания. Специално при моторите има ново правило, което може да е решаващо за победата или загубата. Първата смяна на мотори се наказва с 15 минути. Това не е особено много, но всяка следваща смяна ще води до по-сериозни наказания. За организаторите важното е да поставят в центъра на успеха понятия като издръжливост и навигация.

Всеки пилот ще получава всекидневно пътна книга във формат А5. В него са описани характеристиките на предстоящия етап както и/или задължителните контроли, през които трябва да минат пилотите. Ако бъде пропусната контрола са предвидени сериозни санкции, най-тежките от които може да доведат до изваждане от класирането.

В пътната книга е описан и маршрута на ралито. Пилотите са длъжни да разполагат с GPS, в които да са запаметени данните (географската дължина и ширина) на задължителните контроли. На картата в книгата са отбелязани различни контроли, пропускането на които също може да доведе до дисквалификация.

Някои от контролите не са известни на участниците като координати, но са запаметени в GPS-a и указани на картата като WPE (Way point eclipse). Уредът показва посоката на тази контрола обаче едва след като бъде достигната предишната задължителна точка, независимо колко е голямо разстоянието между двете точки. Крайната и началната точка на всеки етап е WPE. За да бъде зачетено преминаването през WPE, пилотът трябва да е на минимум 200 м от точката. Ако WPE е начало или финал на етап то се означава с DZ (начало) и FZ (край). Максималното разстояние на преминаване през тези точки е 90 м.

WPM (Way point masked – скрита точка) са запаметени в GPS-a и показани на картата точки. Координатите не се съобщават на пилотите. Електронното устройство за навигация води състезателите към точката едва когато те наближат тази точка на 800 метра. За да бъде признато минаването през WPM трябва максималното разстояние от точката да е 200 м.

WPS (Way point safety) служи да бъдат превеждани участниците покрай опасни зони. Тези точки са отбелязани на картата и запаметени в GPS-а, но техните координати също не се съобщават на участниците. Навигацията повежда пилота, когато се доближи на 3 километра от подобна точка. За да се зачете преминаването през подобна точка, разстоянието не трябва да надвишава 90 м.

По време на състезателните етапи всяка помощ от страна на помощния персонал е забранена. Разрешено е обаче да се получава помощ от участници, които все още са в класирането и състезанието.

Сервизния персонал не трябва да напуска посочения в пътните книги сервизен маршрут. Извън състезателните етапи, в свързващите етапи помощния персонал може да помага само когато състезателния и сервизния маршрут се покриват. Ако състезателна машина не може да се движи със собствени сили тя може да бъде изтеглена от друг участник или от записан в класирането сервизен камион, стига маршрутите да се покриват.

В състезателните етапи всяко транспортиране на участник от друго превозно средство води до дисквалификация. В свързващите етапи може да се разчита на транспорт, стига да се опомени в бюлетина. Само машини или хора записани официално като състезатели или помощен персонал имат право да транспортират сервизен материал (резервни части, консумативи и т.н.)

Общо 8300 км трябва да бъдат изминати от Мар дел Плата до Лима. На ден състезателите ще прекарват голяма част от светлата част на денонощието в каране. Затова разходът на гориво ще е от съществено значение. Всеки състезател ще трябва сам да преценява и изчислява разхода си. В никакъв случай състезателите не могат да търсят отговорност от организаторите, ако не могат да покрият минималното изискване от 250 км, независимо от терена, по които се движат.

От съображения за сигурност трябва да се допуснат 10% грешка. Така минималният пробег ще е 275 км. Когато става презареждане след края на състезателен етап са предвидени 15 минути за неутрализация. Помощта между пилотите е позволена.

В миналото неспазването на определени клаузи от регламента водеше до дисквалификация. Това бе променено, като вместо това бе въведена точно определена глоба. Това позволява на състезателите да продължат участието си въпреки санкцията. Става дума за добавяне на време.

Наказват се прекалено бързото шофиране, пропусканетона контролна точка, неспортсменско поведение и всички останали нарушения на регламента.

От 2010 г. организаторите положиха усилия да намалят мощността на моторите. Така влизащите през 2012 г.ограничения са максималния обем на двигателите на мотоциклетите да не надхвърля 450 куб. см. От това издание на ралито ограничението важи за всички пилоти (през миналата година ограничението важеше само за топ пилотите).

Някои производители създадоха нарочни модели с точно такъв обем. Това правило дори амбицира някои производители да влязат в надпреварата. Въвеждането на правилото бе с цел да се повиши сигурността на мотоциклетистите и да се намали замърсяването на въздуха, цел залегнала в бъдещето на целия рали спорт.

При модифицирането на мотор по време на надпреварата ще има наказания, при това още след първата промяна. За нея ще се дават 15 мин. наказание, при втората 45 мин. а за третата и всяка след нея по 2 часа.