Спечелването на титлата от Себастиян Фетел явно не е достатъчно за Ред Бул. Австрийският отбор от Милтън Кейнс явно е решил колата му да стъпи на върха и във вчерашния ден това се случи в прекия смисъл на думата. Екипът направи шоу на най-високото място, достижимо за кола – Кардунг Ла, планински проход в северозападна Индия, високо в Хималаите.
Както е известно на 5602 метра надморска височина въздухът е доста разреден. Факт, който е голямо предизвикателство за хора и машини.
„Подготовката за това предизвикателство отне една година планиране, около 3000 часа работа. Разходите пък са около $ 200 хил.“, обясни Антъни Уард, отговарящ за маркетинг акциите на Ред Бул пред Хиндустан Таймс.
На волана на болида на „биковете“ бе швейцарецът Нийл Яни.
„Настилката бе много неравна“, обясни Яни, шампион в А1GP през 2007 г. „С изключение на един пасаж останалото бе изкачване, завоите бяха много тесни и остри. Трябваше да се забавлявам и да внимавам всичко да е наред.“
Все пак не всичко е минало без проблеми. Яни не е спал особено добре и е имал и допълнителни проблеми.
„Бях почти напълно обезводнен“, споделил швейцарецът пред индийската медия. „Трябваше да пия много преди да се почувствам добре. В този момент не бях много сигурен, дали ще мога да карам.“
Все пак от Ред Бул успяха да постигнат височинния рекорд, преминавайки през прохода Кардунг Ла при минус 11 градуса. Общо три часа е прекарал екипа на „биковете“ там, като дори е имало и преваляване от сняг, донесъл подходящата атмосфера.
Но как е трябвало да бъде подготвен болида, за да може да се движи в тази необикновена за него местност?
„Клиренсът бе увеличен значително“, обясни Тони Бъроус, отговорникът за провеждането на събитието. „Окачването бе настроено като за много неравни улици.“
Куриозното е, че на преден план е стояло охлаждането на двигателя, въпреки че температурите са под точката на замръзване. Това се е наложило, защото при средна скорост от 50 км/ч, с максимална на места до 125 км/ч болида не получава необходимото количество въздух, за да се охлажда нормално.
„За целта вкарахме вентилатори в кутиите на радиаторите, зад които пък имаше сух лед. И въпреки това температурата на двигателя не падна под 70 градуса.“
В крайна сметка обаче всичко е протекло по план и така болидът на Ред Бул стана първият покорил Хималаите.