Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Рено Спорт обяснява особеностите на пистата в Канада за двигателите

Рено Спорт обяснява особеностите на пистата в Канада за двигателите

64
0
двигател,Рено

Формула 1 се разделя с Европа и се отправя към Северна Америка за първото от двете състезания на този континент през сезона. Рено спорт пристига в Канада след три последователни победи в предишните стартове, най-ценната може би от които бе триумфът на Марк Уебър в Монако. Втори в кариерата му.

Инженерът, отговарящ за двигателите на австралийския пилот на Ред Бул, Дейвид Март, отдели време за да обясни особеностите и изискванията на пистата на остров Нотр Дам. Охлаждането, консумацията на гориво и правилното конфигуриране на електронната газ са сред най-важните компоненти, но времето също може да се окаже сериозно предизвикателство, както бе в последните години.

„В Монреал често можеш да имаш слънчева квалификация и в последствието да завали дъжд точно за състезанието. Друг път пък в петък е мокро, а в неделя е сухо. Това често пъти затруднява работата ни, защото е трудно да прецениш разхода на сухо, след като си имал мокри свободни тренировки“, обяснява Март.

„При дъжд колите карат по-бавно и използват по-малко гориво. В допълнение към това има повече влага във въздуха, а това означава, че в двигателя постъпва по-малко кислород, което допълнително намалява разхода. Нещото, което можеш да направиш, ако си имал слънчев петък и очакваш дъждовна неделя, е да намалиш количеството гориво според информацията за интензивността на дъжда.

Всичко зависи от преценката на риска, но ако си сигурен в прогнозата за времето, можеш да сложиш по-малко гориво, отколкото за сухо състезание и да добиеш предимство. Но да приключиш състезанието преди финала заради изразходване на горивото е сериозен риск, защото може трасето да изсъхне по средата на състезанието и тогава ще имаш прекалено малко бензин.

Затова се оценява най-високата възможна консумация на сухо, но е трудно да се поемат рискове, защото колите се зареждат с гориво 45 минути преди началото на състезанието.“

Друго място, което може да бъде променяно при мокри условия е конфигурацията на охлаждането.

„Когато ФИА обяви трасето за мокро за състезанието, но е било сухо за квалификацията, ние можем да изменим охлаждането на болида. Когато вали, двигателят генерира доста по-малко енергия, която да бъде разсейвана, защото оборотите са по-ниски и времето на пълна газ също е по-малко. Това всичко е свързано и с по-ниската консумация. Колкото по-малко енергия излиза от мотора, толкова по-малко трябва да „разпръскваш“.

Ако запазиш нивата на охлаждане като за сухо, това ще е доста неприятно за двигателя, защото той ще се охлажда прекалено много. Трябва да се има предвид, че температурата на охлаждащата течност не трябва да е под 70-80 градуса, за да работи агрегата добре. На мокро обаче температурите на работа са доста по-ниски, отколкото на сухо.

Когато е мокро, пилотите имат нужда от малко помощ, за да могат да контролират превъртането на колелата при излизането от завоите. Затова настройката на електронната газ е много важно, защото така се осигурява, че до гумите достига правилното количество тяга за тези условия. Тук картите за управление са много по-прогресивни, защото никой не би искал да получи внезапен прилив на енергия, защото рискуваш да се завъртиш.“

Допълнително предизвикателство е и самата писта. Тя се състои от доста различни като състав типове асфалт, защото всяка секция е била покривана и препокривана през различни периоди от време през годините. Това прави доста трудно и намирането на оптималния баланс.

„Винаги е доста сложно, когато имаш променящи се условия в рамките на една обиколка. Затова трябва да се намери точния компромис. Трябва да се намери правилното съотношение между мощността на двигателя, педалите, които го контролират и колко въртящ момент е нужен на пилота. Обикновено пилотите прекарват петъчния ден в преценка на това съотношение.“

Така изглежда, че намирането на удачния баланс в Канада е много трудно, особено заради променливото време.

„Ако времето остане стабилно през целия уикенд е много по-лесно пилотите да преценят, кои настройки са най-удачни за тях. Но ако е подобно на последните няколко години всичко е въпрос на това да направиш най-доброто с това, с което разполагаш.“