Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Рори Бърни

Рори Бърни

149
0

Рори Бърни е най-успелият инженер във Формула 1 днес, макар да е завършил индустриална химия в родината си Южна Африка.

Познавам го почти от четвърт век и знам цялата му история – как като млад се увличал силно по безмоторните самолети, как с брат си Гевин стигнали чак до световния шампионат в тази дисциплина и как техният самолет се отличавал с аеродинамичната си ефективност…

От 1986 г. досега колите на Бърни са спечелили във Формула 1 99 Гран при. Михаел Шумахер е взел 80 от общо 84-те си победи и всичките си 7 титли само с болиди, чийто конструктор е все така скромният 62-годишен Рори.

Макар вече веднъж да се пенсионира на плажа в Тайланд през 1996 г., още е на линия и се срещаме отново на представянето на Ферари десет години след опита за оттегляне. Спокойствието му тогава бе нарушено от телефонно позвъняване на вездесъщия Жан Тод, който след още два по-дълги разговора го присъедини към техническия топекип, който на практика осигури и първите две титли на Шумахер в Бенетон.

Бърни е изоставил летенето заради колите, но остава все така запален водолаз аматьор и през 1996 г. си беше тръгнал, за да основе мечтаното училище по гмуркане на един от най-прекрасните плажове в Тайланд.

Но какво да се прави, върна се в спорта и имаше защо, макар отново в края на 2004 г. да започна постепенно да предава отговорността Алдо Коста, негов асистент през всичките години във Ферари.

При представянето на Ферари 248 F1, Коста беше видимо развълнуван от поставянето му в центъра на внимание редом до учителя.

– През последните години Рори наистина беше много близо до мен – призна Коста. – Беше ми нещо като наставник, но ми даде необходимата свобода, затова аз съм му наистина признателен, за мен той ще остане най-добрият дизайнер на всички времена.

Бърни се усмихва стеснително, когато го аплодират. Все още по някакъв начин се проявява като непретенциозен войник в армията Ферари.

Коста вече бе главен дизайнер на колата за 2005 г. и Бърни изненадващо реши да удължи престоя си в отбора и ще бъде консултант на компанията и през тази година вместо да замине за мечтаните плажове.

– Контрактът, с който разполагам в настоящия момент, изтича през февруари 2007 г. и след това имам опция за още 12 месеца – усмихва се Бърни. – Въпреки че в действителност не съм подписвал нищо, се съгласих да удължа договора си с още две години.

Все пак Рори бърза да изясни, че от февруари догодина вече няма да бъде на пълен работен ден и ще се установи окончателно в страната на съпругата си – Тайланд, но това май още остава мечта.

– В действителност ще живея във Пукет със семейството си, но едва след февруари 2007 г. и ще пътувам до Италия за специални проекти, според договорката с Ферари – споделя Рори. – Когато се ожених за Порнтхип през 1998 г. (съпругата на Рори е родена в Бангкок – б.р.) и през 2000 г. се роди нашият син Шон, това промени професионалните ми интереси, но не тези към Формула 1, а тези с гмуркането. За да се занимаваш наистина с такъв бизнес, трябва да си в предните редици, в неразвити сфери, а когато имаш семейство не можеш да се впуснеш през глава в рисковани начинания.

Купихме отдавна парцел на един от най-красивите плажове на Пукет и се надяваме да си построим къща там. В момента живеем на около 3 километра във вътрешността на Тайланд, но бих искал да сме близо до морето. Планираме да построим няколко вили на това място и да ги даваме под наем.

Рори Бърни вече носи титлата консултант, Коста беше официално обявен за главен дизайнер по време на представянето на новия болид. Но през следващите 12 месеца ще бъде консултант на пълно работно време!

Все пак, защо остана?

– Има доста промени в правилата, които ще станат реалност през следващите няколко години, а това изисква огромно предварително проучване – отговаря той. – Не можех да не помогна. Но в действителност тазгодишната кола е проект, разработен изцяло от Алдо.

Аз следях как се развиват нещата и обсъждах аспектите на проекта с него през цялото време. Но …