Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 SAP и разширените възможности на Макларън

SAP и разширените възможности на Макларън

131
0

Днес публикуваме материала от брой 214 на списание ClubS1 за сътрудничеството меджу SAP и Макларън, в който ви разказваме за това в какво точно се състои то и какви ползи имат двете страни от него.

Когато Заубер представи през 2004 г. тогава новия си суперкомпютър Албърт, светът на Формула 1 бързо оцени предимството от него само в рамките на броени месеци. Екипът рязко дръпна напред. Тази машина бе нещо революционно – с 1 терабайт RAM и 11 терабайта дисково пространство.

Понастоящем в рамките на 1 обиколка екипите събират 2 гигабайта данни, а само за един състезателен уикенд – около 3 терабайта информация. Това изисква не само достатъчно място за съхранение, но и съвсем различни възможности за обработка. При това положение работата на световна софтуерна компания като SAP с екипа на Макларън е от ключово значение.

Платформите и програмите на SAP се използват в целия холдинг Макларън Технолъджи Груп – от отбора във Формула 1, през Макларън Аплайд Технолъджис, чак до финансовия департамент и отдела за човешки ресурси. Навсякъде в Уокинг обработват и систематизират цялата информация с продуктите на SAP и имат бърз и прецизен достъп след това до всичко. Но днес всяка една голяма компания използва софтуер за оперативното си поведение. Особено интересно е приложението на SAP HANA в работата на Гран при тима.

SAP HANA е платформа, която позволява комбинирането на различни бази данни, както и обработката им в едно приложение. При това в реално време. Макларън са сред първите й ползватели изобщо – от 2013 г., когато всичко още се развива и доразработва. Резултатът понастоящем е забележителен: работата с данни е 14 000 пъти по-бърза, отколкото преди десетилетие! В Уокинг ясно виждат ползата от подобна система в края на 2012 г., когато съперниците им от Ред Бул използват подобен анализ в реално време по време на Гран при на Бразилия. Надпреварата е последен кръг за сезона и е решаваща за спечелването на титлата.

Себастиан Фетел води в генералното класиране с 13 точки аванс пред Фернандо Алонсо и короната далеч не е сигурна. Германецът обаче тръгва лошо на старта, завърта се и претърпява няколко удара. Все пак успява да продължи, макар и в дъното на колоната. Инженерите в бокса и на питуола проверяват състоянието на колата и до края на първия тур имат оценка дали ще издържи до края на състезанието. След още 3 тура разполагат с новосъздаден режим на работа на двигателя, с който да щади максимално повредения болид. Фетел завършва шести и печели титлата.

При Макларън технологията веднага трябва да е още по-добра и SAP предлагат вариантите. Всеки автомобил във Формула 1 има близо 200 сензора, изпращащи данни към бокса. Следи се всичко – от скоростта в конкретен момент до моментния разход на гориво. Има сензори, които дори записват налягането на различните течности в колата и дори износването на компоненти. По време на състезателен уикенд HANA дава решения към тима как да се променя работата на една или друга система, за да бъде всичко на ниво.

Само преди няколко години отборът трябва да търси отговори на конкретни въпроси в няколко различни бази данни, докато сега ги получава в рамките на до 10 секунди. SAP HANA позволява информацията от една тренировка да се обработи така, че много бързо да се регистрират съществуващи модели или проблеми. Още по-полезен е фактът, че благодарение на платформата тимът може да разчита на данни от последните четири сезона, за да изгражда програмата и стратегията си за даден състезателен уикенд.

Всъщност работата започва далеч преди екипът да е стъпил на пистата. В контролния център в Уокинг инженерите боравят с огромно количество данни, събрани по над 17 000 параметъра! Тук се преплитат вече данните за работата на колата с данните от другите коли, температурите, вятъра, износването на гумите, стратегиите, аеродинамичните натоварвания и какво ли не. След надпревара добавят новата информация, за да продължат с анализите – тя обикновено възлиза на няколко гигабайта.

Следва бързо пресмятане как биха се променили резултатите при други параметри на аеродинамиката, които се пресмятат със CFD (Computational Fluid Dynamics) програмите или картите за управление на двигателя. Възможността да се решават проблеми и да се следи всичко за рекордно кратко време помага неимоверно – това е Формула 1, битката е за части от секундата. Пример за малък пропуск в анализа на данни видяхме в Гран при на Австралия този сезон със загубата на състезанието от Люис Хамилтън.

Системата позволява сложни задания, като например изваждането за секунди на обиколките или сериите, в които е използвана определена настройка на окачването. Подобно търсене по принцип отнема часове ровене по отделни бази, но SAP HANA го върши светкавично.

По същия начин, ако пилот усети промяна в поведението на автомобила си на даден завой например, от бокса бързо могат да установят дали то е типично за конкретния сегмент през годините или е новопоявил се проблем. Съпоставянето на динамиката на флуидите, която се получава от колата в движение, с информацията от аеродинамичния тунел и CFD изследванията става кажи-речи светкавично – за около 100 милисекунди, като в процеса се използват 13 милиарда информационни единици.

По време на разработването на нов автомобил пък се използват сложни математически модели за провеждане симулации на обиколки. Всяка задача изисква 6,5 милиона повторения, за да се получи статистически релевантен модел за потенциалното поведение на компонент.

Капацитетът на SAP HANA за събиране на данни има и още предимства. Натрупването на данни за определено трасе например позволява информацията да се използва за настройване на симулатора, където пилотите се подготвят преди старт. За съвременните състезатели дори не е необходимо да стигнат до която и да е писта, където не са карали, за да научат конфигурацията. Това се случва предварително и в голяма степен благодарение на „историческите данни”, складирани в софтуерните платформи. Настоящите симулатори доближават максимално усещането до реалното именно благодарение на тази информация, прилежно събирана и съхранявана в продължение на сезони.

Какво предстои? В спорт, където разликите са части от секундата и дори миниатюрните детайли са от значение, абсолютната оптимизация е критичен фактор за успеха. Все повече отбори започват да партнират със софтуерни и технологични компании в преследване на перфектните режими и подготовка. И зрителят би следвало да спечели – освен че прави спорта по-детайлен и статистически насочен, това би трябвало да освободи пилота изцяло да се фокусира върху трасето, а ние да се насладим на чистата битка на талантите.

SAP има сериозна роля в подготовката далеч не само на отбор от Формула 1. Немската футболна асоциация например също се труди упорито в областта на анализите, както и всяка сериозна модерна организация впрочем. Примерът е заразителен: през 2006 г. Йенс Леман пази в четвъртфинал на световно първенство по футбол, като за дузпите след редовното време се връща на терена с парче хартия в ръка. На „пищова” треньорът на вратарите в немския национален отбор е написал къде да се насочи при ударите на играчите на Аржентина, чиито удари са анализирани прецизно по сила и посока. Германия печели с 4:2.

Десетилетие по-късно Мануел Нойер е „въоръжен” с резултатите от компютърни анализи на съперника, техниките му, използваните формации. Инструкциите са дадени в съблекалнята. След 6:5 срещу Италия немците отиват на полуфинал на европейско първенство. Цялата информация е събрана на облачната платформа на SAP HANA, така че е достъпна на практика отвсякъде и от всевъзможни устройства и е много прецизна и точна. Работата на немската федерация и SAP дава резултати, които вече се използват масово от други национални организации и клубове – сред тях Байерн Мюнхен (не само футболният, но и баскетболният тим) и Хофенхайм, тимът е до централата на SAP и е близък до компанията.

В Националната баскетболна асоциация в САЩ пък използват системи, съдържащи информация за мачовете й от 1946 г. досега. Статистиката е достъпна за фенове. Програми на SAP имат нюйоркските Джайънтс и Джетс (отбори по американски футбол), както и Янките (бейзбол), и Рейнджърс (хокей). Цялата Национална хокейна лига разчита на SAP, както и женската тенис асоциация (WTA). Възможностите, изглежда, са неограничени.

Стадион Алианц Арена е друг пример за какво може да се използва съвременният софтуер. Друго специално разработено приложение позволява наблюдение на касите и входовете, както и на паркингите около съоръжението. Данните се обобщават и анализират в реално време, като се подават към служителите на стадиона, които могат да вземат съответни мерки при образуване на опашки или проблем във и около пространствата. Така се осигурява не само спокойствие и ред, но и максимално приятно изживяване на феновете. А те винаги са десетки хиляди и създават наистина неповторима атмосфера на стадиона.