Гран при на Испания е десети кръг от сезон 2024 в световния шампионат на F1. Състезанието се провежда на добре познатата писта Каталуния с дължина 4.657 км и разположена недалеч от Барселона. Подобно на предишните сезони, Пирели ще предостави най-твърдите си гуми на това толкова взискателно трасе.
Гран при на Испания е едно от най-старите състезания в календара на F1. Първото издание на събитието се провежда през далечната 1951 г. Тогава надпреварата се провежда на уличната писта Педралбес, разположена в Барселона. Трасето приема общо два старта, които се смятат за световния шампионат. После Педралбес е извадена от календара поради съображения за сигурност
F1 се завръща в Испания през 1968 г. на пистата Харама край Мадрид. Следващите няколко години Харама се редува да приема кръг от Формула 1 заедно с друго улично трасе в Барселона- Монжуик парк. След 1975 г. Монжуик бива извадена от календара заради тежък инцидент на Ролф Щолемен, след който загиват петима зрители.
След това F1 се състезава на Харама до 1981 г. Следва няколкогодишна пауза, преди Херес да бъде домакин на Гран при на Испания в периода 1986-1990 г. След това световният шампионат се връща в Барселона, но вече на постоянна писта, изградена специално за тази цел.
F1 приема първия си старт на пистата Катануния през сезон 1991. Победител в надпреварата става Найджъл Менсъл с Уилямс. Британецът печели и втория старт на Каталуния, провел се година по-късно.
Каталуния приема непрекъснато стартове от F1 през последните повече 30 години. Трасето край град Монтмело е претърпяло леки модификации през различните ери от световния шампионат. Последната промяна е свързана с премахването на бавния шикан, разположен в последния сектор.
Каталуния е която е една от най-сложните писти автомобилите, а също и за гумите. Заради това Пирели отново избра трите най-твърди смеси в гамата си- С1, С2 и С3. Тази комбинация беше използваха за откриващия кръг за годината в Бахрейн, както и Сузука
Това е една от най-завършените от писти в света по отношение на предизвикателствата, които поставя. Освен правите, тя разполага с всички възможни видове завои. Някои от тях, като завой №3 и комбинацията от №13 и №14, които водят към главната права, се минават с много висока скорост. Страничните сили, които се упражняват върху гумите, особено от лявата страна на автомобила, са особено големи, отчасти защото девет от общо 14 завоя са десни.
В продължение на много години на тази писта се провеждаха зимните тестове на отборите от F1. В Каталуния също така се поставяше началото на европейската част от сезона, което означаваше и появата на първите големи подобрения за годината.
Напоследък промените в предсезонните тестове и календара означават, че това вече не е така. Уикендът в Барселона обаче все още е изпитание, което се посреща с трепет от всички отбори. Ако един автомобил е конкурентен тук, той трябва да е бърз на всички видове писти.
През 2023 г. беше възстановена оригиналната конфигурация, използвана от 1991 г. Най-сериозната промяна беше направена през 2007 г. Тогава беше поставен на шикан преди последния завой. Неговата цел беше да се създаде още една възможност за изпреварване. Това обаче така и не се осъществи
Премахването на шикана, съчетано с аеродинамичната конфигурация на настоящите автомобили, доведе до увеличаване на изпреварванията. Миналата година тази писта предложи много повече възможности за такива маневри.
Тазгодишното състезание се провежда три седмици по-късно в сравнение с 2023 г. Очакванията са времето да бъде по-топло. Това ще добави още един фактор за управлението на гумите. Този термичен проблем може да постави C3 в неизгодно положение, докато миналата година тази смес беше доста конкурентоспособна дори в състезанието и беше избрана от 16 от 20-те пилоти за първия стинт.
Що се отнася до стратегията, най-бързият вариант би трябвало да е с две спирания. Възможно да се използват всички смеси на Пирели. Ако деградацията е по-висока, тогава три спирания могат да бъдат осъществими. Миналогодишното състезание доказа, че изпреварванията вече са по-лесни, отколкото в миналото.
Друго съображение на пистата Каталуния е важността на квалификацията. В по-голямата част от състезания са спечелени от пилота, стартирал от полпозишън. Значението на тази статистика се увеличава от факта, че в четири други случая пилотът, който е бил най-бърз в квалификацията, се е оттеглял от състезанието.
Михаел Шумахер и Люис Хамилтън са най-успешните пилоти в Гран при на Испания. Двамата имат по шест победи на пистата Каталуния. Шумахер оглавява и класацията за най-много полпозишъни (7), най-бързи обиколки (7) и подиуми (12). Макс Верстапен има три победи в Испания, записани през 2016, 2022 и 2023 г. Фернандо Алонсо е печелил два пъти на пистата Каталуния през сезоните 2006 и 2013. При конструкторите Ферари има 8 победи на трасето край Барселона. Мерцедес има 7, а Уилямс- 6. Ред Бул печели пет пети в Барселона, а Макларън- 4.
The plot thickens… 🔎
Get clued up on our five things to watch across the weekend in Barcelona 🇪🇸⤵️#F1 #Formula1 #SpanishGP
— Formula 1 (@F1) June 17, 2024