Маркус Дюсман на практика потвърди влизането на Порше във Формула 1 миналата седмица. Малко след официалното съобщение, че марката с четирите ринга ще участва спорта от 2026 г. (засега като производител на задвижващи системи) главният изпълнителен директор на Ауди коментира, че след сериозни дискусии с Порше са решили програмите им за F1 да са отделни. Веднага след уикенда за Гран при на Белгия обаче се появи информация, че всъщност идването на другия бранд, който също е в портфолиото на Фолксваген груп, не е чак толкова сигурно.
Според информация на Ауто Мотор унд Шпорт в Ред Бул напоследък се притеснявали, че влиянието на Порше може да е твърде голямо, ако се осъществи планираната продажба на 50% от екипа от Милтън Кийнс. Документи за такова намерение бяха публикувани по грешка малко преди лятната пауза
В материала на немското издание се твърди, че Дитрих Матешиц е одобрил продажбата на половината от Ред Бул на Порше. Причината е проста – с подобна компания дългосрочната стабилност на екипа от Милтън Кийнс е гарантирана. Хелмут Марко и Кристиан Хорнер обаче не били във възторг от перспективата Порше да поиска да участва наравно в работата и решенията, както предполага равният дял от Ред Бул.
Жокерът на Ред Бул в ситуацията е желанието, което са изразили от Хонда да се върнат във Формула 1. В Токио обмисляли това да стане от 2026 г., когато влизат в сила новите правила за задвижващи системи. Уловката в този случай е, че ако Ред Бул отново се обвърже с Хонда, няма да има нужда от съществуването на Ред Бул Пауъртрейнс.
„Японският производител никога не е позволявал някой да им наднича в картите, когато става дума за задвижващите им системи“, се казва в материала
Мечтата на Хорнер и Марко е Ред Бул да е едва вторият отбор във Формула 1 след Ферари, който произвежда самостоятелно и шасито, и задвижващата система под един покрив. Тя обаче изглежда неосъществима и в двата варианта. В първия Порше вероятно биха искали участие и съответно признание за труда. Във втория – Хонда просто ще си работи самостоятелно. Ред Бул Пауъртрейнс вече работи. Твърди се, че първият прототипен двигател по новите правила е бил запален в базата още преди лятната пауза в F1. Ако някак се стигне дотам компанията да прави сама агрегатите за отборите на Матешиц, то ще се бори срещу огромни концерни Мерцедес, Ауди и Рено плюс Ферари. Според Хорнер налагането на бюджетни ограничения и за производителите на задвижващи системи ще елиминира неравенството между тях. Мерцедес, Рено и Ферари обаче имат вече огромен опит, докато Ред Бул Пауъртрейнс тепърва започва да работи по мотори.
Все пак Ред Бул има алтернатива, докато Порше няма. Компанията от Щутгарт обаче няма, а съществува и допълнителен проблем – предстоящото ѝ излизане на борсата
То трябва да се случи най-късно в средата на декември. Според изискванията 100 дни преди обявяване на IPO-то (Initial Public Offering) от Порше нямат право да взимат никакви стратегически решения. Тоест трябва или да обявят какво ще правят до 10 септември, или да изчакат до след излизането на борсата. Във втория случай обаче ще изпуснат срока за регистрация като производител на задвижващи системи за Формула 1 във ФИА. За 2026 г. той е 15 октомври тази година.
В крайна сметка излиза, че както се смяташе, че сделката между Ред Бул и Порше само не е подписана официално и се твърдеше, че Ауди изостава, така всъщност влизането на Порше в Гран при не е съвсем сигурно.
Back-to-back comebacks, courtesy of @Max33Verstappen 🙌
Hungary | P10 ⇢ P1 🏆
Belgium | P14 ⇢ P1 🏆 pic.twitter.com/0RyaUxP136— Oracle Red Bull Racing (@redbullracing) August 29, 2022