Серхио Перес направи впечатление още с първите си стартове във Формула 1 миналия сезон. Младият мексиканец направи страхотни карания в дебютния си сезон, но звездата му изгря най-ярко в Гран при на Малайзия преди по-малко от седмица. На Сепанг той изпусна за малко победата заради своя грешка, след като бе на път да притисне сериозно Фернандо Алонсо (Ферари). Представянето му накара всички да говорят за мексиканеца, а ние се връщаме 12 месеца по-назад с интервюто на главния ни редактор Иван Тенчев с младата надежда, публикувано в брой 139 на списание ClubS1.
21-годишният мексиканец Серхио Перес направи много силно впечатление в дебюта си във Формула 1 тази година. Младежът проведе великолепно надпреварата в Мелбърн, само с 1 спиране в бокса, демонстрирайки отличен контрол над техниката и гумите.
Седмото му място бе анулирано заради нелепа грешка в изработването на задното крило, която (както Петер Заубер изрично подчерта) не влияеше на бързината, и това не помрачи доброто впечатление от представянето му.
В следващите състезания Перес нямаше същия шанс. В Малайзия колата закачи паднал от автомобила на Себастиен Буеми детайл и електрониката прекъсна, а в Китай Серхио удари Адриан Сутил и му се извини за ситуацията.
В Турция латиноамериканецът отново направи грешка, като докосна съперника си от миналия сезон в GP2 Пастор Малдонадо и трябваше да спре в бокса за ново крило още в началото, а след това имаше трудности с работата на гумите.
Познавайки отличния усет на Петър Заубер в откриването на таланти, много специалисти в падока са на мнение, че младият мексиканец бе ангажиран в тима от Хинвил миналия ноември не само заради спонсорската подкрепа, която младежът донесе с връзките с мексиканския милиардер и най-богат човек на земята Карлос Слим. Да, логата на неговите компании (като Телмекс) украсиха белите автомобили, но Заубер не би ангажирал някого единствено заради парите. Той бе изключително щастлив след дебюта на младежа, като каза, че е бил впечатлен от Серхио във всеки аспект от работата.
– Бях дори поразен от това как се справи, но ние го следяхме внимателно миналата година в GP2, където свърши отлична работа, както и в предсезонните тестове бяхме много щастливи от него, но да кара 35 обиколки с използвани гуми като тези, бе наистина нещо невероятно – обобщи Петър Заубер началото на сезона и допълни, че в това момче има нещо наистина специално.
На швейцареца може да се вярва, защото точно той подписа преди години с пилоти като Кими Райконен и Фелипе Маса, към които имаше още по-голямо недоверие. Те не бяха завършили като вицешампиони предишния сезон в изключително оспорваната GP2, съпътстваща състезанията във Формула 1, и нямаха по 5 победи в нея.
Перес освен това бе включен в академията за млади пилоти на Ферари, които пък доставят двигатели и скоростни кутии за Хинвил и чиито референции също са били позитивни.
След такива първи стъпки наистина е любопитен личният контакт с пилот, когото мнозина смятат за един от шампионите на бъдещето.
Срещаме се в моторхоума на Заубер. Серхио идва небрежен по дънки и суичер на тима и без някаква особена емоция говори за кариерата и живота си в момента.
Пътят му е типичен за пилотите в наше време, като започва с картинг в родния му град Гуадалахара. Но след това ключов момент е насочването към Европа. Баща му също е бивш пилот, а по-късно ръководи кариерата на известния мексиканец в Индикар Адриан Фернандес. По-големият му брат – Антонио – също е състезател и през миналия сезон спечели мексиканското издание на НАСКАР. Серхио кара едноместен болид в Скип Барбър сериите в Америка, но целта му е Формула 1 и затова още на 14 години се подготвя да замине за Европа.
– Бях още в Мексико и ставах в 2 часа през нощта заради часовата разлика, за да говоря с тимовете в Европа – спомня си Перес. – Лъжех, че имам сигурна спонсорска подкрепа.
Истината е обаче, че скоро Перес наистина намира меценат в лицето на Карлос Слим и заминава за Германия на 15 години за участие във Формула BMW.
Кара в тима на Гюнтер Утеррайтмер 4 speedMedia и заживява в стая до неговия ресторант във Вилсбибург.
Питам го лесно ли е било решението да поеме към Европа при положение, че в крайна сметка състезанията в Щатите са по-приемливата опция за хората в неговата част на света.
Неслучайно Перес е първият мексиканец във Формула 1 от 30 години насам – от времето на Ектор Ребак през 80-те години, а успехите на братя Родригес от 60-те и 70-те са само спомен.
– Не беше никак лесно решение, разбира се, че можех да остана у дома или в Америка, но аз исках да карам във Формула 1 и бях наясно, че ако желая да карам в нея, трябва да замина за Европа – категоричен е Серхио. – Бях в ранен етап на кариерата си, но това бе мое решение и го взех. Семейството ми наистина е свързано със спорта и брат ми е пилот в НАСКАР Мексико и Щатите, но моята цел бе Гран при.
Питам просто за информация каква е разликата между сериите в Мексико и Щатите, изобщо популярни ли са те, и Перес обяснява, че като техника почти не се различават и са всъщност много популярни в страната му, но той очевидно е искал друго и когато то се е случило, цялата страна е посрещнала подписването на договора му със Заубер с много сериозна подкрепа за младежа, който, когато сложи подписа си под контракта миналата зима, бе на 20.
– Получих страхотна подкрепа от всички в Мексико, от хората в моя роден град и това много ме мотивира – разказва Перес и продължава, че след първия старт нещата са били още по-впечатляващи. – Беше чудесно, получих много поздравления и се почувствах много добре.
Връщам се обаче пак назад във времето към онези начални месеци в Германия, когато Перес, както сам разказва, се е чувствал доста сам и доста объркан, но обажданията на Карлос Слим са му вдъхвали силна увереност, че е тръгнал по правилния път и последвалата втора успешна година във Формула BMW, когато кара за тима на ADAC, се мести в Берлин. Следващата стъпка е участие в британската Формула 3 през 2007 г., където младият мексиканец печели 14 победи, 14 първи позиции и прави 9 най-бързи обиколки в състезанията. Израстването продължава с участие в GP2 Азия и същинската серия, където през 2009-а е съотборник с… Камуи Кобаяши, който го посрещна отново като партньор и тази зима в Заубер. Животът за младия пилот през последните 5 години в тези състезания протича в огромната си част в Европа, като местейки се в Заубер, той отново заживява тази зима в малък град близо до Цюрих и централата на тима в Хинвил и питам Серхио как се адаптира към промяната от живота в Мексико и 1,5-милионната Гуадалахара към място с десетина хиляди швейцарци.
– Всъщност доста трудно – казва пилотът, който макар вече 5 години да е в Европа, изпитва мъка. – Понякога ми е доста трудно и скучно, но имам много ясно своята цел пред себе си, знам как да я постигна и се опитвам да го направя.
Серхио живее в неголям апартамент и засега е сам в него, поне според това, което казва.
Съвсем не без да влагам някакъв негативен умисъл при подобен отшелнически живот, питам Серхио дали наистина обича текила, защото гледах преди началото на сезона кратък филм за неговото посещение в дестилерията Куерво, които са също сред спонсорите му.
– Да, всъщност обичам текила и пия с удоволствие от време на време, особено когато съм у дома.
Изказвам съмнение, че е така, защото са част от спонсорската му подкрепа, но той е категоричен, че не съм прав.
– Наистина обичам, това е едно от най-важните неща в Гуадалахара и понякога отпивам за удоволствие или за да се усетя като у дома, когато ми е криво – усмихва се за малко мексиканецът.
Връщаме се към пистата и днешния ден, както и карането на Перес, което предизвика толкова много коментари напоследък. Интересувам се дали стилът на каране на пилота по принцип е мек или е успял да се адаптира към изискванията в конкретния момент.
– Не бих казал, че е гладък, всъщност по-скоро е агресивен и винаги съм се стремял безкомпромисно да изпреваря всеки, който е пред мен, но сега наистина се налага да съм внимателен. Дори бих искал да съм още по-мек с гумите, защото това е важно в момента. Ако не пазиш гумите си във Формула 1, сега губиш много време – обяснява Перес.
След чутото съм още по-впечатлен от онова, което пилотът направи в първото състезание, и питам Серхио той ли взе решението, усещайки работата на колата, или екипът.
– Заедно – директен е мексиканецът. – Тимът внимателно следеше ситуацията и постоянно комуникирахме, така че заедно свършихме чудесна работа.
Продължаваме разговора за настоящето и питам Серхио за участието му в развитието на колата тази година, независимо че това е все още неговата първа година във Формула 1, и за това доколко неговите настройки са близки до тези на Кобаяши, който вече има известен опит в екипа.
– Настройките са ни доста близки, има малки разлики, но те са наистина твърде малки – казва Перес и това е добра новина за него, защото Камуи вече е един от доказано бързите млади пилоти във Формула 1.
Що се отнася до развитието на колата, Перес обясни, че от първия голям ъпгрейд в Испания очаква подобрение, което ще е последвано от още по-голямо развитие в следващите надпревари.
След края на разговора ни Перес бърза да слезе за малко до долния етаж на моторхоума на тима си, да изпие една вода и след няколко минути да започне следващия си разговор с колега от Бразилия.