Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 сезон ’2005 – Ново начало

сезон ’2005 – Ново начало

52
0

От Светлана Симеонова
Снимки: ATP Sportnews Luxembourg и Getty Images

Ден преди да изтече крайният срок за подаване на заявките за участие в следващия сезон на Формула 1 австрийската компания за енергийни напитки Ред Бул обяви, че купува тима на Ягуар Рейсинг и ще участва в шампионата със собственото си име. Новината бе колкото очаквана, толкова и значима.
Прочутият собственик на Ред Бул Дитрих Матешиц най-после ще има възможността да изгради собствен тим, след като години наред спонсорираше Заубер, Ероуз и самия Ягуар. Той отдавна мечтае да вкара американец във Формула 1 и изгради цяла школа, за да го намери. Вероятно и това ще стане, но в близко бъдеще. Засега сигурно ще запази сънародника си Кристиян Клийн и ще ангажира протежето си от Формула 3000 Витантонио Лиуци, който направи много силно впечатление през 2004 г.
Матешиц пристигна засмян на тестовете на тима си в Барселона и с удоволствие позира именно с Тони Лиуци.
Матешиц запази и досегашния топ мениджмънт на Ягуар, който наистина свърши чудесна работа през последните месеци с много по-свит бюджет отколкото когато начело бяха Ники Лауда, Боби Рейхъл, Тони Пърнел. Момчетата се справиха прекрасно и логично Матешиц ги запазва засега в отбора. Те го заслужаваха и защото вече са готови с междинна версия на колата за 2005 г., която на практика участва в последните състезания и сега ще имат възможност да я развиват.
Самият аз няма да имам никакви функции в тима – заяви босът в Барселона.

Матешиц плати символичната сума от $1 млн. за тима, който Форд обяви за продан през септември, но вече започна да изплаща и заплатите на служителите, както и други задължения, в размер на около още 21 млн. лири. Ред Бул пое задължение за участие в F1 в следващите три години и наистина ще е интересно какво ще се случи през тях като се има предвид историята на компанията и самия Матешиц.
Приказката за “червените бикове” е като тази за Пепеляшка – Дитрих Матешиц създава напитка, с която едва ли някой подозира, че иска да стане един от богатите хора в Австрия и Европа.
През 1987 г. мотото ни беше: няма пазар за Ред Бул, но ние ще създадем такъв – обича да казва Матешиц.

60-годишният магнат успява да превърне енергийната напитка в бестселър в 120 страни по света чрез маркетингова кампания, комбинираща качествата й с имиджа на активността. През 2003 г. Ред Бул са продали 1,5 милиона кена Ред Бул. За настоящата година очакванията са за растеж до 1,9 млн., което означава оборот от 1,6 млрд. евро. Матешиц е първият австрийски милиардер според списание “Форбс”.
Ред Бул участва във Формула 1 от години, но само като спонсор. Фирмата подпомага млади пилоти и бе сред собствениците на Заубер в периода 1995-2001 г. Наскоро Матешиц купи и пистата А1 до Шпилберг, а дейността извън автомобилизма е огромно – самолетни шоу спектакли, екстремни състезания.
Всичко, което правим, е част от маркетинговата ни стратегия: Ред Бул трябва да е синоним не само на енергия, сила и гъвкавост, но и на дух и въображение – обясни той в свое интервю за австрийското седмично списание “Формат”.

Според същото издание компанията харчи около 30% от оборота си за реклама и маркетинг. Почти всички от 2000-те служители (половината от които са в САЩ и едва около 200 души работят в базата във Фушъл, близо до Залцбург) са специалисти по пазара. Отделите за производство и дистрибуция определено се състоят от минимален брой хора, всичко вършат машините.

Преструктурирането на Ягуар ще струва милиони евро на Ред Бул. Но според трикратния световен шампион и бивш шеф на екипа Ники Лауда усилието ще си …