Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Сезон ’2009 – отборите / част втора

Сезон ’2009 – отборите / част втора

44
0

“Втората половина на колоната” във Формула 1 също е обнадеждена, че ще се намеси по-сериозно в борбата по световните трасета през сезон 2009 г. В петте отбора обаче проявяват и много здрав разум, като предпочитат да видят как ще изминат първите надпревари преди да обявяват каквито и да са очаквания.

Шефът на Торо Росо Франц Тост например бе пределно искрен малко преди Гран при на Австралия – представянето от 2008 г. на тима му ще е крайно трудно за повторение.

За да постигаш успехи във Формула 1, трябва да има приемственост – твърде многото промени са токсични. Себастиан Фетел ни напусна, за да отиде в Ред Бул Рейсинг и няма да е лесно да го заместим, тъй като той показа фантастично каране. Освен това от общите тестове стана ясно, че отборите са наистина безкрайно близо един до друг, което означава, че трябва да работим много упорито, за да останем в средата на колоната. Каквото повече успеем да постигнем, ще е добре дошло – обясни Тост.

С новия болид STR4 на практика бе направен само един тест в Барселона, което също не помага много на екипа. В Торо Росо обаче се работи колкото с наличните средства и съоръжения, толкова и със сърце, а това както се видя в Италия миналия сезон понякога е по-важно. Освен това отборът показа, че е в състояние да използва ресурсите по най-добрия начин, като освен всичко останало победи и “големия брат” Ред Бул в класирането при конструкторите. Всичко това е добро основание в екипа да са обнадеждени и за 2009 г.

В по-големия екип на Дитрих Матешиц – Ред Бул – претърпяха сериозен удар, след като бяха победени през 2008 г. от “малките бикове”. Сега моделът им RB5 видимо е една от най-радикалните коли в Гран при в момента, което определено обнадеждава екипа, че ще се справи по-добре спрямо миналогодишното си седмо място при конструкторите. С чудесна самоирония шефът на тима Кристиян Хорнер заявява, че стъпка назад за тима през предстоящия сезон би било да са “въвлечени в още повече инциденти, отколкото бяхме предишната година”.

Ред Бул обаче са във Формула 1, за да побеждават. С творението на Ейдриън Нюи се надяват поне да се приближат до тази цел, която понастоящем е трудно достижима.

Осма позиция в подреждането на екипите бе неудовлетворителна и за Сър Франк Уилямс (който всъщност я нарече “възмутително ниска”), Патрик Хед и въобще целия екип от Гроув. За предстоящия сезон шефът на едноименния тим постави цел топ 4 и ако се има предвид доброто темпо в предсезонните тестове, това може и да е постижимо.

Има вероятност обаче по време на сезона отборът да изостане в развитието на колите си поради липса на ресурси. Затрудненията в Уилямс са сериозни, след като финансовата криза се отрази сериозно на някои от най-големите им спонсори. В типичния си стил Сър Франк отказа да се предаде без битка, заявявайки, че “в света има достатъчно пари, все нещо ще дойде и при нас”.

Във Форс Индия се справят с малък бюджет от край време. Екипът ще използва двигатели и други компоненти на Мерцедес (KERS и скоростна кутия) през 2009 г., като се надяват това да им помогне в развитието. Договорът с щутгартския концерн е за пет години. За да пасне всичко на агрегата и трансмисията е променено междуосевото разстояние и значителна част от аеродинамиката. Истинско постижение е, че всичко е свършено в рамките на малко повече от три месеца.

Собственикът на тима – индийският милиардер Виджай Маля – очаква до първите кръгове в Европа отборът да е на достатъчно добро ниво, за да може към средата на сезона да печели точки. Освен това той не пропуска да напомни, че за него е въпрос на национална гордост да успее. Маля назначи нов шеф операции в тима, за да организира и наблюдава работата – Саймън Робъртс. Бивш кадър на Макларън, той вече четири месеца е на новия си пост и възприема амбициите на новия си началник:

При всички случаи в живота хората постигат повече, когато мислят, че могат да го направят. Затова и аз нямам проблем с амбициите на Виджай за екипа. Той е реалист, процесът на изграждане е постепенен и във Формула 1 няма превключвател, който просто да превърне един отбор в шампион.

Робъртс допълни, че целта е прогрес до момента, в който догодина Форс Индия да са на нивото на Торо Росо от 2008 г.

Накрая идва ред и на новия (поне по документи) отбор в F1. Очаквания към тима Браун Гран при, доскоро известен като Хонда, щяха да липсват, ако екипът, вече не просто под ръководството на Рос Браун, но и негова собственост, не бе показал убийствена скорост в тренировките си. BGP 001 се оказа изненадата и сензацията на зимните тестове след спасението на отбора в последния възможен момент. При работа по него в продължение на 15 месеца, не е никак чудно защо автомобилът е толкова бърз. Дори да не “лети” в състезанията, постиженията му са забележителни. Но след едва 7 дни тестове преди сезона, Браун GP са уверени, че разполагат с достатъчно добра база за развитие.

От кратката си, но изключително важна програма в тренировките, потвърдихме, че BGP 001 е добра кола и отлична база, върху която да надграждаме представянето си през сезона. През седемте си дни тестове се концентрирахме върху издръжливостта и върху това да разбираме автомобила си в състезателни условия. Тренировките в Мелбърн ще са жизненоважни – обясни преди първия кръг Рос Браун.