Много шофьори искат летните им гуми да изглеждат по-атрактивно, отколкото зимните им еквиваленти. Поради това за лятото обикновено се избират широки и нископрофилни гуми, докато тесните по-често се използват през зимата. Изборът на гуми влияе на облика на автомобила, комфорта при шофиране и на много други характеристики.
В Централна и Източна Европа собствениците на автомобили често имат два комплекта джанти: един за през лятото и друг за зимата. Разпространен избор е да се използват малко по-големи и съответно по-скъпи джанти за летните гуми.
“Ако шофирате автомобила си със зимните гуми, докато отивате да закупите летни, е важно да знаете размера на настоящия си комплект летни гуми. В противен случай рискувате джантите ви да не паснат на новите гуми”, казва Мартин Дражик, продуктов мениджър на Nokian Tyres.
Когато си купувате гуми е нужно да следвате препоръките на автомобилния производител. Можете да проверите документите на колата си, включително ръководството на автомобила, където е записан препоръчителният размер, както и възможни алтернативни размери.
Тесните са по-евтини, но широките изглеждат по-добре
Правилната ширина на гумата също така се влияе от характеристиките, които са предпочитани от собственика и които той иска да открие в своя автомобил и в управлението му. Широчината на гумата ще се отрази на цената, както и на някои други характеристики, като сцепление, ниво на шум, комфорт при шофиране и външен вид.
Смяната на тесни гуми с по-широки обикновено увеличава съпротивлението при търкаляне и съответно малко увеличава разхода на гориво. При летните размерът е също така и въпрос на естетика. Смята се, че по-широката гума изглежда по-добре от тясната.
“Ако човек иска да премине към по-голям диаметър на джантата, профилът на гумата трябва да се намали. Това позволява външният диаметър да остане в законовите граници и гумите ще продължат да разполагат с достатъчно място, за да се въртят”, казва Дражик.
Профилът на гумата се отнася за съотношението между височина и широчина. Тъй като най-разпространените размери са тесни с висок профил, те се произвеждат в повече бройки от широките гуми с нисък профил. Това е една от причините тесните гуми обикновено да бъдат по-евтини от широките.
И двата вида имат своите предимства
Обемът на въздуха в гумата се отразява най-вече на комфорта, който осигурява при шофиране. Колкото по-широк е диаметърът на джантата, толкова по-малко въздух ще се побере в гумата. Високопрофилните имат много място за въздух и са по-комфортни от широките, нископрофилни гуми.
От гледна точка на безопасността и двата вида имат своите силни страни. На суха настилка, широките гуми ще предоставят повече сцеплението от тесните, но рискът от аквапланинг ще бъде по-висок с широките.
„През зимата, тесните гуми се представят по-добре при екстремни ситуации, тъй като оказват повече натиск върху повърхността на пътя. Тесните гуми също така са по-добри за мек сняг и киша. Широкият вариант от друга страна предоставя повече сцепление на твърди повърхности“, споделя Дражик.
Какво ни казват маркировките на гумите?
Гумата може например да има маркировка 205/55 R16 94V XL. Ето как да разчетете маркировките:
205: Широчината в милиметри при нормално налягане. Широчината на протектора винаги ще бъде по-малка, но ще варира спрямо модела на гумата и нейния производител.
55: Профилът или съотношението между височина и широчина. Например числото 55 означава, че височината е 55% от широчината. Колкото по-малко е числото, толкова по нисък ще бъде профилът.
R: Структурата на гумата. С R се обозначават радиалните гуми, които се използват при всички леки автомобили в България.
16: Диаметърът на джантата в инчове.
94: Индексът за натоварване. Числото 94 означава, че една гума може носи максимална тежест от 670 килограма при нормално налягане. Колкото по-малко е числото, толкова по-малък е и капацитетът за товар.
V: Индексът за скорост на гумата, или максималната допустима скорост. Например V означавам, че колата не може да бъде карана с над 240 километра в час.
XL: Ако маркировката завършва с “XL” (допълнително натоварване), това означава, че гумата може да носи по-голям товар от стандартната гума в съответния размер.