Много силна бе реакцията на вчерашното решение на стюардите в Малайзия да дисквалифицират Люис Хамилтън и отбора му Макларън от Гран при на Австралия заради подвеждаща информация относно изпреварванията в края на надпреварата на Албърт парк. Първоначално санкционираният Ярно Трули (Тойота) си върна третото място от първия старт в световния шампионат за 2009 г., получавайки и допълнително удовлетворение от факта, че още миналата неделя вечер бе категоричен, че английският пилот е намалил рязко пред него, при което не е имал друг избор освен да го изпревари.
На пистата Сепанг до Куала Лумпур стана ясно, че стюардите в Австралия не са имали на разположение радио комуникацията между Хамилтън и тима му, както и изявленията му пред представители на медиите веднага след финала на състезанието. Случаят е бил решен спрямо наличните видео записи. От тях стюардите са заключили, че Трули е изпреварил Хамилтън, за да си върне третото място в колоната, зад колата за сигурност, което е забранено по правилник. В разясненията на ФИА се казва още, че при изслушването – приблизително около час след края на надпреварата – на Хамилтън и тийм мениджъра на Макларън Дейвид Райън изрично е бил зададен въпрос дали на пилота е била дадена инструкция да пусне Трули. И състезателят, и Райън отговорили, че такава инструкция не е имало. Освен това Люис е отрекъл да е пуснал съперника си от Тойота съзнателно, отговаряйки на конкретния въпрос на директора на състезанието Чарли Уайтинг.
Впоследствие обаче вниманието на ФИА и стюардите е насочено към едно от изреченията на спортния директор на Мерцедес Норберт Хауг в пресрилийса след Гран при на Австралия, което гласи:
По време на втората кола за сигурност Трули излетя от пистата и Люис го изпревари за третото място, но после го пусна обратно.
Противоречивите версии за инцидента на двамата пилоти, изказвания веднага след финала и т.н. водят до преглед на доказателствата по случая. След това е изискана радио комуникацията между Люис и отбора му, като от нея е пределно ясно, че тимът е наредил на състезателя си да върне позицията на Трули.
Всичко това доведе до вчерашното преразглеждане и с оглед на новите доказателства, действията на Хамилтън и Макларън бяха преценени като подвеждащи. В падока ги нарекоха доста по-просто лъжа. Някои наблюдатели дори смятат, че наказанието е твърде леко за подобно провинение. От Макларън заявиха само, че не са знаели, че радио комуникацията им не е била прегледана в Австралия и съжаляват за това, но приемат решението и няма да обжалват.
Дали обаче си е струвал рискът при положение, че Сребърните още се възстановяват в известна степен от шпионския скандал от 2007 г., е сериозен въпрос. Като се вземе предвид и не особено добрата форма на тима този сезон, ситуацията става още по-тежка.
Британската преса:
Таймс: Хамилтън е изправен пред една от най-големите кризи в живота си
Индипендънт: Бленуваното трето място на Хамилтън от Австралия се превърна в кошмар
Телеграф: Хамилтън наречен лъжец
Гардиан: Още веднъж Макларън се забърква в неприятности, създадени от самия тим
Сън: Спортната репутация на Хамилтън се срина снощи – в името на една въшлива точка за шампионата
Радио комуникацията, публикувана от ФИА:
Отбор: ОК, Люис, никакво изпреварване. Никакво изпреварване.
Хамилтън: Тойота-та излезе от състезателната линия на втория завой… разбрахте ли?
Отбор: Разбрано, Люис. Ще потвърдим и ще се включим отново.
Хамилтън: Той беше извън пистата. Излетя настрани.
Отбор: Люис, трябва да пуснеш Тойота-та. Пусни Тойота-та да те изпревари сега.
Хамилтън: ОК.
Хамилтън: Той намали точно пред мен.
Отбор: ОК, Люис. Остани отпред засега. Остани пред него. Ще се свържем пак с теб. Говорим с Чарли (Уайтинг – техническия делегат на ФИА – б.р.)
Хамилтън: Вече го пуснах.
Отбор: ОК, Люис. Всичко е наред. Всичко е наред. Дръж позицията.
Хамилтън: Кажете на Чарли, че го бях задминал. Просто го пуснах обратно.
Отбор: Разбирам, Люис. Проверяваме.
Хамилтън: Не трябва да го пускам да ме изпревари, би трябвало да мога да си върна позицията, ако той е допуснал грешка.
Отбор: Да, разбираме, Люис. Нека го направим по правилата. В момента говорим с Чарли. На четвърта позиция си. Само да задържим.
Отбор: ОК, Люис, KERS-ът ти е зареден. Да го имаш предвид.
Хамилтън: Някакви новини от Чарли дали мога да си върна позицията или не?
Отбор: Все още чакаме отговор, Люис, чакаме.
Отбор: Люис, погрижи се за спирачките, моля. Предните са студени.
Отбор: Ако успеем да ползваме KERS ще е добре. Ако включваш KERS, моля направи го сега.
Отбор: ОК, Люис, това е последната обиколка от състезанието. В края на обиколката колата за сигурност ще се прибере, просто премини финала без изпреварване, без изпреварване. Преглеждаме ситуацията с Трули, просто задръж позицията.