Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ще има ли сили Форс Индия за изненади?

Ще има ли сили Форс Индия за изненади?

44
0

След изгонването на Хайнц-Харалд Френцен през 2001 г. тимът на Еди Джордан тръгна стремглаво надолу. Разбра се, че алчният ирландец е похарчил бъдещето на екипа си за бърза и минимална печалба. Нещо което със сигурност го гложди и до днес. Така в последните няколко години екипът не Джордан бе продаван и препродаван многократно. Собствениците идваха и си отиваха. След Еди, собственик стана канадецът от руски произход Алекс Шнайдер, който бързо разбра, че Формула 1 определено не е за него. Така на борда се качиха Spyker Cars, но и за тях финансовия товар се оказа непосилен. Така сега екипът е притежание на Виджай Маля, чиято авиокомпания Кинг Фишер бе спонсор в последните години на екипа на Тойота. Така отбора сменил за последните няколко години имената Джордан, Мидланд, Спайкър и Форс Индия започва сезона с нова надежда. Единственото неизменно нещо в екипа през последните години остава неговия шеф, Колин Колес, румънският зъболекар с германски паспорт Калин Колеско.
През тази година обаче за него цел номер едно няма да е оцеляването на екипа и с повечето финансов ресурс той ще може да се съсредоточи и върху други цели.
Сега целта е да се води борба с отборите на Супер Агури, Хонда, където въпреки привличането на Рос Браун нещата продължават да изглеждат плачевни, и Торо Росо. Целите изглеждат напълно постижими. Пилотите на екипа са определено на ниво. Към Сутил запитвания имаше от страна на Макларън и Уилямс, а пък опитът на Джанкарло Фисикела и пилотските му качества определено не са за подценяване. Като цяло персонала на екипа е запазен на 90 % от времената, когато Джордан печелеше победи.
Голямата цел е място на подиума през 2010 г. и то по възможност на предвиденото да дебютира през същата година Гран при на Индия.
Но от Спайкър също имаха подобни амбиции в началото на миналия сезон.
Отборът: Предпоставките сега изглеждат доста по-добри от тези в последните няколко години. Бюджетът за този сезон е удвоен, и ако собственикът види смисъл може да вложи дори и още пари. В три аеродинамични тунела членовете на отбора работят по колата за тази и следващата година. С пристигането на Марк Смит и Йън Хол, Майк Гаскойн има двама стари познати, с които може да работи на познатото за него ниво.
Съществува и огромна еуфория засилвана както от самия собственик Виджай Маля, така и от подкрепата на огромна и като площ и като население държава Индия, където колата бе официално представена. Маля иска да покаже, че ангажимента му към Формула 1 определено не е само за забавление и той определено не гледа на Гран при като хоби. Той иска и това негово начинание да се увенчае със същия успех както и авиокомпанията му.
Колата: VJM01 се базира механично и като шаси на Б-спецификацията на Спайкър от миналата година, която направи своя дебют на Монца и участва в последните няколко състезания за сезона. Аеродинамиката на колата обаче е напълно нова и ще бъде допълнена за първото състезание от този сезон с още нови елементи. Досега според източници от екипа са спечелени около 0,3-0,4 секунди, очаква се от новия аеродинамичен ъпдейт да дойдат още 0,3 секунди. С тези около 0,7 секунди трябва да се постигне огромен скок в посока борба с тимовете от средата на таблицата. Това доказват и силните времена на предсезонните изпитания постигнати от Сутил, Фисикела и новия тест пилот Витантонио Лиуци. Двамата много опитни италианци вероятно са имали доста влияние върху развитието на колата и напредъка и със сигурност са изиграли и много важна роля по отношение на намирането на точните настройки на шасито.
Пилотите: За Джанкарло Фисикела Форс Индия определено е последен шанс. Или може би последната спирка в кариерата му на пилот във Формула 1. След слизането му от шампионския отбор на Рено в един от аутсайдерите Форс Индия сега той ще трябва за пореден път да докаже качествата си във всички области – и като състезател, и като мотиватор, и като човека, който помага в най-голяма степен на инженерите за развитието на колата.
Досега Фисикела определено не се е доказал като тим лидер. Дори през последната година, когато до него застана много по-неопитен пилот той не успя да се докаже като номер едно в отбора. Под въпрос бе въобще и нивото на мотивацията му в тежката за Рено 2007 г. Сега при индииците изглежда всичко е забравено и се очаква от Фисикела да покаже качествата, спечелили му в началото на неговата кариера репутация на супер талант. Майк Гаскойн на висок тон хвалеше пилота по време на предсезонните изпитания и бе възхитен от обратната информация, която италианецът дава на инженерите си.
Фисико явно е спомогнал много за това чувствителната във всяко едно отношение F8-VII B да се превърне в една много по-добра VJM01.
Сега обаче той ще трябва да покаже и висок морал и да не се притеснява от това, че най-вероятно всичките му битки през сезона ще са за местата в дъното на таблицата. Нещото, което изглежда го пречупи през 2001 г., когато заедно с Бътън редовно започваха състезанията от дъното на решетката за екипа на Бенетон
За Адриян Сутил 2008 г. също ще бъде решаваща. Германецът направи много силно впечатление през миналия сезон дори с кола от дъното на класирането и не случайно Уилямс и Макларън проявиха интерес към него. Впечатление освен силните му страни обаче направиха и доста сериозните грешки, допуснати от него, които обаче можеха до сега да се впишат в графата „новобрански”. През този сезон те няма да бъдат прощавани. Нито от екипа, нито специалисти, журналисти и фенове.
С Фисикела до себе си той има един много опитен пилот, от който освен да се учи, трябва да успее и да победи. Ако не се справи с предизвикателството Фисикела е много вероятно кариерата му да не поеме посоката, която той и неговия мениджмънт си представят и желаят. Успех над италианецът пък от друга страна ще означава още по-засилен интерес от страна на топ тимовете.
Другата похвална новост във Форс Индия през този сезон е че тимът определено не залага на пилоти, които заплащат за участието си в Гран при. Няма нов Сакон Ямамото, Ернесто Визо, Гуидо ван дер Гарде, Тиаго Монтейро или Ралф Фърмън. Двамата титулярни пилоти бяха избрани заради техните качества и скорост. От огромното количество изпробвани пилоти сега дори и тест пилотът е можещ и опитен състезател. Годините в Ред Бул и Торо Росо определено са развили последният шампион във Формула 3000, преди тя да бъде заменена от GP2. Италианецът обаче едва ли ще изпълнява само неблагодарната роля на трети пилот, който заради приетите ограничения на тестовете рядко ще влиза в кокпита. Дългосрочният му договор с Форс Индия показва, че много вероятно той ще наследи Фисикела или Сутил в случай на отказване на първия или преминаване в по-силен тим на втория. И да ги държи непрекъснато под напрежение с качествата си.

Плюсове: По-висок бюджет, опитни попълнения в техническия и пилотския състав и ефекта „Маля”
Минуси: Въпреки повишението на бюджето той продължава да е сред най-ниските, а и колата не е напълно нова.

Статус: Изненадващо силни времена на тестовете преди сезона, силен пилотски екип, и много добър технически състав, който получава по-добри финансови и технически ресурси. От гледна точка на мястото от миналата година (предпоследни, заради наказанието на Макларън) зимата едва ли можеше да протече по-добре.
Прогноза: От екипа се надяват на повече точки от последния сезон и на спечелването на борбата с двата тима на Хонда в дъното на класирането. Торо Росо обаче изглеждат извън обхвата на отбора на Форс Индия, но то изглежда готов за една малка сензация.