Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Ще се отлепи ли Хонда от дъното?

Ще се отлепи ли Хонда от дъното?

51
0

Когато през миналата година Дженсън Бътън махна покривалото на „екологичната” кола на Хонда, той определено е изпитал едно доста неприятно чувство. И то не защото колата нямаше никакви реклами, необичайно за бизнес като Формула 1, а защото той още тогава знаеше, че колата не е достатъчно добра, че тя не е достатъчно бърза.
Година по-късно поне в деня на представянето на новата кола Бътън заяви че има значително по-добро предчувствие. Той каза на медиите това което всички от Хонда искаха да чуят, но дали това отговаря на действителността? Защото резултатите от тестовете отново бяха потресаващи…
Досега RA108 се представя дори по-зле от своя предшественик. Пилотите на отбора бяха като абонирани за последните места в неофициалните класирания на изпитанията, зад Форс Индия и зад Супер Агури в случаите когато японците събереха пари да участват в тестовете. Дори идването на Рос Браун за сега не помага, а самият англичанин още със стъпването си в Бракли разбра, че го чакат тежки времена в първия му сезон като тим шеф във Формула 1.
Отборът: За съжаление на шефовете на японската компания екипът не се състои само от Рос Браун, Рос Браун и Рос Браун. Но сега всички надежди са насочени към това англичанинът да помогне и да изиграе решаваща роля в изваждането на отбора от блатото на посредствеността, където се намира в момента. Ядреният физик вече изигра подобна роля във Ферари, макар че там той бе привлечен в екип, изграждан от Жан Тод около фигура като Михаел Шумахер. Сега в Хонда обаче той трябва да изгради този кризисен щаб, който в разстояние на няколко месеца трябва дигне отбора от дъното. Тук обаче за момента му липсват необходимите партньори. Няма ги Жан Тод, Рори Бърни и Михаел Шумахер. Тук тяхната роля трябва да се изпълнява от Ник Фрай, Йорг Цандер и Дженсън Бътън. А за годините прекарани от тях в Гран при те по никакъв начин не са показали, че могат да стъпят и на малкия пръст на звездния екип на Ферари, който остави дълбоки следи в историята на Формула 1 с успехите си.
Единственото утешение за Рос Браун може да бъде само присъствието на Рубенс Барикело, с когото се познават от Ферари, но бразилецът освен с евентуалния си рекорд по участия едва ли ще бъде запомнен с нещо.
Влиянието на Браун върху новата кола бе нулево. Той дойде прекалено късно, за да повлияе по някакъв начин на изграждането на RA108.
Но неговата задача в екипа няма и да бъде това да изгражда една нова кола. Неговата работа ще бъде може би най-сложната и комплексна задача във Формула 1 днес: преструктурирането и изграждането на един напълно боеспособен колектив, на който в никакъв случай не липсват ресурси, но определено липсва организация. Освен Браун новите в Хонда са още Луи Бижуа, Йорг Цандер и Джон Оуен. Тяхното присъствие определено няма да се забележи веднага. Техните задачи са много, като може би най-важната за момента е коректното калибриране на трите (!) аеродинамични тунела, които Хонда разполага и въпреки които все още изпитват огромни проблеми и с аеродинамиката на колата си.
Колата: Новата кола била много по-добра от старата. Нещо, което бе разправяно едва ли не като виц от Рубенс Барикело, който обаче не се смееше много дълго на шегата си. Старата кола се доказа като пълна катастрофа, новата пък от своя страна на няколко пъти показа (когато бе използвана от Супер Агури в един от малкото техни тестове) че е по-слаба дори от старата. Редовно пилотите на Хонда бяха последни по време на изпитанията. Колата е бавна и трудна за каране и кошмара от миналата година е на път да се повтори, дори в още по-лош вариант. На отбора бе ясно още от началото че новите аеродинамични части и разработки ще пристигнат късно. Плана бе да се кара със старата аеродинамика и да се натрупат данни от тестовете и новите части да бъдат пробвани в последния частен и уреден единствено за отбора тест. След него от екипа заявиха задоволство, но дали то не е поредната маска зад която се опитват да се скрият лошите резултати все още не е ясно. Защото, ако е така, истината ще лъсне още в петъчния ден в Австралия.
Още през миналата година обаче в Хонда се надяваха напрекъснато на следващия аеродинамичен ъпдейт, изпробван на тайни тестове, но така и не се появи нищо струващо си усилията. Катастрофата за момента изглежда пълна.
Пилотите: Едно бе ясно на отговорните лица в екипа през миналата година. Проблемите до голяма степен не се дължат на пилотите (въпреки че и те имат своята вина за състоянието на отбора). Затова и Дженсън Бътън и Рубенс Барикело продължават да седят в кокпита на болидите на Хонда. Дали те се радват на това обаче не се знае. Може би по скоро дори отговорът е отрицателен. Защото и за двамата е ясно, че предстои поредния много труден сезон. Дженсън Бътън продължава да бъде неформалния пилот номер 1 в отбора, въпреки че тази роля определено не е по вкуса му. Той продължава да бъде мотиваторът, който постигна първата си победа с екипа на японците, макар и след странно стечение на обстоятелствата. За него обаче е ясно, че ако скоро не получи конкурентноспособна кола може да забрави за високите цели, които си е поставил. Може и дори да забрави дори за място в Гран при след още един сезон подобен на предишния. Отминаха дните, в които той бе смятан за млада надежда, а англичанинът все още не е показал нищо запомнящо се в Гран при. Може би дори вече съжалява, че разтрогна договора си с Уилямс, за да остане в Хонда.
Рубенс Барикело през тази година най-вероятно ще подобри рекорда на Рикардо Патрезе за най-много участия в Гран при. Това обаче ще бъде едно от малкото неща, с които ще бъде запомнен бразилеца, за когото това вероятно ще бъде последен сезон.
През миналата година той определено имаше проблеми с мотивацията след като стана ясно, че RA107 е пълен провал. Това не трябва да се повтаря през тази година. Още през зимата се заговори за вероятното изгонване на бившия вицешампион. Той самият не иска и да чува за оттегляне, но след един сезон подобен на последния, едва ли някои тим ще се сети, че той съществува. За сега Рос Браун застава твърдо зад бразилеца, но самият Барикело трябва да покаже качества, за да остане в отбора.
От Лука Филипи и Майк Конуей не може да се очаква особено много. Затова и в Хонда бе привлечен Алекс Вурц, който разполага с огромен опит. Той имаше много проблеми като титулярен пилот на Уилямс през миналата година, най-вече в квалификацията. Благодарение на огромния си опит обаче той донесе доста точки за екипа на сър Франк. Като тест пилот обаче той е една сигурна величина в Гран при. Най-малкото той бе и една от причините Уилямс да се върне в челото. Сега същото трябва да се случи и с Хонда.

Плюсове: Рос Браун и новите попълнения трябва да дръпнат екипа нагоре, да се изглади организацията и да се използват огромните ресурси на Хонда
Минуси: Слабите времена от тестовете и още не съвсем завършената кола

Статус: За момента колата на Хонда изглежда еднакво разочароваща и в една обиколка и в голяма серия. Новите аеродинамични подобрения трябва да променят това, но за да се спаси Хонда от нов провал ще трябва истинска сензация.
Прогноза: Изглежда сезона отново ще е разочароващ за японците. След провала през миналия сезон се очакваше качествен скок нагоре, но по всичко изглежда, че той няма да се получи. Поне това показват резултатите от предсезонната подготовка. До края на сезона можем да очакваме подобрения и отбора да се добере все пак до средата на таблицата, като изпревари поне Форс Индия и Супер Агури. Битка с Торо Росо обаче ще е много трудна.