Приблизително година след като представи първия си SUV модел с името Кодиак, Шкода лансира и по-малък автомобил от този тип. Той е наречен Карок и в някаква степен – но само в някаква степен – заменя в гамата й Йети.
Ако голямата мечка – Кодиак – е с дължина от почти 5 метра (4,70, за да сме по-точни), то Карок е дълъг точно 4,38 метра, по-компактен и удобен за ползване в града. Моделите си приличат като дизайн, с характерните за марката черти, но това е модерно днес, а и линиите съчетаващи чешката традиция в кубизма с елегантна естетика очевидно носят на марката безспорен успех и се харесват от Китай до Германия.
Шкода лансира нов SUV и този факт само потвърждава тезата, че марката напипва наистина великолепно вкуса на модерния човек. Не случайно продажбите на компанията летят. През 2016 г. брандът реализира над 1 127 000 автомобила, което несъвсем без основание предизвика ревност у собствениците от Фолксваген. Да, вярно е, че чехите ползват огромна част от технологиите на групата, двигатели, трансмисии и т.н. Предлагат ги на по-добри цени, но и имиджът на чешкия производител, традициите и споменатия дизайн носят позитиви. И понеже стана дума за цени, веднага искам да обърна внимание, че вариантите на Карок стартират у нас с включен ДДС от 38 860 лв. и стигат до 61 640 лв.
Карок е напълно нов модел за чешката компания, като след сходството, което отривам първо в дизайна с Кодиак, ме впечатлява и със сериозното си вътрешно пространство, въпреки по-компактните габарити.
Багажният обем е 541 литра, които стават 1630 при сгънати задни седалки и 1810 ако се свалят напълно. VarioFlex опциите за различно сгъване на седалките са няколко, за различна конфигурация на салона според нуждите. Като типичен продукт на Шкода днес в модела има и множество „симпли клевър” решения, част от които може и да не са кой знае колко скъпи и технологични, но са важни. Постелката на багажника например е двулицева с гумено и текстилно покритие, колата се предлага с чанта unibag за ски или сноуборд, сгъваема и напред е облегалката на предното кресло до шофьора.
Изброявам всички тези елементи, защото в малко или по-голяма степен ги откроявам и отличават модела от много други. Иначе още при взимането на колите от летището в Палермо домакините ни демонстрират и системата хендсфри за отваряне на багажника, за да си поставим саковете. С движението на крака под бронята капакът се отваря и оставяме всичко, като носим зад мрежи, за да не се пързаля.
Мястото за международния медия тест на модела на е избрано отлично от гледна точка на хубавото време през есента и не особено добрите пътища, с възможности и за каране офроуд в Сицилия.
Зад типичния модерен Шкода волан пред очите е много приятно, ясно и богато на информация дигитално табло. За първи път точно в този модел чехите интегрират подобно нещо. Според направения избор с бутоните от волана се появява класическа схема, с оборотомер, скоростомер, а между тях данни за разхода, времето за пътуване и т.н. След това избирам друг режим и се появява дублирана карта от навигацията. Реално може да форматирате таблото по 4 различни начина, като използвате примерно базова информация с дигитално изписване само на пробега и скоростта на тъмно и по магистрала.
Колата е от новата технологична епоха, а нивото й се подсказва от изписването на надписа „Шкода” под отворената шофьорска врата, разбира се при доброто оборудване. Детайлите и материалите не будят съмнение в качеството, а свързаността на колата със света е още едно доказателство за усещането пулса на времето от чехите.
Оборудването включва Skoda Connect интерфейс, който осигурява онлайн свързаност и полезна информация, така и важна информация свързана с безопасността и контрола над автомобила, както и асистенция при нужда. Колата бързо се свърза със смартфон и част от трасето изминаваме водени от телефон с неговите приложения и свързаност.
Пред лоста за скоростите е фонбокс, където телефонът се свърза пряко с колата и се зарежда безжично. Гамата стартира с 5 двигателя с мощност от 115 до 190 к.с., четири от които са напълно нови. Всички са с турбокомпресор и директно впръскване, старт-стоп технология и система за рекуперация на спирачната енергия. Агрегатите са съчетани с 6-степенна механична предавателна кутия или 7-степенна автоматична DSG с двоен съединител.
Като опция е налично и задвижване 4×4, като първият модел, който имам възможност да тествам е и най-силният бензинов вариант, разбира се TSI със 150 к.с., 4Х4 със 7 степенната скоростна кутия DSG и съм доволен от излишъка на сила, която този вариант има при спокойното пътуване от единия край на Сицилия до другия. По-късно карам и по-малкия бензинов вариант със 115 к.с. при който задвижването е само на предните кола, колата е по-лека, не бих казал по-малко силна, просто различна и с нея за малко стъпваме и извън пътя. Със сигурност това не е силата на модела, но спокойно и тихо преминавам през неравностите, което всъщност е особено важно за нашия пазар. Комфортът впрочем в салона може би в най-голяма степен остава като спомен у мен, защото Карок не е голяма кола, а е отлично оборудвана, очевидно солидно направена и в същото време спокойна, тиха.
Тестът е публикуван в брой 211 | декември 2017