Начало Тест драйв Шкода обнови Супърб

Шкода обнови Супърб

6093
0
Шкода Супърб
Шкода Супърб; снимка: Шкода

Чешката Шкода се радва на изключителен успех в последните години и не спира да го развива. Продажбите продължават да се увеличават, както и моделните серии и вариантите в тях. На върха в гамата са моделите Супърб, които се ценят особено много заради лукса и високото ниво на техника на все още по-добри цени.

В същото време Супърб са не просто аналози на сходни продукти в гамата на концерна майка VW, но стъпват и на една специфична чешка традиция, която мнозина оценяват изключително високо. Като производител на всевъзможна техника Шкода има световен имидж още преди Втората световна вайна, когато прави и първите Супърб. Между 1934 и 1949 г. компанията произвежда 2522 автомобила с това име. Те са с двигатели V6 и V8, както и със задвижване 4х4. Шкода Супърб от онези години е модел, който вдъхва толкова респект, колкото и танковете Шкода на бойното поле. Другата традиция, която моделът ревниво се опитва да развие, е в използването на световноизвестния чешки кристал.

Супърб бе възобновен в гамата на Шкода след успешната приватизация и придобиването на компанията от VW. От първата модерна генерация между 2002 и 2008 година бяха продадени 135 700 автомобила. С тях бе достигнат пазарен дял от 1,1% във високия клас. С второто поколение той бе повишен на 2,9%, за да надхвърли 6,5% с последната генерация. То се появи през 2015 г. и от него вече са продадени над 500 000 автомобила. Успехът наистина е задължаващ, като в Западна Европа ценят повече комби вариантите, а в източната част на Стария континент и Китай – лимузините. И едните, и другите обаче оценяват Супърб като престижен автомобил и това се потвърждава от статистиката за избор на цветовете. 24% от продадените автомобили са черни, следват сивите и белите и в цялата тази връзка обновлението на гамата през тази година е особено любопитно.

От Шкода избраха да го представят край Виена, в чудесна хармония с прекрасната архитектура и атмосфера в австрийската столица и винарския район около Вахау на Дунава

Фейслифтът на основната гама е внимателен. Променени са малко ребрата на радиаторната решетка, формата на фаровете за мъгла, които са и част от новите активни светлини. Разбира се, самите фарове, дневните светлини и мигачите също са пипнати, като във всички тези компоненти се пречупва въпросната традиция за изработка и обработка на чешкия кристал. Домакините са направили и нещо като малка изложба – на кристални предмети и връзката им с новия продукт. Задните светлини също са нови, а вместо традиционната емблема на задните капаци има буквен надпис – SKODA, който придава малко по-спортен вид на колите.

В гамата на практика има специална спортна серия – Sportline. Тя се отличава както с оригиналните си детайли, така и с използването на по-силните двигатели бензин и дизел от 150 до 272 к.с. скоростната кутия DSG и задвижване 4х4. Цялата гама се предлага с тези нови мотори и технологии. При стандартните версии Супърб и Супърб Комби се предлага и един по-малък 1,6 дизел TDI със 120 к.с. в комбинация със 7-степенна DSG трансмисия. Карам колата обаче с новия бензинов двигател 1,8 литра със 150 к.с., който е чудесен. След това изпробвам и вариант 2,0 литра TSI DSG 4×4 с 272 к.с. – той е повече от сериозен.

При скорости от над 120 км/ч реакцията му при още малко газ е впечатляваща с въртящ момент от 350 Nm

При това за втората част от теста съм в най-новата и специална версия на Супърб – Супърб Скаут. На практика модел много сходен с Ауди A6 Аllroad, с увеличен клиренс, специални панели и покрития около калниците и праговете. Скаут ще е на пазара от тази година само с двата най-силни мотора – споменатият бензин с 272 к.с. и 2,0 литра дизел TDI със 190 к.с. и 400 Nm въртящ момент. И двата са със 7-степенната DSG и целия набор от най-нови технологии за контрол и помощ на водача. Заедно с този дизелов агрегат гамата ще се предлага и с нов EVO вариант 2,0 литра TDI, който е със 150 к.с. и е в нова генерация.

Цялата гама впрочем е преоборудвана с нови технологии, като се започне от матричните светлини, мине се през стандартното безключово заключване KESSY и се стигне да активния круиз контрол и асистенти за паркиране и предпазване на пешеходци.

Зад волана веднага правят впечатление дребни, но характерни промени, даващи нивото на подобен автомобил. Има нови хромираните пръстени около дръжките за отваряне на вратите и конците по обшивките на ръкохватките.

Зад волана е панелът на 10,25-инчовия дигитален кокпит

Подредбата и информацията избирам измежду няколко формата и варианта. Вдясно на централната конзола е 9,2-инчовият екран на инфотейнмънт системата с навигацията, връзките, музиката и т.н.

Нов е панелът под него за връзка и зареждане на смартфона, но аз съм още по-заинтригуван от бутоните за избор на режими на движение на колата. Опциите са еко, нормален, комфортен, спортен и дори индивидуален. Те чувствително променят не само реакциите на двигателя и волана, но и твърдостта на окачването, която е опция в нашия тестови модел. Макар и най-твърд, дори Спорт създава приятно усещане, а удобството и огромните пространства винаги са ме впечатлявали в Супърб. В тези неща промяна няма. Що се отнася до тази в цените – не се очертава да бъде съществена, макар и заради световното търсене Шкода да поскъпва неизменно.