Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Спа-Франкоршамп – 7 км история

Спа-Франкоршамп – 7 км история

147
0

Единствено японската Сузука може да съперничи на Спа-Франкоршамп за званието Най-добра писта в календара на Формула 1, твърдят от тима на Ред Бул, подготвяйки се за 13-ия кръг от тазгодишния световен шампионат. Някогашното бойно поле днес е арена за борба на съвременните гладиатори – автомобилните състезатели и голяма част от тях твърдят, че именно това е любимото им трасе. В убийствената дължина на обиколка от малко над 7 километра са включени всякакви типове завои, някои от които все още и доста опасни, а това пази характера на Спа.

В наши дни най-голямото предизвикателство е може би Бланшимон. Но реално най-известната част от пистата безспорно е Червената вода. Малко след старта болидите се преследват по хълма, свиват наляво и нагоре, а гравитацията осигурява липсата на каквото и движение на окачването.

Основни факти

– Първата Гран при на Белгия се провежда на Спа-Франкоршамп през 1925 г. Надпреварата става част от световния шампионат на Формула 1 през 1950 г. Тазгодишното издание ще е 55-ата Голяма награда и 43-ото, провеждано на Спа.

– От 1950 до 1970 г. състезанието не се провежда само три пъти на Спа: през 1957, 1959 и 1969 г. По онова време трасето е цели 14 км и е признато за едно от най-големите предизвикателства за пилотите. В определен момент обаче е сметнато за прекалено опасно и е заместено от Нивел и Золдер през 70-те.

– Скъсената, но все още забележителна писта, се връща в календара през 1983 г. От тогава досега Гран при на Белгия се провежда единствено на Спа.

Състезанията в Белгия

– Една от най-известните надпревари на Спа се провежда при проливен дъжд през 1998 г. На старта става масова катастрофа в Сурс, в която са замесени 13 от общо 22 участници и състезанието е спряно. След рестарта Михаел Шумахер удря Ферари-то си в задната част на Макларън-а на Дейвид Култард под продължаващата да се излива от небето вода. Вбесеният германец се опитва да си разчисти сметките със съперника, връхлитайки в бокса на сребърните и крещейки обвинения към шотландеца, че се е опитал да го убие. Състезанието е спечелено от Деймън Хил, а второто място на Ралф Шумахер прави успеха исторически за отбора на Джордан – не просто първа, а двойна победа.

– Най-успешният пилот на Спа през последните години несъмнено е Кими Райконен. В седемте си участия там финландецът печели 4 пъти – през 2004 и 2005 г. с Макларън, а след това – през 2007 и 2009 г. с Ферари.

– Райконен е участник и в един от най-забележителните двубои на белгийското трасе – борба гума до гума в продължение на цялата обиколка с Люис Хамилтън през 2008 г. Кими се разби на Бланшимон и англичанинът спечели, но стюардите му взеха победата заради пресичане на шикан.

Анализ

– Спа-Франкоршамп изисква средно ниво на аероприлепяне, износването на гумите е средно. Ако времето е студено, никак не е лесно да се работи оптимално с твърдия тип.

– За разлика от гумите и спирачките двигателите са под наистина сериозно натоварване. Средната скорост в обиколка е в порядъка на 237 км/ч, а максималната скорост може да надскочи 320 км/ч. Агрегатите работят на максимум в продължение на 66% от тура.

– Ардените са непредсказуеми по отношение на времето. Но дори когато вали, въобще не е сигурно, че това се случва по цялото трасе. Всъщност е напълно възможно в единия край да е мокро, а в другия – не. А това прави избора на сухи и мокри гуми или интермедии крайно труден.

Какво се случи миналата година

Гран при на Белгия се оказа моментът, в който Кими Райконен като че ли се събуди от летаргичен сън и показа отново какъв невероятен пилот е всъщност. Финландецът спечели четвъртата си победа на легендарното трасе през 2009 г. след невероятно каране. Той стартира от шеста позиция на грида, но катастрофа след старта му помогна да се озове втори зад неочаквано спечелилия полпозишън Джанкарло Фисикела (тогава с Форс Индия). След прибирането на колата за сигурност Кими се изстреля покрай италианеца и след това просто бе недостижим.