Гран при на Бахрейн ще е първото състезание, в което болидите няма да се дозареждат с гориво по време на надпреварата след старта на Аделаида в Австралия през 1993 г. Това е най-съществената промяна в правилата за сезон 2010 г. и оказа сериозно влияние върху конструирането на новите коли заради почти удвоения обем на резервоарите. Тимът на Рено обърна специално внимание на това преди първото състезание за годината посредством обясненията на спортния директор на тима Стив Нилсен.
– Винаги сме се старали спиранията ни в бокса да са възможно най-бързи, но главният фокус винаги е бил върху прикрепянето и след това свалянето на шланга за горивото. Като извадим бензина от уравнението, остават единствено гумите и това се превръща в още една област, където можеш да спечелиш или загубиш време. Гумите трябва да се сменят толкова бързо, колкото позволяват човешките възможности – разяснява той.
За да се подготви за френетичните питстопове през 2010 г., които ще са в рамките на 2-3 секунди, отборът на Рено проведе куп проби по време на предсезонните тестове през февруари. На повече от 5 часа възлиза равносметката от тренировките, което им дава достатъчно увереност преди първия старт за сезона.
– Всичко опира до това конкретното действие да се превърне във втора природа [на екипа]. В този случай тренировките наистина водят до съвършенство – категоричен е Нилсен.
Но каква все пак е целта за времетраене на едно прилично спиране? Според Рено магическата цифра е три – 3,5 секунди, за да бъдем напълно прецизни.
– Три секунди и половина ще е приличен питстоп, като това е половината време, необходимо до миналата година за обслужване на автомобила – гласи разяснението.
По време на тестовете тимът вече е изпълнявал питове под 3 секунди, но независимо от времето, изкарано в репетиции, е невъзможно да се пресъздаде буквално напрежение в истинска Гран при. Прилича на моментите, в които се отсъжда дузпа във футболните мачове или при играта за мачпойнт в тениса, правят интересно сравнение от Рено. Екипът обаче трябва да е на ниво, когато това е нужно.
– Напрежението е различно от предишното – обяснява главният механик Гавин Хъдсън. – Всичко се случва далеч по-бързо и вместо да гледам шланга за горивото, ми трябват четири ръце в въздуха – знакът за успешно монтиране на гумите. Работата е една и съща за всички ни. Просто трябва да се приспособим към новото време, в рамките на което трябва да я свършим.
За да се подобри скоростта на действие, в Рено вече използват специален повдигач, освобождаващ болида по-бързо от преди. Гайките също са преработени.
И все пак – забраната на зареждане ще върне ли времената, когато механиците носеха къси гащета и тениски в питлейна? Малко вероятно, смятат в Рено.
– Питлейнът все още е опасно място – свидетелства Нилсен. – Механиците ни са в пълна екипировка през цялото време. Единствената разлика е, че тази година овъролите, получени от ОМР, са двуслойни, а не трислойни, както досега. Така на момчетата няма да им е прекалено горещо в Бахрейн! А и каските ги предпазват, ако ги съборят при инцидент в пита – завършва напълно разумно изложението си Нилсен.