Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Старецът и морето

Старецът и морето

82
0

Снимки: Arthur Thill ATP Sport News Luxembourg

След седем шампионски титли Михаел Шумахер явно не е намерил спокойствие и въпреки преклонната си за пилот от Формула 1 възраст, отново се хвърли в “морето” готов да се бори със следващото голямо предизвикателство, може би най-голямото в кариерата му – да спечели титлата отново.

На 3 януари Михаел навърши 37 години, но по всичко личи, че амбицията му за осма титла е същата като при първата през вече далечната 1994 г.

След слабата според неговите критерии 2005 г., той е готов да се бори с младите акули, за да докара до “сушата” своя “улов”, точно както легендарният рибар на Хемингуей във вълните на Карибите.

Мотивацията личи във всичко – в тестовете му, дори в първата тренировка на Сахир, където излезе на пистата почти заедно с тестпилотите.

С наближаването на края на договора на 7-кратния световен шампион с Ферари слуховете за неговото бъдеще обаче стават все повече и все по-различни. Каквото и да се случи в 15-ия му пълен сезон в Гран при, сякаш светът повече иска да научи какво ще стане след като и той завърши.

– Все още нямам конкретни планове за бъдещето – заяви Шумахер, но сякаш никой не му вярва.

Мениджърът му Вили Вебер също каза, че нито той самият, нито Жан Тод или Ферари знаят какво ще прави с живота си шампиона, но и на него никой не повярва.

В личен план поне е ясно, че в най-близко бъдеще децата на Михаел Джина-Мария и Мик няма да се сдобият още братя и сестри.

– За щастие с Корина все още не сме във възраст, когато е трудно вече да имаш деца, но все още нямаме конкретни планове в тази посока – разкри поне семейното планиране германецът.

Не че то има пряко отношение към кариерата му, но по-скоро идването на още някое дете ще се тълкува като знак за заседяване в новата голяма къща, намираща се в близост до Женева.

Въпросите, които се задават на Михаел най-много днес, са два – докога ще кара и какво ще прави после.

– Все още не знам какво ще правя, след като приключа със Формула 1 и кога ще бъде този момент – отговаря разочароващо за пресата шампионът. – Имам достатъчно хобита, с които мога да се занимавам. Наистина нямам конкретни планове. Може би ще си потърся някакво ново предизвикателство. Възможно е да се стана състезател по езда в стил уестърн, което е съвсем сериозен спорт и ще ми носи удоволствие – допълни той пред немския Бил дам Зонтаг.

Последните думи на звездата всъщност се оказаха много по-искрени, отколкото изглеждат, защото е известно увлечението на жена му Корина по ездата и конните надбягвания, но не в познатия европейски стил, а в стил уестърн. Имението на семейство Шумахер в Швейцария ще бъде идеалната предпоставка за една бъдеща кариера в този спорт.

Самият Михаел Шумахер обаче наистина е запален по американската езда в различните й разновидности – обяздване на мустанги, свободно степно надпрепускане и т.н. Страстта му се появила по време на посещенията му в САЩ. По време на едно от тях в щата Юта с него бе и нашият фотограф Артър Тил, който ни изпрати снимките с ездата на Шумахер и който твърди, че съвсем не е изключено Михаел наистина да се захване с ездата, но едва ли ще стане професионалист и в това.

Сигурно е и друго: че още това лято ще се снима и във френско-испанско-германската филмова коопродукция “Астерикс на Олимпийските игри”, което ще го разсее.

В предишните части на филмирания култов френски комикс в ролите на Атерикс и Обеликс се въплътиха френските актьори Кристиян Клавие и Жерар Депардийо. Не е ясно какви ще бъдат ролите на Зидан и Шумахер, както и не е ясно какви ще са им хонорарите. Но като се има предвид това, че бюджетът на филма ще е едва 78 млн. евро и едва ли ще има за по-големи техни роли.

Извън тези забавления все пак остава най-важния въпрос: ще остане или не във Формула 1?

Дали да продължи с Ферари или да отиде в Ред Бул, където съдбата може да го събере с “най-големия му съперник” според мнозина – конструкторът Ейдриън Нюи? Дали пък няма наистина да основе свой собствен отбор с Рос Браун и да стане тим шеф в “евтината” Формула 1 на Макс Мозли след 2008 г.? Очевидно няма отговори и на тези въпроси.

– Не виждам Михаел като шеф на отбор – заяви мениджърът на германеца Вили Вебер, който е минал през това в своята кариера.

– Михаел ще се откаже след края на сезона – прогнозира пък твърдо бившият пилот в Гран при и коментатор в Премиере Марк Шурер.

Ханс-Йоахим Щук също мисли в тази посока:

– Ако през този сезон той започне отново да печели и да се бори за победи, ще продължи да кара. Но ако се движи в средата на колоната без вина от негова страна, мисля, че ще се откаже.

Ники Лауда и Герхард Бергер пък твърдят, че Шумахер ще поднови договора си поне за още две години.

– Ако не загуби поради някаква причина мотивацията си, смятам, че ще кара още няколко години в Гран при – споделя новият съсобственик на Торо Росо Бергер.

– Михаел не знае сам дали ще се откаже, защото в момента гледа с оптимизъм към новото предизвикателство и връщането на титлата. Ако обаче колата не е на ниво, може и да се оттегли – коментира Лауда.

– Защо Шумахер е още във Формула 1? Истината е, че той се наслаждава на това да кара прекрасни коли, да се състезава и да печели – казва от своя страна бившият пилот от Гран при Кристиян Данер. – Според мен най-вероятната възможност е преминаване в Ред Бул, защото там той ще намери необходимата атмосфера и удоволствие от работата. Лично аз мога да си представя в случай, че Ферари подпише с Райконен, сбогуване със Скудерията с думите: Благодаря ви, момчета, времето тук в Маранело бе супер, обичам ви както и преди, но Диди Матешиц ми направи суперпредложение, което не мога да откажа, а Ейдриън Нюи ще ми даде една от неговите суперколи, с които толкова години се борих.

И докато всички гадаят, самият Шумахер се подготви усилено за новия сезон. В началото по всичко изглеждаше, че Ферари ще възвърнат силата си с връщането на смяната на гуми. Михаел също бе обнадежден след добрите резултати в началото, но проблемите със съединителя и охлаждането в края на зимните тестове изглежда охладиха оптимизма му. Все пак след 24 дни тестове и 6900 км написа на личната си страница: “Рядко съм бил толкова ентусиазиран и нетърпелив преди сезона. Смятаме, че сме добре подготвени и че ще изглеждаме добре дори в първите състезания. Не се чувствах толкова уверен преди състезанието в Бахрейн през миналата година, въпреки че тогава то бе трето поред. През тази година е различно, надявам се, че ще бъдем по-конкурентноспособни. Въпросът в по-дългосрочен план е колата да разполага с достатъчно потенциал, който да развива в течение на сезона. В това отношение Ферари винаги е бил силен отбор.”

Не всички обаче са оптимистично настроени, както Шумахер.

– Той никога не е имал “топки”, липсата на смелост ще го провали – смята бившият му съотборник Еди Ървайн в едно от своите изпълнени с бисери изказвания. – Шумахер не е Сена, той поема само калкулирани рискове. Възрастта ще бъде най-голямата му слабост и съперник.

Подобни критики обаче Михаел подминава с усмивка и професионално. В крайна сметка не може всички да те харесват и обичат. Подобно на вратаря на националния отбор на Германия, Оливер Кан, Шумахер черпи мотивация и сила именно от подобни негативни заглавия. Въпреки катастрофалната 2005 г., завършила с отпадане в Шанхай по начин, обобщаващ представянето на целия отбор през годината, Шумахер гледа с надежда в бъдещето.

Все пак той знае какви са неговите качества и какво може. Седем титли, 84 победи, 64 полпозишъна, 69 бързи обиколки, 1170 точки постигнати за 15 сезона – всичко това само говори за себе си.

– Със сигурност имаме желание да се включим в борбата за титлата – призна директно Шумахер, който обаче е наясно, че Ферари трябва да направи още крачки напред.

Всъщност точно това е май ултиматума, за продължаването на договора му.

– Колата трябва да бъде конкурентноспособна. Ако нямам шансове да печеля състезания и да се боря за титлата, вероятно ще загубя и насладата да се състезавам и да продължа кариерата си”, заяви още по-отровено 7-кратният шампион пред Шпигел. – 99% сигурно е, че няма да сменя отбора си, но ще си оставя 1 процент и за тази възможност.

По този начин пък той засили и слуховете за евентуална смяна на отбора.

– Във Формула 1 винаги е имало изненади – подчертава и Вили Вебер.

Така дори и евентуално преминаване в Тойота, въпреки че там кара Ралф, изглежда възможно. Решението обаче, както вече не веднъж бе подчертано, ще дойде около средата на сезона. Слуховете, че Шумахер вероятно ще напусне Ферари, защото след преминаването на Водафон в лагера на Макларън Скудерията няма да има пари, за да плаща високата му заплата, се приемат с усмивка от хора в отбора, като например Жан Тод. Заместникът на телекомуникационната компания изглежда само изчаква подходящия момент, за да включи през 2007 г.

– През следващите седем години, всички ние във Ферари смятаме така, ще можем да си позволим дори най-скъпите покупки – разкрива французинът с усмивка.

Все пак Михаел си спомня с неприязън последната година, останала в спомените му най-вече с неприятности.

– В действителност цял сезон бяхме заети с това да разберем нашата аеродинамика. По някой път нещата изглеждаха като омагьосани – разказва Михаел с болка за проблемите през миналия сезон. – Така че сега нямаше време за почивка. През зимата всички работихме усилено, момчетата във фабриката, тест екипа, хората от Бриджстоун и аз правехме всичко възможно по силите ни. Това определено доведе до значим напредък и сега всичко поне изглежда много по-добре. Всички имаме желание да върнем успеха от изминалите години отново при нас. Хъсът и желанието за победи отново се …

Цялата статия в бр. 80, април 2006 г. на сп. Club F1