Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Щайнер: Хаас няма да стигне доникъде с настоящия си подход

Щайнер: Хаас няма да стигне доникъде с настоящия си подход

1713
0
Гюнтер Щайнер, Хаас
Гюнтер Щайнер, снимка Хаас

Гюнтер Щайнер отправи критики към Хаас. 58-годишният специалист вярва, че отборът „няма да стигне доникъде с настоящия си подход“. Щайнер добави, че от Хаас трябва да погледнат какво правят другите отбори на грида.

Щайнер беше освободен от Хаас в началото на 2024 г. Основната причина за това нещо бе свързана с различията между него и Джийн Хаас за това как трябва да бъде управляван отбора

Самият Щайнер беше фокусиран върху бързо развиващия се пейзаж на F1. В него отборите влагат ресурси и укрепват на инфраструктурата си, изграждайки модерни фабрики, за да спечелят предимство спрямо всички останали. Италианско-американският инженер вижда в това ясен призив за действие. Заради това той призова Хаас да инвестира много повече средства, за да не изостава прекалено.

Собственикът на отбора обаче имаше коренно различно мнение. Според него, съществуващата им структура, оскъдния бюджет и уникален модел с работата на няколко локации ще даде повече предимство. Джийн Хаас също така вярваше,  че трябва да се оптимизира това, с което вече разполага тима. Той призова да се увеличи ефективността и да се използва по-иновативен подход.

Този ярък контраст във философиите създава непримирима ситуация, която в крайна сметка доведе до драматичната раздяла с Щайнер. На негово място беше назначен Аяо Комацу. Японецът има нелеката задача да помогне на тима да направи нужните промени, за да се изкачи по-нагоре в подреждането.

„Нещо трябваше да се промени. Не казвам, че Хаас е сгрешил. Всички останали го направиха правилно. F1 се промени от момента, в който Хаас започна да състезава, както и през последните пет години. Това е една напълно различна игра. Всички отбори са много по-силни“, каза Щайнер.

„Ако разбирате от F1, просто трябва да си отворите очите и да погледнете какво правят другите. Този отбор обаче не го прави. Хаас няма да стигне доникъде с настоящия си подход. Той просто вече не е представителен за времето, в което се намираме сега“, добави бившият шеф на тима.

Щайнер посочи базата на Хаас в Банбъри като звено, което вече не е подходящо и е ограничаващ фактор в работата на отбора. На практика ключовите за екипа процеси на проектиране и производство се извършват в Италия. Това на свой ред води до неефективност и допълнителни разходи за логистика

Според Щайнер, това разделение пречи на способността на отбора да реагира бързо и да се адаптира към постоянно променящия се технически пейзаж на F1.

„След като всички разбраха този бюджетен лимит, започнаха да инвестират в инфраструктурата, за да извлекат най-доброто от оперативния бюджет“, продължава той.

„В момента, ако купуваш неща [от външни доставчици], това не е най-добрият начин да го направиш. Трябва да инвестираш, не просто да харчиш пари. Трябва да инвестираш пари, за да получиш такива, а Джийн не искаше да прави това.“

„Ако не иска да го прави, той е напълно прав да не го прави. Аз не се опитвам да го уча как да прави нещата, защото той е собственикът.“

В допълнение, Хаас има фиксирани договори с Далара и Ферари. Това означава, че екипът не разполага с лостове за договаряне на по-ниски цени с ключови доставчици.

„Точно така: вие в задънена улица. Тези хора трябва да печелят пари, иначе защо биха го правили?“

„Но също така е важно да имаш визия как да направиш това. Не казвам, че купуването на окачването на Ferrari е погрешно. Поне трябва да има тенденция нещата да се правят по-добре. Също така, за да привлечеш повече спонсори, трябва да им дадеш повече. Всички се подготвят за това, което дават на спонсорите.“

„Трябва да имаш история, която да е съгласувана с останалите девет отбора. Не бих си помислил, че всички останали девет отбора са глупави. Ако си превъзхождан от девет към едно, обикновено другите са прави, а не ти“, завърши Гюнтер Щайнер.