Начало Автомобили Светодар Йосифов: Лансирането на дизелът от серията Force това лято оформи пълната...

Светодар Йосифов: Лансирането на дизелът от серията Force това лято оформи пълната ни гама

230
0

С директора на дирекция “Маркетинг и Реклама” на Петрол г-н Светодар Йосифов се срещаме по няколко повода. Компанията пусна на пазара доста нови продукти, променя се динамично и съвсем не на последно място е една от малкото, която обръща сериозно внимание на автомобилния спорт. Г-н Йосифов е рядко ерудиран млад човек, който емоционално е силно свързан със състезанията, но все пак започваме с новите продукти.

– През 2009 г. завършихме пълния комплект от горива във Форс-сериите – навлиза в детайли г-н Йосифов. – Пуснахме и дизел (от средата на годината). През 2007 г. стартирахме с първия проект от серията, който е уникален в европейски мащаб – брандирахме LPG. В много малко страни се брандира газ, защото е много специфично смесването на течната и газообразна фаза, а реално горивото се намира в резервоарите в газообразна фаза и бе много труден проект за реализиране. но го реализирахме. През 2008 г. продължихме със серията Force бензин, а именно пускането на 96-октанов продукт на пазара, при който обаче октановото число е доста по-високо от това на нормалните еквиваленти.

Динамиката, давана от това гориво на автомобила, е по-добра и съответно изгарянето на горивото е по-добро, което води до намаляване на разходите за поддръжка. През 2009 г. завършихме Force-сериите с брандирането на дизел, като концентрацията върху този продукт бе за намаляване разхода на гориво. Клиентите, които ползват ProForce Diesel могат да намалят разхода си с близо 6%, а това е чувствителна величина и разход на база на годишния пробег на нормален дизелов автомобил и съответно на корпоративните ни клиенти с особено голяма консумация на горива.

– Какво е различното в продуктите ви, не купувате ли един и същи материал от Нефтохим?

– Доста отдавна не купуваме продукти от Нефтохим, ексклузивно. Имаме много източници на доставка, което прави основата на горивата доста по-добра. Става дума за това, че горивата в Гърция, Румъния и Италия са на доста по-високо ниво от тези на Нефтохим. Като пример ще дам дизела, който идва с много по-малко съдържание на сяра. Освен екологичните, това носи и други ползи за водачите по отношение по-добрата експлоатация на дизеловите двигатели. Бензините, също не ги взимаме ексклузивно от Нефтохим. Когато основата на горивото е с чувствително подобрени елементи и характеристики, съответно нашите добавки дават по-добър ефект върху цялостния продукт. Добавките се смесват в нашите петролни бази – нямаме рафинерия, но работим в промишлени условия и при строг надзор. Целта е винаги клиентите да получат най-доброто възможно качество.

– Конкуренцията между вас петролните компании изглежда страшна и тези продукти са част от нея, как вие виждате промените на пазара и Петрол в частност?

– Пазарът на горива в България представлява около 11-12% от целия брутен вътрешен продукт на страната и е най-конкурентният по отношение на участващите компании. Важно е да се знае, че за все един литър продадено гориво държавата взима повече от 50%. Ако 1 л струва 2 лева, 68.5 стотинки е акциз и 20% върху 2 лева са 40 стотинки ДДС – 1,085 лева е делът на държавата. Имаме четири мултинационални компании, за които България е един от основните пазари в региона, а именно – Лукойл, Шел, ОМВ и Хеленик Петролиум с търговската им марка ЕкоЕлда. Те са с определена концентрация върху пазара Югоизточна Европа. Просто компаниите, с които Петрол се конкурира, са много сериозни международни играчи. Именно тази конкуренция и динамиките на пазара формираха последните най-големи промени както на пазара, така и в Петрол. Но пазарът доста се консолидира около големите играчи. През 2001 г. имаше съотношение от 65-35% в полза на независими малки фирмички с една бензиностанция. В момента е доста обърнато съотношението и е някъде около 75-25% в полза на големите компании. Това е чувствителна промяна, от която произтича по-голямата легализация и намаляване на сивия сектор – той дълги години бе основен фактор. Не знам дали знаете, но на 1 литър могат да се скрият повече от 50%, а нормалният марж на пазара в момента е 15 стотинки. Но можеш да печелиш 1 лев и 15 стотинки, ако не ги отчиташ на държавата. Като се изключи фискалната система и не се плащат акциз и ДДС, за една година ставаш много богат. Доста хора забогатяха сериозно от една бензиностанция. Друга промяна е, че компаниите много сериозно се съревновават една с друга – това бе очевидното заключение на Комисията за защита на конкуренцията, тоест че няма картел на пазара. Няма как да има, ако наблюдавате маркетинговите активности, ценовата политика, отношението към големи поръчки и т.н., които имат компаниите, а именно доста сериозна конкуренция. Това съответно накара и Петрол да промени своята политика. Петрол е 76-годишна компания вече. Интересен факт е, че е създадена навремето от Стандард Ойл и Шел като една от основните компании за дистрибуция на горива на Балканския полуостров. След това е държавна фирма, но със собствен облик и манталитет и съответно комуникация с клиентите и външния свят, базирано на факта, че дълги години бе монополист на пазара и не е определял правилата на пазара. С навлизането на нови компании правилата бяха напълно променени и съответно компанията бе абсолютно неадекватна. От 2003-2004 г., пет години след приватизацията, Петрол придоби по-нов начин на формиране на корпоративния си имидж, на маркетинговите си активности, на политиката с клиентите си (базирана на донасяне на максимални ползи). Петрол като чисто търговска компания, единствено дистрибутираща и продаваща горива, се стреми да донесе най-много ползи на клиентите, а за качествата на продукта се разчита на доставчиците. Базирани сме в това не да сме най-иновативни в продукта, който доставяме, а начинът, по който го предлагаме – чрез добавки или гарантиране начина на продаване на бензиностанциите за сигурност и точност.

– Новият ви имидж бе подсилен сериозно и от подкрепата, която оказахте в последните години на нашия пилот – Георги Танев, който имаше програма за световния шампионат за туристически автомобили (WTCC), но всичко някак заглъхна през този сезон, какво се случи?

– Започнахме годината много добре – в първите 3 състезания спечелихме 20 точки. Ходихме на най-скъпите състезания, защото мислехме, че ще имаме бюджет за цялата година. Бяхме в Бразилия, Мексико и Мароко. Ако имахме по-добра информация, че ситуацията ще е толкова лоша, колкото се оказа, нямаше да пътуваме дотам, а щяхме да направим 6 европейски кръга. Там и транспортните, и логистичните разходи са по-малки, а и сме карали на тази писти, след като миналата година направихме 5 надпревари. Познаването на пистата е много важно, просто няма с какво да го замениш. Много се надявахме да караме на Монца, Ошерслебен и Макао, тоест стартове от миналия сезон. Резултатите като цяло не бяха никак лоши за пилот, който няма опит и съответно класирането бе 15-и в генералното и пети при независимите. Отборът го прие добре, а тази година той премина в Протийм, които са шампиони в продължение на 3 сезона при независимите състезатели. Бившият им пилот Серджо Ернандес например сега кара в заводски тим.

Отидохме там именно заради пътя, който може да се извърви. Безспорно Ернандес е много талантлив, участвал е и в GP2. Реално е бил Буеми преди време, но Буеми има други връзки и финансиране, така че сега е в F1. Ние отидохме в този отбор именно заради професионализма и бързата кола, която дават. Автомобилът бе добре подготвен и въпреки че първите стартове имаше още проблеми с инженери, механици и т.н., нивото бе много високо. Начинът, по който се работеше, е на изключително ниво. За съжаление не можахме да подкрепим с договорените суми отбора. Има перспективи за възобновяване, но ще видим под каква форма. Но Жоро е много талантлив и бърз пилот. Алтернативи има няколко. Едната е WTCC пълен сезон надявам се, другото е Льо Ман серии. Имаше предложение да кара на Льо Ман тази година за Орека LMP2. Но нямаме бюджет. Той тества с отбора, показа времена, просто трябваха пари. За съжаление ние може би не можем да го подкрепяме достатъчно.

– А защо по принцип решихте да се ориентирате към WTCC?

– Това е световен шампионат. В света има само три такива – Формула 1, световните ралита и сериите за туристически автомобили. Пазарът и мащабът обаче са такива, че са необходими космически за нашите разбирания бюджет. Много по-малък е от F1 и ралитата, но си е бюджет. Реално преценихме, консултирайки се с много добри специалисти – те ни казаха, че Георги ще е много силен на писта и той беше.

Без опит, на квалификации отборът играе много голяма роля – точни настройки, да знае точно кога да те пусне, има много фактори. В квалификациите например се класираше чудесно, което показва, че е бърз. В състезания без опит е… Има поне 4-5 катастрофи на състезание, удрят те отзад, отпред, отстрани. Има специфична култура на каране. А и останалите са много опитни пилоти. Габриеле Таркини и Тиаго Монтейро са карали във Формула 1, както и Алекс Занарди.

Така, за да не съм просто многословен – спортната ни програма бе прекратена заради липса на пари. Твърдо сме решили да не се състезаваме в България, имаме доста претенции към федерацията за начина на организация и начина на контрол. Затова поне докато Петрол е някакъв фактор в този отбор, той няма да се състезава в България, но се надяваме догодина да направим по-добър сезон.