Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Тод ще се бори да намали цената на задвижващите системи за малките...

Тод ще се бори да намали цената на задвижващите системи за малките F1 отбори

55
0
Жан Тод
снимка: ФИА

Президентът на ФИА Жан Тод заяви, че ще се бори да намали цената на задвижващите системи за малките отбори във Формула 1.

По време на последния състезателен уикенд от календара – в Абу Даби – представители на Лотус, Форс Индия и Заубер се срещнаха с Бърни Екълстоун и председателя на борда на CVC Кепитъл Партнърс Доналд Маккензи, за да обсъдят притесненията си относно финансовата ситуация в спорта. Съсобственикът и шеф на Лотус Жерар Лопес разясни неколкократно през последните седмици, че екипите не харчат повече от наличните си средства, а разходите им скачат неимоверно. Той бе особено ядосан от повтарящото се твърдение на Екълстоун, че по-малките тимове са просяци, търсещи повече пари.

– Ние не контролираме някои от основните разходи. Аз мога само да реша да произвеждаме по-малко крила, което и правим. Но не мога да определя цената на цялата задвижваща система, която е 40 милиона евро, а беше 8 милиона до миналата година. Не съм в състояние да променя това. Всъщност аз гласувах против тези мотори. Как е възможно да държат мен отговорен за възникналата ситуация? Пръстът трябва да сочи към други отбори, нежелаещи да променят системата. Никой не говори за това. Никой не споменава факта, че ние никога не сме искали повече пари: помолихме за по-ниски цени. А сега ни сочат и ни карат да си търсим решение. Ами взимайте нормални пари! – заяви Лопес.

Тод на свой ред обясни в Абу Даби, че се надява на споразумение между стратегическата група във Формула 1 и F1 комисията към ФИА, които имат среща утре в Женева.

– Ще се боря за цената на двигателите за малките отбори. Ще сторя всичко по силите си. Не мога да гарантирам резултат, но ще се занимая с въпроса. Смятам, че бихме могли да намерим решение за агрегатите. Настроен съм оптимистично, че сме в състояние да постигнем нещо. Ще представим на акционерите през стратегическата група същите предложения (за намаляване на разходите), които бяха отхвърлени. Но дали те искат ограничение на харчовете? Желаят ли да приемат предложенията ни за редуциране на парите? – каза Тод.

Стойността на задвижващите системи скочи с пъти след промяната на технологията и преминаването към хибридни варианти. Производителите вложиха милиони в разработката им и още през 2013 г. шефът на Рено Карлос Гон бе категоричен, че отстъпки в цените няма да има за никого, поне през първите години на възстановяване на инвестициите. Предложения за връщане към старите V8 версии или дори опростяване на настоящите V6 и допълнителните системи, каквито спомена началникът на Ред Бул Кристиан Хорнер, са меко казано невъзможни, защото реално биха обезмислили проектите, по които бяха хвърлени толкова много пари и усилия. Освен това промяна в агрегатите би изисквала преработка и на автомобилите, а това допълнително ще оскъпи всичко.

Цените на задвижващите системи трябва да падат постепенно, но дори през 2020 г. те ще са с около 20% по-скъпи от предишните V8. Спортният директор на Мерцедес Тото Волф посочи в Абу Даби, че според него е необходимо решение, което да даде шанс на малките отбори да оцелеят и едновременно с това да позволи на производителите на агрегати да демонстрират технологиите си.