Зимата на 2008-2009 г. се очерта доста тежка и не толкова заради времето. Глобалната икономическа криза удари силно автомобилната промишленост, а от там и спорта. Новините за изтеглянето на Хонда от Формула 1, Сузуки и Субару от световните ралита буквално разтърсиха иначе спокойното време на тестове и подготовка за новия сезон. Темата зае специално място в този брой най-вече по отношение тима на Хонда, който инвестира половин милиард долара през последните 12 месеца и миг преди да започне да бере плодовете на огромния си труд, излезе от играта. В същото време останалите обаче започнаха интензивно работа по новите системи КЕRS, за които отново ви разказваме, както и по-новата, доста грозноватичка аеродинамика. Парите обаче отново останаха тема за дискусия и в самата зимна подготовка. Стана ясно например, че въпреки нелошите си резултати с Торо Росо Себастиен Бурде ще напусне Формула 1, защото няма спонсори, които да го подкрепят. В същото време Такума Сато вероятно ще се върне в спорта с 12 милиона долара пари за Диди Матешиц и Герхард Бергер от японските компании. Тежката криза е пряко свързана и със самото развитие на колите. Макс Мозли направи поредната серия от предложения за намаляване на разходите и е любопитно какво в крайна сметка ще бъде възприето още през следващите месеци. В хода на самата подготовка, която разбира се следим, направи впечатление и друго. За първи път от много години Ферари сякаш малко се задъхват от темпото на съперниците си от Макларън и най-вече BMW. До Коледа Ферари все още не бяха тествали система КЕRS в колата си. Манети Марели имаха проблеми с акумулирането на енергията в електрическия вариант. Рено също страдаха от проблемите на същия партньор. В същото време BMW и Макларън не само изпробваха вече системата в стотици километри, но го направиха с новия аеропакет и гуми. Финансовата криза направи тестовете пък още по-важни в тези зимни седмици, защото очевидно през новия сезон изпитанията почти ще бъдат забранени. Календарът на Формула 1 за 2009 г. също стана ясен и нова вълна на напрежение бе хвърлена над спорта. Канада отпадна окончателно. Китай поиска да предоговори своя контракт след 2010 г. и на целия този фон у нас за пореден път някой заговори за Формула 1. Щеше да е хубаво, ако имаше поне малка доза реализъм, но пък кой знае – поне може наистина нещо да се построи, а това със сигурност ще подпомогне спорта, нали все сме наопаки, може този път да е за добро. В крайна сметка дано поне зимата да бъде кратка и отмине бързо.
Щастлива и успешна 2009 година!
Иван Тенчев
преглед на списанието
преглед на приложението