Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 До 25% от увеличението на мощността при Ферари се дължи на Шел

До 25% от увеличението на мощността при Ферари се дължи на Шел

430
0
Shell Ferrari

Във Формула 1 и най-малките детайли са от решаващо значение. 1% повече аеродинамична сила на притискане може да доведе до 0,1 сек на обиколка по-добро темпо. 1% повече мощност от задвижващата система може да доведе до същия резултат.

Легендарният конструктор Ейдриан Нюи твърди, че промени в задвижването се извършват по-лесно, но не всички са напълно съгласни с него. Промените в задвижванията освен това са силно лимитирани от правилата. На практика всеки тим има право на само 3 стъпки през сезона в развитието на двигателите. Причината е, че просто разполага с точно 3 мотора за годината и влагането на всеки следващ компонент води до наказание. Работата на мотора обаче може да се променя във всяко състезание от поне два елемента – софтуера за управление и още от един изключително важен компонент, който също според правилата на Формула 1 може да е различен с едва 1% във всяко състезание. Става дума за бензина, който според правилата трябва да съдържа и точно 5,75% био гориво, а в 99% да е идентичен с това, което се продава по бензиностанциите.

Специалните смеси от миналото са строго забранени, а процесите на горене могат да се променят от този 1% различни добавки за всяка отделна писта.

По време на уикенда в Монца имах възможност да надникна в лабораторията на пистата на Шел, чиято връзка с Ферари вече е легендарна. Любезната Дженифър Плюкан ме качва в левия камион пред самия бокс, чиито стъклени врати са елегантно брандирани с мидата на Шел. Кодът за достъп е сложен, а вътре трима млади мъже работят като в подводница. Абсолютно изолирани, при точно определена температура, за да бъдат уредите максимално точни. Дейността им е изключително отговорна. Те взимат по 40 проби от гориво и масло по време на всеки уикенд.

Горивото не бива да се отличава от това, което сме изпратили във ФИА и всички стандарти, които има – категоричен е Дрю Стинтън, изключително приятен млад мъж, който разделя времето си между състезанията, изследванията в Хамбург и работата с инженерите на Ферари в Маранело. – Не можем да си позволим да имаме проблем в това отношение нито заради имиджа на Ферари, нито заради Шел.

Не по-малко важни, разбира се, са и пробите, които се взимат от маслата. Те се изследват на специалните стендове в лабораторията. Чрез спектрален анализ и други технологии маслото внимателно се проверява и се търсят в него следи от метал и газове, други елементи, които да подскажат за проблем или некоректна работа.

На този стенд в момента, в който се качвам в лабораторията, е Пол Джонсън. Той взима и поредните разпечатки и ги отнася на инженерите от Ферари със съответните оценки. Пол също е много млад, ерудиран мъж, който с усмивка обяснява, че Формула 1 е страст, която може да те смаже.

Горивата и маслата обаче са наистина едни от най-важните елементи и колкото и да е ограничено полето на работа в тях, се оказва, че именно на промените в тях се дължи около 25% от увеличаването на мощността на задвижващата система. Казано по друг начин, това означава, че ако приемем как за последните 3 сезона Ферари са увеличили максималната си мощност на двигателя с вътрешно горене от 720 на 760 к.с., то от нарастването с 40 к.с. 10 се дължат на промените в горивата и маслата. Това е наистина огромен напредък, при положение че Стинтън цитира данни, според които 1-2 к.с. повече могат да дадат до 12 метра повече на правите. Напредъкът обаче е забележителен, наистина.

Интересно е и как при толкова ограничения е възможно да се променя горивният процес, и то така забележително.

Всичко зависи от няколко важни параметъра. Самото гориво е стандартно наистина, но много чисто, 100 октана, точно като V-Power Racing с 5,75% био съставки и 1% добавки, в които е най-голямата игра. В зависимост от трасето в тях има по-енергийно наситени или не молекулни структури, които променят самия характер на горивния процес, като примерно на Монца колата трябва да е максимално бърза на безкрайните прави при натискане педала на газта докрай в около 70% от тура, докато в Сингапур е по-важна гъвкавостта при излизането от безкрайните 23 завоя при 36% от тура подаване на газ. Самите радикали са различни в зависимост от типа писта и горивният процес може да е по-плътен и мощен или по-експлозивен. Управлението на процесите е в пряка връзка и с хармонията, и със съответно избраните карти за управление на двигателя и т.н. Интересно е обаче, че и самите базови горива също търпят развитие, и то съвсем не малко, като през сезона на 2-3 пъти се предоставят нови горива. Шел предостави нови горива този сезон за Гран при на Канада и след това за Гран при на Белгия. Тези горива бяха разработени в синхрон с промените, направени в двете стъпки на развитие на двигателите. Промените всъщност не са чак толкова малки, важни са и включват изменения на камерите, вътрешните вихри в тях, в предходните години така нареченото предкамерно горене и т.н. Всичко се променя при точна координация между екипите в Маранело и основната лаборатория на Шел в Хамбург.

Точно 50 висококвалифицирани експерти работят по горивата за Формула 1 и ги разработват и изследват в продължение на 21 000 часа всяка година.

Прецизното управление на процесите също има огромна роля за получаване на добрия резултат, защото електрониката управлява моментите на впръскване, запалване на свещта и т.н.

Изключително важно е, че в Шел са успели да повишават така наречената калоричност на бензина. С други думи казано, в единица обем има повече енергия, защото при 105 кг разрешено количество бензин за състезание ефективността на всеки грам е от значение.

Разработката на маслата е не по-малко впечатляваща, като те способстват стартирането на двигателите без проблеми и при теоретично -40 градуса и ги пазят и при температури от над 1000, колкото се достигат в осите на турбото например.

Успехът във Формула 1 е наистина нещо изключително комплексно и се замислям каква отговорност носят всъщност самите екипи и пилоти да не правят грешки, които да попречат за постигането на възможния резултат, както всъщност се случи тази година.

 

Shell участва в моторните спортове от самото начало, в множество състезания и с различни партньори – производители на автомобили. Най-дългото и най-известно партньорство е с екипа на Ferrari, обхващащо състезателни и пътни превозни средства. През 1947 г. първата пътна кола на Ferrari излиза от фабриката в Маранело с горива и смазочни продукти на Shell, както се случва и днес. Всеки автомобил, произведен в известната фабрика, се захранва и защитава от Shell.

Новаторското партньорство между Shell и Ferrari днес е едно от най-уважаваните и признати, както и едно от най-награждаваните и прославени в света на моторните спортове.

590 СЪСТЕЗАТЕЛНИ СТАРТА като партньори в световния шампионат на Формула 1

167 ПОБЕДИ като партньори във Формула 1

12 Шампионски титли при пилотите

10 Шампионски титли при конструкторите

  

ВАЖНИ ЕТАПИ ОТ ПАРТНЬОРСТВОТО

1924: Връзката на Shell с Енцо Ферари започва като партньори на Alfa Corse, докато той е обещаващ млад пилот на Alfa Romeo

1929: Енцо Ферари се оттегля от редовните състезания, за да създаде собствен състезателен отбор, подкрепен от Shell

1933: Енцо Ферари поема управлението на състезателната програма на Алфа Ромео, печелейки всяко голямо състезание в Европа и Африка, както и купата „Вандербилт“ в Америка, използвайки горива Shell Dynamin и моторни масла Shell

1947: Първата кола, носеща името Ferrari, 125 S, излиза от фабриката в Маранело с горива и смазочни продукти Shell

1949: Scuderia Ferrari печели 24-те часа на Льо Ман за първи път като производител

1950: Scuderia участва в първото световно първенство от Формула 1 на Международната автомобилна федерация (FIA)

1951: Scuderia Ferrari печели първата си победа във Формула 1 в Гран при на Великобритания

1952: Ferrari поставя рекорд за десет поредни победи в Гран при, когато звездният пилот на екипа Алберто Аскари печели две поредни световни първенства във Формула 1 през 1952 и 1953 г.

1964: Джон Съртис става единственият състезател, който печели световни първенства на две и четири колела с Ferrari, печелейки титлата при конструкторите

1998: Shell представя горивата Shell V-Power като премиум бензинов продукт, използвайки световния успех със Scuderia Ferrari

2000: Михаел Шумахер печели титлата при пилотите във Формула 1 с Ferrari за първи път от 21 години и първата с гориво Shell от 36 години

2004: Шумахер печели пета поредна световна титла, а Scuderia Ferrari печелят шеста поредна световна титла в надпреварата при конструкторите

2007: Кими Райконен завоюва 15-а световна титла за Ferrari и 12-а с подкрепата на Shell

2008: Scuderia Ferrari печелят 16-а шампионска титла при конструкторите и 10-а с подкрепата на Shell

2014: Shell представя Shell Helix Ultra с PurePlus Technology, предоставяйки бензинова ликвидна технология на пистата за първи път със Scuderia Ferrari

2015: Shell и Ferrari се споразумяват за ново петгодишно партньорство, което се основава на 21 000 човекочаса на сезон, посветени на програмата Формула 1, както и автомобилите за пътя, клиентите на Ferrari Challenge и клиентите на Ferrari, които участват в Световния шампионат за издръжливост на FIA

2016: Ferrari печели световния шампионат за издръжливост на FIA за GT производители, използвайки гориво Shell V-Power LM24 и Shell Helix Ultra PurePlus Technology моторни масла

 

Материалът е публикуван в сп. ClubS1, брой 220, октомври 2018.