Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Трябва ли Ферари да сменят Бадоер?

Трябва ли Ферари да сменят Бадоер?

42
0

Тест пилотите ръждясват тази година, ми каза Педро де ла Роса през юни по време на Гран при на Турция по повод влиянието на забраната за тестове между надпреварите във Формула 1. Испанският изпитател на Макларън чувстваше (и все още е така) сериозен дискомфорт от факта, че въпреки присъствието си, не допринася с нищо съществено за работата и подобрението на колите. Което е напълно разбираемо, като се има предвид, че всъщност това му е работата в отбора.

Колкото повече време минава без да караш, толкова по-безполезен ставаш. И вече съм повдигнал въпроса, но не към екипа си, а към другите организации, които трябва да са запознати с проблема. Защото, ако се наложи някои от нас (тест пилотите – б.а.) да се качи в болид в Абу Даби през ноември например, положението ще е притеснително, след като не е карал цели осем месеца. Наясно сме, че приоритетът е намаляване на разходите. Но според мен сигурността трябва да е на първо място, а при подобна пауза може да стане и опасно.

И Де ла Роса, както всички останали в спорта, едва ли е подозирал колко скоро думите му ще получат повече от перфектно потвърждение в лицето на Лука Бадоер. 38-годишният италиански пилот пристигна във Валенсия със сериозните 150 000 км зад волана на болид от Формула 1 за 10 години, но без реално да е карал тазгодишната кола на Скудерията. Не бе правил дори (съмнително полезните) аеродинамични тестове на права, каквито (по два) имаха Хайме Алгерсуари и Ромейн Грожан. При това положение никак не е изненадващо, че Бадоер е последен на стартовата решетка за Гран при на Европа. Колкото и да недоволстват италианските медии, представянето му е нормално, а както се оказа и очаквано във Ферари. И тук възниква въпросът трябва ли Скудерията да продължава да измъчва очевидно притеснения Бадоер, макар според обясненията от екипа участието му да е награда за предаността му? Пилотът едва ли възприема случващото се във Валенсия като приз при положение, че е толкова бавен.

Тази гледна точка се споделя и от Дейвид Култард, който посочва в редовния си анализ за ВВС, че „Ферари трябва да реагират на това, което се наблюдава на трасето. Въпреки че не са в борбата за титлите, това все пак е Ферари и означава, че колата трябва да се кара максимално бързо, което не се случва сега.“

Шотландецът твърди, че Скудерията трябва да остави Лука и в Белгия, но ако и там е така далеч от темпото, да вземат другия си тест пилот Марк Жене (спечелил 24 часа на Ман с Пежо тази година), като всичко зависи, разбира се, и от възстановяването на Фелипе Маса.

Опасността от пускането на неопитни и нетренирани пилоти в реални състезателни условия бе обсъждана надълго и нашироко още при появата на Алгерсуари в Унгария преди близо месец. Тогава се дискутираше и има ли реална полза от задължителното двуседмично затваряне на фабриките на отборите в Гран при. От една страна наистина се пестят сериозни средства. От друга обаче, изпуснатото време води до значително по-интензивна работа и процес на производство впоследствие. Предизвикателството е огромно, отбеляза шефът на Макларън Мартин Уитмарш, след като се оказа, че няма резервна част за носа на новото шаси на Люис Хамилтън в петък. При това положение не само Сребърните, но и Ферари имат сериозни задачи пред себе си (чисто технически погледнато) в рамките на състезателните уикенди. Няма време за обучаване на пилоти, когато легендарен отбор като Скудерията се опитва да скъси максимално разликата до по-бързите си през 2009 г. съперници. В крайна сметка Ферари са свикнали да побеждават, а не да оправдават състезателите си.