На пръв поглед новата кола на Ред Бул, RB9, напомня много на миналогодишната. Въпреки това тя е обект на нестихващ интерес и всеки се опитва да види някое ново доказателство за гения на Ейдриян Нюи, въпреки че механиците покриват колата при всяко влизане в бокса. Предшественика се показа като чудесна кола, поне в края на миналия сезон, но конкуренцията определено не спи. Макларън през тази година излезе с нова концепция на предното окачване и още доста други интересни новости, за да се опита да атакува титлите през този сезон.
Дали Нюи не е решил този път да не рискува, надявайки се на преднината си от миналата година? Едва ли. Това, което можем да отчетем след първите два предсезонни теста, е че колата се намира в много ранен период на развитие. Плюс това за всички е ясно, че едва на последните изпитания в Барселона, Нюи ще свали картите на масата и ще покаже своите козове, шокирайки останалите.
“Нашата RB9 в момента все още е само ембрион”, обяснява Марк Уебър пред auto, motor und sport. “И докато в момента е просто еволюция на миналогодишната кола, не е задължително това, което видите в Мелбърн да е същото.”
Това е свързано разбира се и с развитието на миналия сезон, защото Ред Бул, за разлика от Макларън, бяха концентрирани по-дълго върху 2012 г. Нюи призна, че има леко забавяне при разработването и той предпочита да работи до последно в аеротунела, преди да покаже своите последни идеи в последните дни от тестовете.
“Нашите конкуренти се насочиха към нови концепции, защото според тях това ще им донесе предимство”, продължава Уебър. “Ние знаем, какво имаме в ръцете си като база. Нямаше смисъл да стреляме в тъмното.”
Това може да се окаже и правилното решение, защото екипа на Мартин Уитмарш, подобно на Ферари от началото на миналата година, все още изпитва проблеми да разбере напълно новия МР4-28, и да постигне определено постоянство.
“Трудно е да се каже, къде се намираме спрямо другите”, сподели наскоро Дженсън Бътън. “Понякога чувствам, че колата е добра, друг път чувството е различно.”
В Уокинг избраха нова концепция, защото смятаха, че едва ли е възможно, да се подобри сериозно досегашната. Смяташе се, че просто потенциалът й е изпълнен. Затова заложиха на ново начало, което пък от своя страна дава основания да се предполага, че Макларън няма да са в топ форма в първите няколко състезания.
“Ако започнем тази година с миналогодишната кола, променена само тук и там, вероятно в първите състезания бихме били много бързи, но след три или четири надпревари бихме разбрали, че просто сме в края на потенциала за развитие. За нас бе важно, през зимата да развием нова кола, която да можем да развием сериозно по време на сезона”, завършва в заключение Бътън.
Една стратегия, която изглежда адекватна. Ако не бяха толкова много новите неизвестни. С промяната на гумите Пирели отново хвърли инженерите в размисли. Едва в последните седмици те имаха възможност да видят поведението им на практика, а това поведение поражда повече въпроси, отколкото отговори. Серхио Перес дори не изключва в Мелбърн пилотите да направят по седем влизания в бокса за смяна на гуми, ако те продължават да се държат така, както на студения асфалт в Барселона!
Така изглежда, че Ред Бул биха имали сериозно предимство, най-малкото защото познават добре поведението на колата си. Така те биха имали уравнение само с едно неизвестно. И когато конкурентите се доближат, тогава Нюи ще може да изиграе своите козове, и да подобри отново и значително RB9.
“RB9 е в момента е това, което за Ейдриян Нюи е най-доброто решение за началото на сезона”, признава Уебър. В края на сезона обаче той вероятно ще седи в тотално различна кола. “През годината имаме толкова много промени и толкова нови елементи. Колите се променят непрекъснато. Преди можеше да се види след третото-четвъртото състезание Б-версия и до края да се стигне до Г. Ако вземем мащабите на развитие днес, тогава в края на годината RB8 бе О-версия.”