Начало Избрани Уличната писта в Джеда ще стане още по-бърза

Уличната писта в Джеда ще стане още по-бърза

1506
0
Гран при на Саудитска Арабия, Джеда
снимка: Майкъл Потс

Уличната писта в Джеда ще стане още по-бърза. Трасето край брега на Червено море бе домакин на първото си състезание от F1 в началото на миналия декември. Оттогава съоръжението претърпява няколко промени, които ще подобрят безопасността на пистата, но и ще я направят и още по-бърза.

Миналата година F1 даде висока оценка на новото съоръжение в Саудитска Арабия. Ръководителите на спорта похвалиха организаторите на надпреварата за това, че са изградили 6.174-километровата пистаКорниши нейните съоръжения за по-малко от 12 месеца.

Въпреки това преди началото на състезанието пилотите от Формула 1 изразиха опасения относно последния сектор на пистата, който включва поредица от бързи и слепи завои. За съжаление тези притеснения бяха напълно правилни. Малко след старта на надпреварата Мик Шумахер имаше тежък удар в бариерите и предизвика развяването на червен флаг.

След рестарта контакт между Шарл Льоклер и Серхио Перес в трети завой накара пилота на Ред Бул да се завърти и удари в стената. В по-задната част на колоната Джордж Ръсел пристигна на мястото на инцидента и натисна своите спирачки. Британецът бе връхлетян от Никита Мазепин, който така и не намали скоростта си.

Шефът на Гран при на Саудитска Арабия Мартин Уитакър заяви, че промените, въведени на пистата преди второто състезание за сезон 2022, са подобрили видимостта на няколко места, а препрофилирането на последния завой 27, където Макс Верстапен катастрофира в квалификацията, е довело до разширяване на неговия изход с 1.5 метра . Това е промяна, която трябва да повиши средната скорост на уличното трасе. 

Трасето остава същото, с изключение на завой 27, каза Уитакър. „Просто преместихме някои от бариерите малко по-назад в определени зони, така че да подобрим видимостта в тези завои.“

Предполагам, че това може да направи обиколката малко по-бърза. Повечето от подобренията бяха извършени тази година. Мисля, че сме осъществили между 70% от промените, които пилотите търсеха. Останалите ще отнемат малко повече време за изпълнение.“

Например линията на видимост от вътрешната страна на завой 23/24 е по-сложна задача за изпълнение. Ние просто нямахме достатъчно време, за да я направим.“

Това е една от областите, в които мисля, че състезателният директор на ФИА може да помогне, като каже на пилотите да внимават, когато преминават през трасето. Освен това трябва да карат с повишено внимание по време на квалификацията.“

Уитакър заяви, че максималният обем работа е бил извършен в рамките на ограничен период от време. Разстоянието между двете състезания в Саудитска Арабия е в порядъка на около 15 седмици. 

Британецът смята, че ФИА ще трябва да наложи директива, която да помогне за намаляване на рисковете от сблъсък между по-бързи и по-бавни автомобили в комплекса на завои 23/24, особено по време на квалификацията.

Скоростта на пистата е такава, че пилотите настигаха много бързо по-бавните автомобили, каза Уитакър. „Според мен основният проблем не беше толкова в състезанието, а по-скоро в квалификацията, където колите се отдръпват, за да не пречат на своите колеги, които правят бърза обиколка.“

ФИА очевидно може да направи нещо по въпроса, защото в инструктажа на пилотите може да им кажа, че не могат да намаляват скоростта в определени завои или зони.“

„За нас като промоутъри и организатори на пистата беше много по-добре да разгледаме какво можем да направим. Безопасността на състезателите винаги е била наш приоритет номер едно.“