Гийдо ван дер Гарде потвърди, че се е споразумял с екипа на Заубер. Договорът между пилота и швейцарския отбор от Формула 1 е прекратен по взаимно съгласие.
„Постигнахме споразумение със Заубер и договорът ми с тима бе прекратен по взаимно съгласие. Като страстен пилот, се чувствам тъжен и много разочарован. Работих безкрайно упорито през цялата си кариера от самия й старт в картинга, когато бях на осем години, за да сбъдна мечтата си и да стана успешен състезател във Формула 1. Надявах се най-после да успея да покажа на какво съм способен, управлявайки през 2015 г. автомобил на уважаван тим от средата на колоната”, заяви 29-годишният холандец.
Смята се, че от Заубер ще платят на Ван дер Гарде 15 милиона евро.
Пилотът заведе дело срещу тима дни преди първия състезателен уикенд от новия сезон на Формула 1. Той подаде иск в Мелбърн (Австралия). Съдът взе решение в негова полза, Заубер обжалва, но загуби. Стигна се до заплаха от конфискуване имуществото на екипа, намиращо се в страната (болидите и оборудването на пистата Албърт парк), ако отборът не изпълни присъдата. Двете страни започнаха диалог в петък, когато първите свободни тренировки вече се провеждаха. Последното съдебно заседание се проведе в събота, след което бе обявено, че страните са постигнали временно съгласие и Ван дер Гарде ще прекрати съдебното преследване срещу Заубер, като се съгласи и да не кара за екипа в Австралия.
В изявлението си по повод постигането на крайното споразумение холандецът посочва, че е имал валиден договор с отбора за 2015 г. „Законовите процедури бяха започнати още през 2014 г. Делата в никакъв случай не бяха заведени в последната минута. Историята стана публично достояние през последната седмица, когато се опитахме да принудим отбора да приеме решенията на властите и съдилищата. Шефът на тима (Мониша Калтенборн) обаче твърдо отказа да ми позволи да карам въпреки законовото ми право и въпреки поредицата присъди в моя полза и пилотските ми качества. Това никога няма да го разбера. Можех да упорствам, но шефът на екипа взе решение, противоречащо на контракта ми, че няма да работи с мен и това стана болезнено очевидно в падока в Мелбърн. Да продължа с действията си можеше да повали целия отбор, със сигурност щеше да съсипе първата надпревара, тъй като автомобилите щяха да бъдат конфискувани от съда, можеше да се провалят кариерата на двама млади пилоти – Маркус Ериксон и Фелипе Наср. Възможно бе дори шефовете на отбора да бъдат арестувани. Реших, че не искам да живея с последствията от нещо подобно, въпреки че единствено ръководството на екипа носи вина за странната ситуация, в която се оказах”, каза още Ван дер Гарде.
Той бе категоричен, че спонсорите му са изплатили договорените със Заубер за 2015 г. средства още през първата половина на 2014 г. и че на практика тези трансфери са помогнали на тима да оцелее през миналата година.
Холандецът допълни, че би му харесало да продължи кариерата си в WEC (световния шампионат за състезания за издръжливост) и 24 часа на Льо Ман с LMP1 прототип. Той търси вариант за участие и в немските серии за туристически автомобили (DTM).
Ван дер Гарде посочи също така, че се надява неговият случай да помогне за установяване на нови стандарти и правила, които да спомогнат за защита правата на пилотите: „Има безброй примери за талантливи състезатели с добри намерения, но без професионалната подкрепа, с която аз разполагах, които са били съсипвани от Формула 1 и кариерите им са били разрушавани. Ето защо се надявам безпрецедентният ми случай, който бе разгледан от Висшия съд на щата Виктория в Мелбърн, да послужи като илюстрация за това какво е нужно да се промени и да бъдат въведени нови регулации, спомагащи за защита правата на пилотите.”
Giedo van der Garde statement https://t.co/gsz6HRiSLW
— Giedo van der Garde (@GvanderGarde) March 18, 2015