Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 В Ред Бул бесни, че ФИА затяга тестовете за предни крила. Андерсън:...

В Ред Бул бесни, че ФИА затяга тестовете за предни крила. Андерсън: Битката се изкривява преди да е започнала

Макс Верстапен, Ред Бул F1
снимка: Ред Бул Контент Пуул

В тима на Ред Бул са бесни, че ФИА реши в крайна сметка да вземе мерки относно гъвкавостта на предните крила на участващите в световния шампионат на Формула 1 болиди, но чак от Гран при на Испания през новия сезон. Надпреварата на пистата Каталуния до Барселона е на 1 юни, което означава, че до влизането в сила на новите изисквания ще е минал ⅓ от шампионата за 2025 г. Информацията, че в Милтън Кийнс са ядосани от ситуацията е на италиански медии.

ФИА започна проверки на предните крила още преди лятната ваканция на Формула 1 миналата година. На болидите бяха монтирани допълнителни камери, за да се следи огъването на елементите. До края на 2024 г. от федерацията твърдяха, че промени в тази посока няма да има. През зимата обаче дискусиите са продължили и в крайна сметка бе обявено, че от надпреварата в Испания предните крила ще бъдат подлагани на повече и по-сериозни тестове.

Проверките на ФИА стартираха заради опасения на Ред Бул и Ферари относно гъвкавостта на предните крила на Макларън и Мерцедес. Впоследствие имаше казус и със задното крило на Макларън, който бе разрешен много по-бързо. От федерацията поискаха отборът от Уокинг да промени конструкцията с т.нар. мини DRS. Нещата с предните крила обаче се проточиха, а след неколкократни уверения, че няма да има промени, такива все пак ще бъдат въведени.

Ситуацията означава, че вследствие уверенията на ФИА, че тестовете за предните крила и правилата за тях няма да претърпят изменения отборите без такива компоненти са изкарали последните месеци в изследвания, а вероятно конструиране и производство на подобни елементи. Това е и причината за яда на Ред Бул

Фредерик Васьор от Ферари неколкократно посочваше в края на 2024 и началото на 2025 г., че има твърде голямо забавяне.

„Става дума за решение, което влияе непосредствено на скоростта на колата. Два месеца не получихме отговор от федерацията дали определени крила отговарят на правилата или не. Когато в една десета от секундата се събират четири-пет болида, а един от тях разполага с гъвкаво крило, то това се превръща в решаващо предимство“, заяви Васьор.

Ръководителят на Ферари каза преди това, че техническата директива относно планките на пода на автомобилите е коствала на екипа немалко средства. При ограничение на бюджетите отборите не могат да си позволят да произвеждат по няколко версии от един и същи компонент и да ги изпробват на писта. Затова се разчита основно на изследвания и изпитания в аеродинамичните тунели. Дори те обаче не могат да са неограничени.

Междувременно бившият технически директор на Джордан и Ягуар в F1 Гари Андерсън заяви в анализ за the-race.com, че действията на ФИА са „твърде малко и твърде късни“.

„Това означава, че шампионатът ще е почти разделен на две части. Първата ще се проведе спрямо първата версия на правилата, а втората – според променената. Що се отнася до мен, това изкривява битката в първенството преди дори да е започнала“, написа Андерсън

„Ситуацията ми напомня на това, което се случи с двойния дифузьор през 2009 г. Три отбора – Браун, Уилямс и Тойота – започнаха сезона с него. Дженсън Бътън на практика спечели шампионата преди другите да успеят да създадат свои версии. След това битката стана по-близка, но ранният успех на Браун им осигури и двете титли. Тези отбори с екстремна гъвкавост на крилата в началото на сезон 2025 могат да имат подобно предимство.“

„Трудно е да се изчисли до какво ще доведе промяната за всяка отделна кола и пилот. Но 33% намаление на допустимото огъване ще има ефект. В някои случаи положителен, в други – негативен. На ФИА ѝ отне три месеца да стигне до тази нова техническа директива. Някои могат да изберат да оптимизират конфигурация за първите осем състезания и да спечелят големи точки. Други обаче могат да изберат вариант, който да е оптимален за останалите 16 старта. Това би означавало напълно ново предно крило, под, други детайли и не е евтино. Има ограничение на бюджетите. ФИА не би трябвало да поставя отборите в подобна позиция, нали?“

„Другото ми оплакване е, че ФИА наказва пилоти при грешни решения и отбори за опасно пускане от бокса. И в двата случая става дума за милисекунди, не за три месеца. До началото на февруари повечето отбори са приключили с проектите си за 2025 г. и топ инженерите им започват да се фокусират върху 2026 г., когато предстои голяма промяна на аероправилата. Не толкова опитните ще трябва да се оправят с измененията за тази година“, допълни Андерсън.