Джеймс Ваулс изказа мнението си относно новите технически правила, които влизат в сила през 2026 г. Шефът на Уилямс вярва, че новите следващите F1 болиди ще изпитват затруднения с теглото въпреки промените в шаситата и използването на активна аеродинамика.
F1 започва нова ера през 2026 г. Световният шампионат се съсредоточава върху устойчиво бъдеще. Основните промени ще засегнат както двигателите, така и дизайна на болидите
Най-значителната промяна ще бъде свързана със задвижващите системи. Очаква се разпределението на мощността между двигателя с вътрешно горене и хибридната система да бъде 50/50. Освен това новите агрегати няма да разполагат с мотор-генератора за топлина MGU-H.
На практика повечето батерии ще увеличат теглото на следващото поколение задвижващи агрегати в F1. В същото време теглото на болидите трябва да бъде по-малко чрез промени в шаситата. Очаква се новите автомобили да бъдат по-късни и по-тесни. В допълнение трябва да се използва и активна аеродинамика. Целта е подобряване на екшъна на пистата.
Очакванията са новите шасита и активната аеродинамика да допринесат за намаляване на теглото с до 40-50 кг. Въпреки това шефът на Уилямс Джеймс Ваулс очаква трудности при постигането на допустимото тегло определено от правилника. Но до момента правилата за шаситата и теглото още не са финализирани
Всичко това напомня на трудностите, с които сблъскаха много отбори в началото на сезон 2022. Тогава теглото се превърна в решаващ фактор за ефективността на автомобилите. В началото на сезона едва два-три отбора разполагаха с тегло, което отговаря на правилника.
„Мисля, че до 2026 г. [Уилямс] ще бъде на разумно място [по отношение на теглото на автомобила]“, каза Ваулс.
„Но дори и тогава ще има трудност. За 2026 г. има много интересни правила които възнаграждават теглото по начин, по който никой друг шампионат няма, защото е толкова ниско число.“
„Не вярвам някой да успее да го достигне. Това е доста трудна граница. Но дори и отвъд нея, трябва да сме сигурни, че имаме автомобил, към който можеш непрекъснато да добавяме притискаща сила в аеродинамичния тунел с нужната скорост, така че да е на конкурентно ниво. Трябва да постигаме това, което искаме“, добави шефът на Уилямс.
Уилямс направи голяма крачка напред, откакто Ваулс застана начело през 2023 г. Сега обаче екипът изпитва известни затруднения. Въпреки това британският специалист остава фокусиран върху по-голямата картина.
Ваулс настоява, че е абсолютно необходимо значително подобрение в целия отбор, преди базираният Уилямс изобщо да се замисли да се бори за по-предни позиции.
Една от целите на Уилямс е справяне с проблема с теглото, който тормози болида FW46 и подобряване на неговата ефективност. Основен приоритет обаче остава трансформирането и модернизирането на вътрешните процеси в отбора
Това включва внедряване на по-ефективни работни процеси и комуникационни канали. Това трябва да доведе до по-гладко протичане на процеса на разработване на автомобила.
Ваулс също така подчертава значението на инвестициите в най-съвременни материали за конструиране на автомобила. Те ще доведат до по-леки, по-здрави и по-аеродинамично ефективни конструкции, което потенциално ще даде на Уилямс повече предимство.
„Няма нито една област в компанията, в която да съм вярвам, че сме на необходимото ниво, за да можем да се борим за шампионата. Нито една“, подчерта Ваулс.
„Това е смело, но и вярно твърдение. Сега всички тук ще разберат защо казваме, че сме на прав път. Имаме обаче много неща, които трябва да разгледаме и поправим.“
„Казах от самото начало, че сме напълно открити по този въпрос. Ще бъдем тук и ще ви водим по пътя на това, което правим. Знаем защо е толкова трудно и защо F1 е изключителна. Но ще стигнем дотам. Теглото е само това, което ни пречи днес. Това обаче не е основният проблем“, завърши шефът на Уилямс.
Drop us a smile if you’re happy it’s race week 😆 pic.twitter.com/M6cOPhdmlH
— Williams Racing (@WilliamsRacing) June 3, 2024