Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Възможно ли е изобщо Ред Бул да бъде настигнат при наличие на...

Възможно ли е изобщо Ред Бул да бъде настигнат при наличие на бюджетен лимит?

1719
0
Гран при на Великобритания, Силвърстоун, грид, стартова решетка, Формула 1, F1
снимка: Майкъл Потс

Доминацията на Ред Бул през сезон 2023 е тотална – отборът спечели 12 от 12 проведени до момента състезания. Фактът, че зад екипа от Милтън Кийнс е значително по-интересно и разпределението на силите се променя почти всеки уикенд, не помага особено, защото интересът е най-голям към битките за титлите при пилотите и конструкторите. Такива тази година просто няма. Това поражда редица въпроси. Може ли да се твърди, че техническите правила, въведени с цел увеличаване на конкуренцията, са успешни при положение, че в едва втората година от прилагането им няма никаква битка най-отпред? И възможно ли е изобщо разликата между доминиращия в момента екип на Ред Бул и останалите да се намали при наличието на бюджетен лимит? От Ферари например неведнъж посочиха ограничението на бюджетните харчове като основна причина за липсата на достатъчно голям прогрес.

Фредерик Васьор
Фредерик Васьор; снимка: Ферари

„Ред Бул има новости и нови неща за колите си. Според мен всички постигат напредък, но реалността вследствие на правилата и бюджетния лимит е, че прогресът е значително по-малък в сравнение с миналото. Това означава, че ако има разлика, то тя е трудно преодолима. През последните четири-пет състезателни уикенда веднъж Ферари бе напред в квалификацията, друг път Макларън, после Мерцедес. Но всички постоянно сме зад Ред Бул и поне в състезанията те все още имат огромен аванс“, заяви шефът на Скудерията Фредерик Васьор

„Освен това стопяването на разликата няма да се случи, ако седнем да мислим само за Ред Бул. Трябва да работим и сами върху себе си. Това означава, че е необходимо развитие във всяка една посока, развитие на всичко – аеродинамика, окачване, каквото може да направим. Сами виждате от подскачането например, че само ваденето на нови компоненти не води до огромна стъпка напред“, допълни ръководителят на Ферари в F1.

И това е обяснение от страна на един от трите най-големи отбора във Формула 1 – Ферари. Като става дума за по-малките, един от аргументите за въвеждане ограничението на бюджетите бе тази мярка да послужи за сближаване представянето на екипите като цяло. Това обаче е почти невъзможна задача, тъй като изходната точка, от която тръгват отборите е много различна.

В Ред Бул към настоящия момент работят над 1000 души – 735 в тима и 350 в Ред Бул Пауъртрейнс. Във Ферари и Мерцедес – съответно по 1400 (800 в екипа плюс 600 в департамента за двигателите) и 1650 (1000 в Бракли, 650 в Бриксуърт). За сравнение: Алфа Ромео/Заубер има 485 служители, Хаас – 250, Алфа Таури – 353, Уилямс – 755.

Големите отбори харчеха доскоро огромни средства, с пъти повече от останалите екипи във Формула 1. Съответно част от тях бяха вложени в инструментариум и системи, които и в момента са значително по-съвременни и добри от тези на малките екипи. Останалите нямат възможност да харчат допълнително, за да осъвременят своята инфраструктура. Ограничението не важи за сградите, в които се помещават отделите и производството на отборите. Отнася се обаче за всичко вътре в тях

От момента на присъединяването си към Уилямс Джеймс Ваулс лобира за това на малките отбори да се разреши да обновяват инфраструктурата си. Според негови изявления за целта има определени $36 млн. за четири години. Това е крайно недостатъчно, за да се гони сериозно стопяване на разликата спрямо най-бързите в колоната. На последната среща на F1 комисията са били обсъждани две предложения за увеличаване на тези средства, но нито едно не е било одобрено. Бил е удължен срокът, в който вариантите ще продължат да се дискутират.

Джеймс Ваулс
Джеймс Ваулс (в средата); снимка: Уилямс

„На 20 февруари, няколко дни след като започнах тази работа, направих първото си изявление, че Уилямс има нужда от помощ, защото при тези условия не можем да стигнем до състезанието в челото, ако продължаваме да работим в настоящата си фабрика със сегашния инструментариум“, коментира Ваулс.

„Настина е разочароващо, че в продължение на пет месеца се въртим в кръг. А причината е, че всеки гони собствения си интерес и се опитва да не загуби нищо при тези преговори спрямо останалите. Не е и изненадващо, че малките отбори почти единодушно гласуват за тези промени, а големите в челото – против. В случая става дума за доброто на спорта. Определено вярвам в това.“

Ваулс добави, че Уилямс наистина ще спечели повече от други отбори, ако лимитът за подобни харчове бъде повишен. Според него обаче няма друг начин да се върви към сближаване представянето на отборите и елиминиране доминацията на един отбор.

„Всички трябва да имат възможност да постигат прогрес, да вървят напред. Искам да получим шанс да стигнем челото и да се борим там. Но за целта ми е нужна подкрепата на колегите. На последното заседание стана ясно, че няма такава“, допълни Ваулс.