Начало Formula 1 News • Новини за Формула 1 Верстапен с втора победа за сезон 2023 след триумф в хаоса в...

Верстапен с втора победа за сезон 2023 след триумф в хаоса в Австралия

4693
0
Макс Верстапен
Макс Верстапен; снимка: Ред Бул Контент Пуул

Макс Верстапен спечели втора победа за сезон 2023 – триумфира в Гран при на Австралия, която бе спирана на три пъти. Пилотът на Ред Бул загуби на старта в началото, но по-късно излезе начело и от там нататък бе недостижим на пистата Албърт парк. Заедно с него на подиума се качиха Люис Хамилтън (Мерцедес) и Фернандо Алонсо (Астън Мартин).

Времето бе слънчево и приятно в неделния ден. Прогнозата бе за такива условия, но всички бяха внимателни с очакванията, след като предвижданията за вчера бяха за подобни като днешните температури, а се оказа значително по-хладно и дъждовно. Слънцето в неделя обаче грееше ярко от чистото небе. Температурата на въздуха бе 18 градуса, а тази на пистата – 35 градуса.

Първите осем пилоти на грида бяха с гуми медиум, както и Нико Хюлкенберг (десети). Пиер Гасли и Естебан Окон (девети и 11-ти) бяха със софт, както и Гуаню Жу и Валтери Ботас, който заедно със Серхио Перес потегляше от питлейна. Ник де Врис, Логан Сарджънт и Перес заложиха на хард.

При загасването на светофарите Джордж Ръсел изпревари Макс Верстапен, който бе задминат и от Люис Хамилтън. Сайнц излезе четвърти, докато Шарл Льоклер излетя от пистата след удар с Ланс Строл в самото начало и отпадна

Това предизвика излизане на кола за сигурност. Окон влезе в пита и сложи хард.

„Това беше“, бе обаждането на Льоклер по радиото преди да слезе от колата си.

Хамилтън попита Пийт Бонингтън дали колата му е невредима, тъй като са били много близо след старта. Верстапен се оплака от седемкратния световен шампион. Според пилота на Ред Бул Хамилтън го избутал във връхната точка на завоя. Рейс контролът не предприе никакви действия по въпроса.

След подновяването на състезанието Ръсел, Хамилтън и Верстапен бяха много близо един до друг. Джордж се обади по радиото и каза на Мерцедес, че искат от него да управлява темпото и гумите си, докато съотборникът му би трябвало да го защитава. Почти веднага след това Алекс Албон катастрофира. Втори сейфти кар излезе на пистата.

Ръсел веднага влезе в бокса и сложи хард, излезе седми в колоната. Хамилтън бе недоволен от това решение на екипа, но в следващия момент състезанието бе спряно в деветата обиколка от общо 58, тъй като Уилямс-ът бе опасно позициониран на пистата, която бе осеяна и с отломки. Това означаваше, че и той може да смени гуми. Люис провери предното си крило и поиска тимът също да го прегледа.

Колата за сигурност бе лошо развитие на събитията и за Карлос Сайнц. Той бе сменил гуми при първия сейфти кар и при втория от четвърти отиде 11-ти.

При втория старт на първа позиция бе Хамилтън пред Верстапен, Алонсо, Строл, Гасли, Хюлкенберг. Топ 10 допълваха Ръсел, Цунода, Норис, Пиастри

Верстапен се обади по радиото да попита дали Хамилтън поддържа 10 дължини зад колата за сигурност. Люис пък каза на екипа си, че сейфти карът трябва да вдигне малко скоростта.

При повторното потегляне Хамилтън поведе. Алонсо се изравни с Верстапен, но пилотът на Ред Бул удържа втората позиция. Гасли излезе четвърти пред Ръсел, Строл, Хюлкенберг, Цунода. Окон се удари с Де Врис, при което болидът на нидерландеца подскочи във въздуха и излетя от трасето, но той успя да се върне на пистата и да продължи.

В 12-ата обиколка Верстапен изпревари Хамилтън и поведе, веднага след което записа най-бърза обиколка. Макс избяга на 2 секунди напред за половин обиколка. В 13-ия тур преднината му бе 2,7 сек. Ръсел задмина Гасли и зае четвъртата позиция. Сайнц вече бе седми, а Перес – 15-ти.

Още когато бе настигнат от Верстапен Хамилтън каза по радиото на Бонингтън, че не може да го задържи. Рейс инженерът му отговори, че в такъв случай трябва да се грижи за гумите. След три тура Люис попита дали темпото му е такова, каквото отборът иска и получи утвърдителен отговор.

В 18-ата обиколка Ръсел спря точно на излизането от питлейна заради повреда в задвижващата система, която се подпали в неговия Мерцедес. Питът бе затворен, а рейс контролът включи режим на виртуален сейфти кар.

Хамилтън попита дали съотборникът му е добре и му казаха, че е повреда в колата

След това обсъди със състезателния си инженер ситуацията на пистата и изрази съмнение дали ще изкара до края с тези гуми.

„Алонсо изглежда натиска“, допълни той.

„Ние трябва да си гледаме гумите. На Алонсо му казаха да натисне“, отговори Бонингтън.

Виртуалната кола за сигурност бе за съвсем кратко, докато колата на Ръсел бъде прибрана. След подновяването му Верстапен бе на малко над 4 секунди пред Хамилтън. Алонсо бе на малко над 2 секунди зад англичанина. Следваха Гасли, Сайнц и Строл, като пилотът на Ферари почти се бе залепил за Алпин-а, а канадецът бе близо до него. Перес вече бе девети.

Дискусията на Хамилтън с отбора му за гумите продължаваше. Той пак се обади по радиото и каза, че има още живот в тези, с които кара, но не мисли, че ще изкара до финала. Бонингтън отговори, че е доволен от това темпо и то е подобно на това на Алонсо, който също вече не натискаше, а се грижеше за своите гуми. Сайнц пък изпревари Гасли в 25-ата обиколка и взе четвъртото място.

В 32-ата обиколка Верстапен бе на 8,8 сек пред Хамилтън. Алонсо бе вдигнал малко темпото и се доближи на 1,2-1,7 сек до англичанина. От Мерцедес смятаха, че е опит да накара Люис да натовари неговите гуми.

На фона на цялата тази дискусия Хамилтън даде най-бърза обиколка в състезанието малко по-късно преди Верстапен да си върне най-добрия тур

Люис продължи да натиска и записа ново най-добро постижение.

Алонсо се доближи на 1,1 сек до Хамилтън като на свой ред натисна и даде най-бърза обиколка в състезанието. Верстапен излезе от пистата и премина през тревата. Обади се по радиото, че продължава да блокира колелата на едно и също място. Той бе на над 11 секунди напред и заради излитането изгуби няколко, но пак бе със 7,6 сек аванс.

В 53-ата обиколка Кевин Магнусен се удари и от сблъсъка с предпазната стена гума се извади от джантата и изпадна на пистата. Той изкара колата от трасето. Четири обиколки преди финала отново излезе кола за сигурност. Рейс контролът реши отново да спре състезанието – два тура преди карирания флаг.

Верстапен и Алонсо изразиха изненада от спирането на състезанието. Хамилтън попита дали надпреварата ще бъде рестартирана. И третото потегляне бе от стартовата решетка в реда, в който бяха пилотите при спирането: Верстапен, Хамилтън, Алонсо, Сайнц, Гасли, Строл, Перес, Норис, Хюлкенберг.

Този път Макс потегли чисто и поведе. Зад него Сайнц и Алонсо се сблъскаха. Перес изхвърча, опитвайки се да избегне проблемите пред себе си

Последваха още катастрофи – двата Алпин-а отпаднаха след удар помежду си. В зоната за сигурност бяха още Сарджънт , Де Врис и Строл. Надпреварата моментално бе спряна отново. Перес и Алонсо бяха в дъното на колоната. Стюардите обявиха, че ще разследват процедурата по рестарта, докато всички се прибираха в питлейна.

От ФИА обявиха, че последният старт на това състезание ще е в реда от предпоследното потегляне без отпадналите коли и зад кола за сигурност. Стюардите наказаха Сайнц с 5 секунди преди последния рестарт. Той разпалено протестира по радиото и искаше разглеждане на случая с него, за да обясни своята позиция.

Последната състезателна обиколка бе зад колата за сигурност, която се прибра в самия край на тура. Така колоната пресече финала без сейфти кар най-отпред. Верстапен спечели пред Хамилтън и Алонсо. Следваха Строл, Перес, Норис, Хюлкенберг. Топ 10 допълниха Пиастри, Жу и Цунода. Сайнц отиде 12-ти заради наказанието си – последен от завършилите на пистата пилоти.